Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skrapelyder fra ratt


Anbefalte innlegg

Har en Mitsubishi Lancer 1.6 GLXi 4WD fra 94 som jeg har litt problemer med.

 

Måtte hive på reservehjulet på høyre side bak i går. Når jeg var opp i ca 80-90km/t begynte bilen å vingle fra side til side. Ikke alvorlig, men merkbart. Stoppet da kjøringen og sjekket at alt så bra ut.. Fortsatte kjøringen i litt lavere hastighet da vi skulle hente noen på en flyplass..

 

Når jeg da var hjemme igjen merket jeg en slags skrapelyd i rattet. Det høres ut som lyden kommer fra selve rattet, innenfra der hvor rattet er festet i ett eller annet :p Det er som en slags plastikk- mot plastikk lyd, med kanskje litt sand i mellom. Ikke veldig høy, men merkbart.. :O Kan også føle det i selve rattet.

 

Lyden er der uansett rattposisjon (0, 30, 60° osv..). Både under tomgang, eller med tenningen helt av. Har kontrollert nivået av servovæske, det er helt normalt.

 

Det virker som kjøring med reservehjulet har trigget dette problemet med rattet. Hva kan det være? Kan dette være tegn på noe alvorlig, eller er det bare "kosmetisk"?

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du airbag i rattet?

Da kan det være sleperingen som er slitt.

I såfall er det metall (kobber) lyd, ikke plastikk som du sier.

Har ikke airbag, og har heller ikke prøvd å ta av rattet.

 

Selv om bilen ikke har airbag, så er det vanligvis en lignende slepering+børste-mekanisme for hornet, som også kan lage slike gnisselyder.. En liten dæsj 5-56 kurerte et slikt problem for meg, uten å demontere noe som helst. Å demontere et ratt uten airbag er lett, det verste er å finne ut hvordan man demonterer dekslet i midten. Under der sitter en stor mutter, løsne den. Rattet sitter på en kon med splines, og kan sitte hardt -mulig man trenger en form for avtrekker, f.eks denne. Pass på å få rattet i riktig posisjon etterpå, og ikke vridd ett eller flere hakk til den ene eller andre sida. Og ikke glem å stramme mutteren godt -om den løsner kan det få

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Kan dette være noe alvorlig? Det er ingen brå, metalliske, dunke- eller andre lyder. Det er kun denne relativt lave skrapelyden fra selve rattet. Jeg lurer på om det skulle være trygt å kjøre bilen rundt? :o

 

Og er det normalt at bilen vingler fra side til side når en kjører med reservehjul? :O Om enn noe skulle være feil så skulle en vel tro at den kun skulle trekke til èn side?

Lenke til kommentar

Ratt-lyder: ikke noe å bry seg om, mitsubishi-plast knirker. (hadde en L300 med nøyaktig samme lyd, spraya wd40 med jevne mellomrom - ikke ulikt karen med 5-56 over her)

 

Reservehjul ja, er det et mini-hjul? I så fall er det begrensninger på hastighet, vanlig med maks 80 km/t så vidt jeg kan erindre. Ellers er jo reservehjul vanligvis dårlig vedlikeholdt, så det kan være lite luft, dårlig avbalansering etc.

Lenke til kommentar

Hadde vel egentlig ikke vært så utrolig bekymret over lyden i utgangspunktet, men siden det kom rett etter kjøring med reservehjulet..

 

Har hørt historien om man kjører på forskjell dimensjon forran/bak på firhjulstrekkere så kan en ødelegge bilen.. og så ble jeg bare litt redd reservedekket var av en feil dimmensjon eller noe, så hele bilen var forskrudd og måtte kondemneres :p

 

Reservedekket er en del smalere enn vinterdekkene som er på de andre..

Lenke til kommentar

Vel. Tror det løste seg ved å spraye inn en del 5 56 inn hvor jeg kom til.. Får satse på at ikke rattet detter av på motorveien eller noe :p

 

Tror de lydene har komt sakte, men at jeg ikke la merke til dem før det var noe annet galt med bilen. :O

Lenke til kommentar

Er ikke alle 4wd biler som er glad i et hjul med ulik dimensjon som f.eks et reservehjul. Det kan gnage godt på differensialen hvis du har diff sperre, brems, permanent e.l

 

Dekkene har forskjellig rullelengde. Ruller du begge dekkene 1 runde bortover kommer det ene lengre enn det andre. På tørr asfalt vil dette gå og slite på diffen hele tiden. På glatt underlag kan de begynne og rulle hver sin lengde. Enten vil et hjul spinne eller så går det andre og bremser. Du mister veigrepet og bilen er farlig og kjøre for og si det rett ut.

 

Hvis den begynte og vingle etter at du satt på reservehjulet har du svaret. Bytt diff. olje også. Sikkert greit med spon inni der.

 

Skal du ha nye dekk f.eks 2 bak må dem ha lik dim som de foran. T.o.m utslitte dekk foran og nye bak kan være nok til at det begynner og synge i senterdiffen. Noen 4wd er veldig følsomme.

 

Ulyden i rattet er sikker bare noe grus inni blinklys bryteren eller strømoverføringen til hornet. Demonter rattet. Rens alt bak der og saus det inn med fett. Aldri trengt og bruke avdrager for og få av et ratt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er ikke alle 4wd biler som er glad i et hjul med ulik dimensjon som f.eks et reservehjul. Det kan gnage godt på differensialen hvis du har diff sperre, brems, permanent e.l

 

Dekkene har forskjellig rullelengde. Ruller du begge dekkene 1 runde bortover kommer det ene lengre enn det andre. På tørr asfalt vil dette gå og slite på diffen hele tiden. På glatt underlag kan de begynne og rulle hver sin lengde. Enten vil et hjul spinne eller så går det andre og bremser. Du mister veigrepet og bilen er farlig og kjøre for og si det rett ut.

 

Hvis den begynte og vingle etter at du satt på reservehjulet har du svaret. Bytt diff. olje også. Sikkert greit med spon inni der.

 

Skal du ha nye dekk f.eks 2 bak må dem ha lik dim som de foran. T.o.m utslitte dekk foran og nye bak kan være nok til at det begynner og synge i senterdiffen. Noen 4wd er veldig følsomme.

 

Ulyden i rattet er sikker bare noe grus inni blinklys bryteren eller strømoverføringen til hornet. Demonter rattet. Rens alt bak der og saus det inn med fett. Aldri trengt og bruke avdrager for og få av et ratt.

 

 

Takk for utfyllende svar :-)

 

Jeg var på verksted med bilen i dag. Byttet olje i bakre differensial + "fördelningslåda" som visstnok også var fremre differensiel eller noe. Høres det rett ut? :p Olja i den sistnevnte var visstnok vanlig å skifte som del av 30000km's interval på en del biler, så det var visst ganske bra for bilen uansett å få den byttet.

 

Betalte 1850 SEK som etter dagens kurs tilsvarer rundt 1500 NOK. Var det en fornuft pris for jobb+olje?

Endret av XaTrIx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...