Gå til innhold

Windows 7-funksjoner kan deaktiveres


Anbefalte innlegg

Deaktivering av eksempelvis Windows Media Player eller Windows Media Center kan føre til situasjoner i Windows som kan være utfordrende for gjennomsnittsbrukeren, sier Microsoft.

"Jeg sier ikke at du skal gjøre som vi sier, men hvis du ikke gjør det, kan det bli veldig ubehagelig for deg. Jeg bare sier det." *klapper balltreet mot håndflaten*

:lol:

 

Hvorfor bare deaktivere, hvorfor ikke fjerne? Jaja, nlite gjør vel jobben sin strålende igjen. Om jeg noensinne kommer til å legge inn Windows 7....

 

Jeg ser for meg at den ferdige Windows 7 versjon vil inneholde advarsler til brukerne når de deaktiverer funksjoner i Windows. For eksempel: "Du har valgt å deaktiver Windows Media Player. Dette kan skade din datamaskin og medføre at programmer og data går tapt. Vil du fortsette?" Ja, Nei, Avbryt

 

Dersom et program har blitt deaktivert, vil du sikkert få spørsmål om å aktivere det igjen hver gang du skal gjøre noe. For eksempel "Windows prøvde å spille av en lyd eller/og å vise et videoklipp som miniatyrbilde. Oppgaven kunne ikke gjennomføres fordi sentrale funksjoner i Windows er blitt deaktivert. Vil du aktivere disse funksjonene nå?" Ja, Nei, Avbryt.

Endret av reidar76
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On topic; på hvilken måte blir det utfordrende om man fjerner WMP eller WMC? Klarer fint å kun bruke VLC igjennom ei hel økt på pc'n, jeg.

 

Som det sto i artikkelen kunne det by på utfordringer for en gjennomsnittsbruker. Det faktum at du i det hele tatt har hørt om VLC setter deg utenfor denne kategorien. Bestemor derimot, skjønner ikke en dritt hvis hun plutselig ikke får lov til å se på nrk nettv når windows media player er borte.

Artikkelen sier ingenting om at Windows Media Player ikke skal komme med OSet, eller at OSet plutselig på egen hånd skal deaktivere tilfeldige biter av seg selv. Artiukkelen slik den er skrevet, er ganske klar på at WMP skal være der, men at man også skal ha muligheten til å deaktivere WMP hvis man vil. Tidligere artikkel om deaktivering av Internet Explorer tyder på at det blir en ganske involvert prosess - hvis bestemor har kunnskapen som skal til for å gå gjennom en nokså komplisert deaktiveringsprosess med opptil flere restarter av maskinen, så har hun nok reflektert en del over hva hun gjør og hvorfor, og hvilken funksjonalitet hun vil ha på maskinen etterpå. Jeg vil også tro at en bestemor som kan deaktivere Windows 7 funksjoner på egen hånd, vil klare å tilbakestille maskinen også, hvis hun angrer.

Fjerning vil kunne føre til at programmer som bruker api-kall vil kunne slutte å fungere.

F.eks så vil alle programmer som har IE-basert nettleservindu slutte å fungere hvis IE blir avinstallert.

 

(...)

 

Faktisk så vil en vanlig bruker kunne få problemer med å hente ny programvare fra nettet dersom OS-et kommer uten nettleser. (...)

 

Selv de aller fleste linux-distroer kommer med en innebygget nettleser.

Ifølge denne artikkelen og tidligere artikkel om deaktivering av Internet Explorer, så vil Windows 7 komme med innebygget nettleser. Den vil også komme med muligheten til å deaktivere (og det står deaktivere i artiklene, ikke avinstallere) den innebygde nettleseren og andre funksjoner dersom du vil - så hvis man ikke ønsker å deaktivere Internet Explorer eller andre funksjoner, så gjøres det enkelt og greit ved ikke å gjøre noe som helst.

 

De to engelskpråklige kildene som hw.no oppgir i sin lille artikkel er jo ellers ganske informative på dette, f.eks.:

A second decision is that we also continue to support the APIs available for features where these APIs are necessary to the functionality of Windows or where there are APIs that are used by developers that can be viewed as independent of the component. As many of you know these are often referred to as “dependencies” and with Windows the dependencies can run both internal to Windows and external for ISVs.
Lenke til kommentar

Jeg lastet ned Windows 7 og prøvde det litt, men avinstallerte raskt ettersom jeg ikke fikk java til å funke (nettbank).

Nå har jeg lyst å prøve igjen.

 

Jeg regner med jeg har build 7000. Kan jeg oppdatere til 7048 gjennom windows update, eller må jeg laste ned hele greia på nytt?

Lenke til kommentar
Faktisk så vil en vanlig bruker kunne få problemer med å hente ny programvare fra nettet dersom OS-et kommer uten nettleser.

Det har da vitterlig aldri vært snakk om at de skal levere Win7 uten nettleser!

 

Posten din viste egentlig bare hvor uvitende du er.

Nei, posten hans beviste at du ikke er en gjennomsnittsbruker og fjernet derfor legitimitet fra tullballet du hadde skrevet minutter før.

Hva snakker du om? Tullball?

 

Jeg har da aldri påstått at jeg er noen gjennomsnittsbruker. Jeg trodde jeg var det, men tydeligvis er jeg ikke det.

 

Dessuten beviser det at han er uvitende, for han snakker om at Win7 ikke skal ha innebygget nettleser. Det har såvidt meg bekjent aldri vært et alternativ engang. Derfor er det bare BS det han snakker om.

 

Skrev forresten til HDSoftware, og antar egentlig at det var ganske logisk.

Lenke til kommentar
Hvorfor i all værden skal jeg deaktivere noe som helst?!?!?!

Ingen tivinger deg til og deaktivere noe som helst. Dette ser jeg på som like rar problemstilling som det å motprotisterer på hijab tvang (at folk som demonstrerer og syns man skal ha et valg om å gå me hijab blir motdemonstrert) Hva er det som gjør at folk hater andres ønsker om valgmuligheter?

 

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er noe tema i det hele tatt!!

Microsoft lager programvare. Fint.

De lager operativsystemer. Fint

Jippi!! De er såpoass greie at de gir bort både nettleser, enkel tekstbehandling, kalkulator, notatblokk, musikk avspilling, film avspilling, nett tv program, epost og news leser.

HVA ER GALT MED DET!!!!!

Jeg sjønner ikke hvorfor du ikke sjønner at dette er et tema.

 

Microsoft lager programvare. - Ingen som sier de ikke gjør det.

De lager operativsystemer. - Ingen som sier de ikke gjør det.

Jippi!! Vi får me programmer i et oprativsystem. Er ikke noe galt med det slik jeg ser det. Problemet oppstår når du kjøper en bil med fast sveiste seter inni som ikke kan tas ut uten at bilen går i stykker, noe du må for å sette inn nye seter ellers blir det veldig tungvint å sitte inne i bilen med extra seter du ikke bruker.

 

Jeg setter utrolig stor pris på at jeg slipper å laste ned all værdens drit for å komme i gang med det jeg helst vil.

Det er akkurat dette det er snakk om. Ingen ønsker å gjøre ting vi helst vil unngå for å få til det vi helst vil.

 

Ok. Så er ikke mail leseren som er gratis all værden. Ei heller tekstbehandleren som følger med. Javel! Da kjøper jeg Office eller laster ned OpenOffice da vel. Hva er problemet!

Problemet er at du får 200 ting man aldri bruker på mus høyreklikk menyen(context menu), start menyen, skrivebordet & laterlige "My Documents" etc. noe som jeg ser på som unødvendig spesielt når det ikke går an og fjerne det om man ønsker det på en smertefri og lettvint måte.

 

Det er faktisk slik at man også kan installere programmer som FireFox og Opera hvis man ikke vil bruke IE. Hvorfor kan ikke de som absolutt ikke liker Microsoft bare gjøre det og heller holde kjeft! Det er da bare å la være å trykke på den lille blå kula på skjermen og helle finne seg en rev.

Hvorfor liker du ikke at folk ønsker og ha et valg om å ha firefox eller opera som eneste nettleser og ikke bare ha det som et Supplement til IE? Spesielt nå når du ikke trenger Internet Explorer til de spesielle internettsidene som krever IE, men bare emulere Internet Explorer i en Tab i Firefox med IE Tab.

 

Linux NERDS! Finn dere noe annet å klage på.... :tease:

Du mener sikkert Windows nerds. Tror ikke du "Linux NERDS!" gir seg helvette og kanskje til og med er glad for alle svakhetene Windows måtte ha.

 

Haha, my thoughts exactly! +1

Kanskje du kan svare meg på noen av spørsmålene over?

Endret av snurre86
Lenke til kommentar

nå er det ikke bare os som har funksjoner som ikke alle brukertenk hvor tungvindt det blir når du plutselig trenger den funksjon som du i forrige måned fjernet for å spare noen få kbytes på den 500 Gbytes store disken din.

 

spørsmålet er om alt skal være klart til bruk når man trenger det eller om man skal bruke mye av tiden til å stadig justere systemet.

 

 

word kom i sin tid med veldig mange funksjoner .

det ble sagt at folk flest bare brukte ca 10% av disse , men problemet var at de forskeligge personene brukt helt forskjelige funksjoner

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kommer til å be om å få en guide til å lage en "minimalist" utgave av W7 ved slipstream i SSD tråden, siden der har plassen alt det unødvendige dritet tar en del å si...

Det er kjempefint at de gir oss muligheten til å deaktivere, men jeg håper inderlig de lar oss FJERNE tingene også.

Lenke til kommentar

hvis et program fjernes helt så forsvinner fler av mulighetene som de andre programmer er avhengig av.

hvis programmet bare deaktiveres så er det usynlig men de andre programmene som er avhengig av det vil fungere .

 

å fjern slike programmer helt kan lett få uønskede konsekvenser hvis du fjerner noe som du tror du ikke har bruk for

 

det er det det advares mot. i verste fall må du legge systemet inn på nytt fra original platten .

hvis man legger inn xp på nytt så følger det flere timer med oppgraderinger etter på og antagelig det samme med senere versjoner av Windows. så her er det enkelte ting som ikke bør fjernes.

 

hvis man skulle fjerne noe så må det advares hvilke programmer som blir berørte.

 

eng gang i tiden da man fjernet programmer fra Windows ble man advart når dll filer ble fjernet ( det kunne påvirke andre programmer ) av av-installasjons rutinen

Lenke til kommentar
Det er kjempefint at de gir oss muligheten til å deaktivere, men jeg håper inderlig de lar oss FJERNE tingene også.

 

Det går ikke an og fjerne IE på dagens Windows, da vil OS-et gå i stykker (det er dette denne diskusjonen egentlig handler om) som jeg gjore et forsøk på og illustrerte over med at "bilen går i stykker når settene tas ut".

Endret av snurre86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...