Gå til innhold

2x2.5" i 1x3.5" brønn?


Anbefalte innlegg

er på utkikk etter en ramme som gjør at jeg kan skru fast to 2.5" sata disker i en 3.5" brønn.

har funnet noe som kanskje kan brukes, men er det noen som har sett noe lignende i norske butikker? trenger egentlig å bare være en enkel ramme, siden den skal brukes internt og ikke akkesserbart på utsiden. kom gjerne med forslag til andre produktlinker både norske og utenlandske.

 

http://www.mor-star.com/morstar/product/pr...product_sno=277

http://cgi.ebay.com/3-5-Removable-enclosur...%3A1%7C294%3A50

Endret av ThorB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du dele med oss hva slags harddisker du har?

Og har du 3,5" brønner eller 5,25" brønner?

 

Jeg har selv denne og de er veldig enkle og greie. Så har du muligheten til å putte i et par til kjapt og greit seinere hvis det trengs, og de støtter hotswap hvis du trenger det.

 

Ganske trangt om plassen inni en 1u rackserver, så det er to stk 3.5" plasser ;)

å da har jeg lyst på 4x500GB 2.5" disker fast montert inni. hotswap er derfor ikke en mulighet og jeg fant ut at jeg egentlig ikke trenger det på akkurat disse diskene.

 

produktet du fant er forresten interresant

Lenke til kommentar

Jeg har 2 stk av de selv. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe èn for å ha SSDene mine i, men så slo det meg at jeg kommer til å få fler fremover, så siden prisen var hyggelige 500kr slo jeg til med en til med en gang :p

Når jeg mottar de to vertexene jeg har bestilt så forsvinner 2 Mtron Pro 7025 og 2 OCZ vertex 30GB inn i den ene, og så skal de kobles opp til Adaptec 5805 (og andre kontrollere...) for litt benchmarking :D

Lenke til kommentar
Jeg har 2 stk av de selv. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe èn for å ha SSDene mine i, men så slo det meg at jeg kommer til å få fler fremover, så siden prisen var hyggelige 500kr slo jeg til med en til med en gang :p

Når jeg mottar de to vertexene jeg har bestilt så forsvinner 2 Mtron Pro 7025 og 2 OCZ vertex 30GB inn i den ene, og så skal de kobles opp til Adaptec 5805 (og andre kontrollere...) for litt benchmarking :D

 

Da har jeg funnet noen produkter til som kan brukes på det jeg beskriver:

http://www.startech.com/item/SATA35252X-35...DD-Adapter.aspx

http://www.istarusa.com/rackmount_chassis/...a/bpu-2535.aspx

Men har fremdeles ikke funnet noen som fører slikt i Norge.

 

hvis jeg skulle ha gått for 4xcage så hadde det nok blitt å legge den inn i et nytt rack, f.eks: http://microplex.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=35308

http://cgi.ebay.com/2U-Compact-Stylish-Rac...bayphotohosting

men igjen, tenker å gjøre det litt minimalistisk ;) i allefall i starten.

blir vanlige sata disker hos meg, siden dette skal være en virtuell server. har lest at ssd'er ikke er egnet i et slikt miljø ennå. har vel noe med IO-intensiteten i en vmsever og oppbygningen av dagens ssd.

 

hvordan er det med støy fra 4xcage'en du foreslo?

Endret av ThorB
Lenke til kommentar
men igjen, tenker å gjøre det litt minimalistisk ;) i allefall i starten.

blir vanlige sata disker hos meg, siden dette skal være en virtuell server. har lest at ssd'er ikke er egnet i et slikt miljø ennå. har vel noe med IO-intensiteten i en vmsever og oppbygningen av dagens ssd.

 

hvordan er det med støy fra 4xcage'en du foreslo?

Den er veldig stille og fin. Den har 2x 8cm (eller 6cm?) vifter med 2 hastighetsinstillinger.

 

Når jeg leste den kommentaren om SSD og IO-intensitet måtte jeg nesten le. Det stemmer veldig bra at "mainstream" MLC SSDer ikke er egnet for intens IO-aktivitet over tid slik man kan se i servere, men du må ikke dømme alle SSD ut fra det. Det er en del SSDer som koster ca 3-10 ganger så mye pr GB som er laget for servere, og disse yter ofte like bra som et 10-disk raid av 15k SAS disker.

Dersom IOPS er en flaskehals for deg og du ikke trenger over ~120GB til bruksområdet ditt så kan Intel X25-E være et fint valg for deg. De kommer i 32 og 64GB. Her er en link til test. Det koster noe mer enn vanlige harddisker, men du får ytelse i en helt annen klasse. Hvis du leser gjennom hele testen og ser på benchmarks vil du se at en Seagate Cheetah 15k6 får rundjuling i alt av servertester. Andre SSD som Mtron Pro, Memoright GT, Bitmicro, og STEC's Zeus-IOPS er også fine, men de vil ikke være aktuelle for deg siden de enten blir knust av x25-E til samme pris, eller yter bedre og koster mange ganger mer... (Intel x25-E 32GB koster ca 4000kr, og 64GB koster ca 7000kr).

 

Edit: Med SSD trenger du heller ikke tenke på montering, de tåler fint å ligge løst inne i 1U racken din, og siden de er Solid State så er det ingen beveglige deler som lager vibrasjon eller støy. (Og som en bonus bruker de mindre strøm enn laptop disker og er kjølige)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
men igjen, tenker å gjøre det litt minimalistisk ;) i allefall i starten.

blir vanlige sata disker hos meg, siden dette skal være en virtuell server. har lest at ssd'er ikke er egnet i et slikt miljø ennå. har vel noe med IO-intensiteten i en vmsever og oppbygningen av dagens ssd.

 

hvordan er det med støy fra 4xcage'en du foreslo?

Den er veldig stille og fin. Den har 2x 8cm (eller 6cm?) vifter med 2 hastighetsinstillinger.

 

Når jeg leste den kommentaren om SSD og IO-intensitet måtte jeg nesten le. Det stemmer veldig bra at "mainstream" MLC SSDer ikke er egnet for intens IO-aktivitet over tid slik man kan se i servere, men du må ikke dømme alle SSD ut fra det. Det er en del SSDer som koster ca 3-10 ganger så mye pr GB som er laget for servere, og disse yter ofte like bra som et 10-disk raid av 15k SAS disker.

Dersom IOPS er en flaskehals for deg og du ikke trenger over ~120GB til bruksområdet ditt så kan Intel X25-E være et fint valg for deg. De kommer i 32 og 64GB. Her er en link til test. Det koster noe mer enn vanlige harddisker, men du får ytelse i en helt annen klasse. Hvis du leser gjennom hele testen og ser på benchmarks vil du se at en Seagate Cheetah 15k6 får rundjuling i alt av servertester. Andre SSD som Mtron Pro, Memoright GT, Bitmicro, og STEC's Zeus-IOPS er også fine, men de vil ikke være aktuelle for deg siden de enten blir knust av x25-E til samme pris, eller yter bedre og koster mange ganger mer... (Intel x25-E 32GB koster ca 4000kr, og 64GB koster ca 7000kr).

 

Edit: Med SSD trenger du heller ikke tenke på montering, de tåler fint å ligge løst inne i 1U racken din, og siden de er Solid State så er det ingen beveglige deler som lager vibrasjon eller støy. (Og som en bonus bruker de mindre strøm enn laptop disker og er kjølige)

Hehe ja.

Kommentaren min er basert kun på overfladisk titt på tester for lenge side.

Så vidt jeg husker var problemet at plassene på ssd'en som blir aksessert mange ganger blir defekte og over lang tid så blir det veldig mange defekte områder.

Konklusjonen i testen var at det ikke var modent for virtualiseringsmiljø.

Men det er vel neste genereasjons ssder du viser meg nå som ikke har slike problemer..

 

Kunne godt ha tenkt meg noe sånt på bootdiskene mine på stasjonærpcen, men kostnadsmessig er det litt for dyrt med ssd i et hobbyprosjekt ;)

En stk tradisjonell 500GB sata 2.5 har en ca kostnad på 900kr for tiden.

Så du kan vel si at ytelsen kommer lengere nede i mitt prosjekt. Pris på antall GB, er nok viktigst denne gangen. Men hvis det hadde vært på jobben så hadde kanskje dette vært noe å sett på. Da er jo prisene du kom med bare småpeng.

Er det hobbyprosjekt du driver med også?

Skal du kjøre raid med ssd? Eller føler du at det ikke er noe poeng?

Lenke til kommentar

Jeg har selv et raid med 2x Mtron Pro 7025 32GB i raid-0 for OS og programmer, og har brukt det siden starten av september. Det er rett og slett deilig å ha en maskin der alt skjer tilnærmet øyeblikkelig, og du ikke blir sittende og vente på at harddisken skal knattre seg ferdig. Selv om prisene har falt veldig siden i høst samtidig som ytelsen har økt, så har jeg ikke angret i det hele tatt på at jeg brukte 10.000 kr på disse to SSDene.

 

Den artikkelen du leste må ha vært for flere år siden. For high-end SSD har det vært god wear-leveling tilgjengelig siden 2003-2004. Intels X25 SSDer kvalifiserer vell som 4. generasjons mainstream SSD. Mine Mtron er (skikkelig)høy kvalitets 2. generasjon, om man skal sammenligne.

 

EDIT: Og jeg har en ordre på 2x 30GB OCZ vertex, som blir billigere mainstream 4. generasjon.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...