Gå til innhold

Sprekker i skjermlokket - Toshiba bærbar - 2 år gammel!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har fått noen skikkelige sprekker i skjermlokket på min bærbare pc (Toshiba Satellite P100-208). Det begynte for en stund tilbake, først på den ene siden, og nå har det startet på den andre siden.

 

Pcen ble kjøpt 15.januar 2007 fra Netshop. Er dette en grunn til reklamasjon eller er dette bare "vanlig" slitasje som jeg må regne med på en bærbar pc? Betalte jo 13.500 kroner for den, ikke at det spiller så stor rolle, men på den andre siden trodde jeg at jeg betalte litt for kvalitet....og det mangler nok her.

 

Uansett, er det noen sjans for at jeg kan kreve dette fikset/ny pc? Eller må jeg leve med dette her?

Har ikke kontaktet Netshop enda, vil vente å høre hva dere mener. Legger ved to bilder

 

Sprekken på bilde 1 er 3.5 CM lang. Sprekken på bilde 2 er 3 CM lang, og 1mm bred.

 

img_5492s.jpg

 

img_5493s.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra forburkerkjøpsloven (fkjl):

 

§ 27. Reklamasjon

(...)

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

(...)

 

Etter fkjl § 15 er sprekkene en mangel

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

(...)

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

(...)

 

Du har en mangel ved pc-en, og har rett til å reklamere. Hva som eventuelt skal skje, er opp til NetShop, men du har rett til å kreve feilen rettet. Det burde ikke koste altfor mye å bytte lokk på pc-en, så dette bør NetShop fikse.

 

Hele forbrukerkjøpsloven finner du her.

 

Hvis du skal snakke med NetShop så kan det være lurt å ha disse paragrafene som "backup"

 

Natrich

Lenke til kommentar

Det kommer vel litt an på garantien netshop eller leverandøren har kommet med ovenfor den aktuelle pcen.

Men du kan starte med:

 

Fkjl § 15 (1)

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Det vil da si at du må se nøye i avtalen som fulgte med varen.

 

Hvis det deriomot ikke fulgte med en avtale, eller kvalitet ikke er nevnt:

 

Fkjl § 15 (2)

a.Passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

(Det ser ut som skaden kan komme av slitasje ved at skjærmen har blitt lukket opp og igjen gjentatte ganger, som den "vanlige" pc burde tåle.)

b.svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper.

(Det er flere punkter i dette leddet, men plukket ut de mest aktuelle her)

 

Fkjl § 16 (1)Tingen har mangel dersom:

a. Den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i §15(den over)

D. Nødvendig opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

 

Undersøk om det er gitt noe som helst garanti for varen. Dette kan gis både av selger og produsent.

 

Fkjl §27 Reklamasjon

(1)

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to mndr fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. (det vil da si at du har ca 2 mndr på deg til å si ifra til selger)

(2)

Reklamasjonen må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller ved deler av den ved vanlig bruk er ment for å vare vesentlig lenger er fristen for å reklamere 5 år.

 

Det som er vanskelig her er vel at jeg ikke vet hvordan skaden oppstod, eller hvordan du har behandlet maskinen. Men ved å studere bildene ser det som sagt ut som det er en vanelig slitasjeskade på maskinen, som jeg vil tro er "ment for å vare vesentlig lenger" enn 2 år. Hvertfall til den priser. Hvis jeg var deg ville jeg tatt kontakt med selger, etter at jeg hadde sett hvordan garanti du har på maskinen. Hvis de ikke gidder å hjelpe deg ville jeg prøvd meg med noe av de jeg har nevnt over. Men mye av disse lovene blir utløst via "basering". Vanskelig å sette fingeren på hva "vesentlig" o.l. har og si.

 

Men lykke til :)

 

EDIT: Faen da. For sen. :wallbash: :wallbash:

Endret av HouseWolf
Lenke til kommentar

hehe, takker for ett veldig utfyllende svar. Litt sent ja, men likevel, her var det mye bra.

 

Skaden har oppstått ved at jeg lukker opp og igjen lokket ja. Har ikke mistet denne pcen i bakken enda, og behandler den ganske pent.

Har kun hatt den med på reise et par ganger, da i pc bag etc.

Lenke til kommentar
Fått noe svar fra NetShop? Litt spennt på hva de har å si.

 

Natrich

 

Har ikke hatt tid til å snakke med de enda...men sender en mail nå jeg, med kopi av bildene, så skal jeg oppdatere tråden så fort jeg får svar.

 

Edit:

Da er mail sendt, og det er bare å vente på svar. Refererte til forbrukerkjøpsloven §15 og §27, samt denne tråden her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=837008 som sier noe om at en bærbar er ment til å vare mer enn 2 år.

 

Så det blir spennende å høre hva de sier. Jeg er bortreist de neste to ukene, men har selvsagt tilgang på mail. Men får eventuelt ikke sendt pcen inn før etter den tid.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Fikk svar i dag fra Netshop

 

Hei.

 

Denne kan du søke retur på, så skal vi få sendt den på reparasjon.

Da logger du deg inn på nettsiden vår og søker retur under "min konto" feltet.

 

 

Mvh

 

Magnus Finess

Netshop Retur/Support

 

Så da får jeg fylle ut et slikt skjema. Er litt skeptisk da, for regner med at jeg blir uten pcen i lang tid.

Har jo en nyere bærbar som jeg kjøpte i fjor, men det er så stor og tung, så jeg gidder ikke å bruke den...og den har vista :thumbdown: Men får vel leve med en stor bærbar en periode (ikke det at denne er så liten heller, men mindre enn den nye :innocent: )

Lenke til kommentar
Har noen av dere fått svar enda? Ble litt dødt her...

 

Natrich

 

Se posten over din, jeg fikk svar at jeg kunne sende inn dette som retur.

Men som jeg nevnte er jeg på reise ut denne uken, så har ikke hatt mulighet til å gjøre noe med det.

Og det frister lite å være mange uker uten denne bærbare, så jeg må virkelig vurdere dette... men har fått slått fast at det er en retur sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...