Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Produkt med "slitedeler" - Rettigheter om det slutter å fungere?


Galexon

Anbefalte innlegg

Har kjøpt et elektrisk softgun-våpen som brukes i organisert spill med klubb tilknyttet NASF (Norsk Airsoft Forbund) .

Våpenet er av lavere standard, og derfor billigere. Våpenet er kjøpt i norsk fysisk butikk.

Noen andre i klubben påpekte at jeg trolig ikke ville få hjelp hos forhandler om produktet tar kvelden, pga "slitasjedeler". Nå er det forøvrig slitedeler i flere elektriske produkter, men disse er det ikke problem å få byttet innen reklamasjonstiden.

 

I Forbrukerkjøpslovens §27 står det følgende om reklamasjon;

 

"Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn 2 måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger, er fristen for å reklamere fem år."

 

Videre står det i Forbrukerkjøpslovens §15 om tingens egenskaper;

 

"Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

 

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

osv."

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Et softgun-våpen som jeg forøvrig gav 1499,- kroner for, er forventet å skulle leve i minst 1 år ved riktig bruk. Jeg har fulgt både selgers instruksjoner, samt instruksjoner som fulgte med våpenet. At slitedeler skal hindre meg i å reklamere om våpenet bukker under ved vanlig bruk, ser jeg på som svært urimelig. Selger kan ikke forvente at enhver kunde av disse våpen, har kunnskap og erfaring med å åpne og skifte ut slitedeler på egenhånd. Hver enkel slitedel burde vel dessuten gå innunder reklamasjonen de også.

 

Det er derfor jeg vender meg mot diskusjon.no og juss-kategorien, fordi jeg lurer på hvilke rettigheter jeg faktisk har om geværet mitt går adundas. De andre i klubben sa til meg at jeg ikke kunne forvente at våpenet skulle leve særlig lenge da det er av en middels kvalitet. Dette opplyste ikke forhandler meg om, og i annonsen går det frem at både nybegynnere og erfarne spillere er fornøyd med modellen.

 

Grunnen til at jeg skriver på forumet om dette, er fordi en i klubben påpekte at jeg ikke ville kunne støtte meg til kjøpsloven om geværet ryker etter 3-4 måneder etter kjøp, på grunn av slitasjedeler. Det burde vel være garanti på geværet som en helhet, medregnet slitasjedeler?

 

På forhånd takk for alle svar!

Endret av Galexon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Paragraf 15 sier det jo så fint. Tilsvarende ting. Det er rom for å gjøre forskjell på pris, men da er det slik at en kjempedyr ting kan ha fem års reklamasjonstid i motsetning til en billigere av samme type som bare får to. Dette har jeg imidlertid ikke hørt om noen saker på, vanlig praksis er at alle varer av samme type har samme reklamasjonstid. Så enten de fleste softguns har to eller fem år, har din sannsynligvis det samme.

Det er en del ting som går under slitedeler, for eksempel bildekk. Nå vet ikke jeg om det er ting som er like åpenbart slitedeler på et slikt våpen, men i så fall er det opp til deg å dekke dem. For å si det sånn: Bedre kvalitet og lengre varighet på slitedeler kan kjennetegne dyrere produkter, men det er akkurat de samme reglene som gjelder for dem som for de billige. Her i landet er det forhandlerens ansvar at produktene han tar inn holder bra nok kvalitet til å leve opp til loven, og hvis de ikke har det, er det hans problem, ikke ditt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Våpenets slitedeler må da være stempelfjæra som gir hele skuddkraften, i tillegg til motoren (liten elektrisk motor).

Men man finner deler som skal tåle en del i en rekke elektriske produkter, som for eksempel verktøy. I verktøy er det deler som skal takle jobben som verktøyet er beregnet for, og da burde jo dette også være tilfelle for et softgun-våpen.

 

Jeg kommer hvertfall ikke bare til å gi meg, om geværet mitt en dag tar kvelden.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg skriver på forumet om dette, er fordi en i klubben påpekte at jeg ikke ville kunne støtte meg til kjøpsloven
Forbrukerkjøpsloven dersom du kjøper som forbruker av forhandler, kjøpsloven dersom forhandler kjøper av forhandler, importør etc, og når privatperson kjøper av privatperson(?)
om geværet ryker etter 3-4 måneder etter kjøp, på grunn av slitasjedeler. Det burde vel være garanti på geværet som en helhet, medregnet slitasjedeler?

Garanti er noe produsent eller selger gir frivillig, men etter forbrukerkjøpsloven har du to års reklamasjonsrett (eller fem år på varer som er forventet å ha lang levetid). Dersom varen ryker før dette, på en slik måte at varen må kasseres, nytter det ikke for forhandler å skylde på slitedeler. Slitedeler er deler som er ment å kunne skiftes lett og rimelig i løpet av varens levetid og som kunden er innforstått med at man kan måtte bytte for egen regning. Dersom varen er konstruert slik at "slitedelene" ikke kan skiftes men fører til at varen blir defekt og kasseres når de slites, bør du kunne reklamere med begrunnelse i at varen har konstruksjonsfeil.

Lenke til kommentar
Dersom varen er konstruert slik at "slitedelene" ikke kan skiftes men fører til at varen blir defekt og kasseres når de slites, bør du kunne reklamere med begrunnelse i at varen har konstruksjonsfeil.

 

Her er vel egentlig svaret ?

 

En slitedel er en slitedel hvis den kan byttes ut lett, og det selges nye deler som erstatning. Hvis den slites ut uten at du greier å skifte den, evt du får ikke tak i nye deler; da er det en konstruksjonsfeil.

 

I bileksempelet så er hjul, remmer og bremseskiver slitedeler - en forventer å måtte bytte disse - og det selges også nye deler. Hvis akslinger må byttes eller sylinderhoder må byttes, så er det sannsynligvis en konstruksjonsfeil :)

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg skriver på forumet om dette, er fordi en i klubben påpekte at jeg ikke ville kunne støtte meg til kjøpsloven
Forbrukerkjøpsloven dersom du kjøper som forbruker av forhandler, kjøpsloven dersom forhandler kjøper av forhandler, importør etc, og når privatperson kjøper av privatperson(?)
om geværet ryker etter 3-4 måneder etter kjøp, på grunn av slitasjedeler. Det burde vel være garanti på geværet som en helhet, medregnet slitasjedeler?

Garanti er noe produsent eller selger gir frivillig, men etter forbrukerkjøpsloven har du to års reklamasjonsrett (eller fem år på varer som er forventet å ha lang levetid). Dersom varen ryker før dette, på en slik måte at varen må kasseres, nytter det ikke for forhandler å skylde på slitedeler. Slitedeler er deler som er ment å kunne skiftes lett og rimelig i løpet av varens levetid og som kunden er innforstått med at man kan måtte bytte for egen regning. Dersom varen er konstruert slik at "slitedelene" ikke kan skiftes men fører til at varen blir defekt og kasseres når de slites, bør du kunne reklamere med begrunnelse i at varen har konstruksjonsfeil.

 

Forbrukerkjøpslov ved privatperson og forhandler, altså sterk og svak part, stemmer :p Blandet dem litt

Lenke til kommentar

Slitedeler som du må bytte er ikke reklamasjonsgrunn i seg selv. F.eks. på en bil er det naturlig å kontrollere hjulenes tilstand nå og da, og bytte om de begynner å bli nedslitt.

 

Hvis det er påkrevet med vedlikehold og bytte av "slitedeler" på geværet ditt for at det ikke skal gå i stykker, må du nok gjøre det.

 

Hvis det er snakk om "slitedeler" som er umulig å bytte ut, og gjør at geværet går i stykker, så er dette bare en dårlig unnskyldning for elendig konstruksjon. Reklamasjonsretten vil nok her være i behold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...