Gå til innhold

Får ikke NVIDIA-driver til å fungere under Debian


Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner på Linux, og har såvidt prøvd Ubuntu tidligere. Nå har jeg installert Debian (Lenny), men får ikke driveren til NVIDIA-kortet mitt (8600GTS) til å fungere.

 

Jeg har forsøkt å følge en guide jeg fant på http://desiato.tinyplanet.ca/~lsorense/deb...-dri-howto.html. Det går greit helt til jeg kommer til punkt 5 hvor følgende står skrevet:

"Now you are ready to change X to use the new driver. Configure X normally using:

dpkg-reconfigure xserver-xorg

And configure the monitor, resolution, mouse, etc settings as you need and select nvidia instead of nv as your driver."

 

Når jeg skriver 'dpkg-reconfigure xserver-xorg' får jeg kun til å konfigurere tastaturet. Hvor er det jeg skal endre til 'nvidia'? :hmm:

 

Alle innspill mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra det jeg kan se av den guiden, så liker den ikke at du editerer fila manuelt. Hvorfor aner jeg ikke. Du kan nå prøve (husk å ta kopi av den gamle først, i tilfelle).

cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup.0
nano /etc/X11/xorg.conf

Dette må gjøres som root (så enten "su" først, eller legg til "sudo" på begynnelsen av begge linjene) og du kan såklart bytte ut "nano" med den editoren du måtte like best.

 

Det du vil forandre på er driveren til skjermkortet, der skal det stå "nvidia":

Section "Device"
...
	Driver	  "nvidia"
...
EndSection

Problemet er at det ser ut som om den auto-saken fikser på en del andre instillinger der også, men dette kan iallefall være verdt forsøket.

 

Edit: Det står hvordan du gjør det manuelt hvis du kikker på Debian Wikien. Det du må gjøre er å skifte driveren som jeg viste over, og så se etter en seksjon som heter "Modules", der vil du fjerne eventuelle linjer med "dri" og "GLCore" og passe på at du har en linje med "glx". Den seksjonen skal da se noe slikt ut:

Section "Modules"
...
#		Load	  "dri"
#		Load	  "GLCore"
	Load	  "glx"
...
EndSection

Endret av Maelwedd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...