Gå til innhold

valg av linux.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
oki skal prøve den :)

 

Men ogsen er det med drivere og slikt?

Som regel ganske greit. Hva forskjellige distroer legger til av drivere og værtktøy for å installere disse varierer fra distro til distro.

 

Ubuntu legger ikke til propriære drivere, men har et veldig enkelt program som søker etter, laster ned og installerer disse driverne for deg. Ubuntu og distroer som baserer seg på Ubuntu er de jeg har funnet til å være mest pålitelige når det kommer til gjenkjenning av HW, selv om Ubuntu har en tendens til å sette en veldig lav oppløsning som standard om den ikke gjenkjenner skjermen min.

 

Trådløse drivere kan være et problem for enkelte, men selv har jeg ikke merket så mye til dette problemet.

 

 

Hva har du av HW i maskinen?

Hvilke oppgaver kommer du til å bruke Linux til (spill, film, surfing, etc.)?

Hvilke programmer i Windows trenger du alternativer til?

Lenke til kommentar

Mint er bygget på Ubuntu. Mint 6 er Ubuntu 8.10

 

Mint inneholder proprietære drivere, noe mer programvare, noe egenutviklet (bla. meny) og et annet std. theme. (og muligens bedre oversettelse(?))

 

Det utvikler seg mer og mer, men før var det så og si Ubuntu + "ubuntu-restricted-extra" pakken.

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Open Office-pakken i Ubuntu 8.10 er på engelsk, den er på Norsk i Mint. Samme med Firefox. I Ubuntu så ser menyene halvferdige ut med Norsk og Engelsk i en mix, Mint har Norsk språk, (kan forekomme engelsk i noen programmer).

Ellers så synes ihvertfall jeg at Mint er mer brukervennlig. Men det er jo bygd på Ubuntu med alle dets fordeler :-)

Endret av Jan-E.
Lenke til kommentar
Open Office-pakken i Ubuntu 8.10 er på engelsk, den er på Norsk i Mint. Samme med Firefox. I Ubuntu så ser menyene halvferdige ut med Norsk og Engelsk i en mix, Mint har Norsk språk, (kan forekomme engelsk i noen programmer).

 

Virker som om du ikke har installert alle språkpakkene.

Lenke til kommentar
Open Office-pakken i Ubuntu 8.10 er på engelsk, den er på Norsk i Mint. Samme med Firefox. I Ubuntu så ser menyene halvferdige ut med Norsk og Engelsk i en mix, Mint har Norsk språk, (kan forekomme engelsk i noen programmer).

 

Virker som om du ikke har installert alle språkpakkene.

Ergo, det er bare flere pakker installert i mint enn i vanlig ubuntu

Lenke til kommentar
Bedre oversettelser i programmer kan du ikke si er bedre i mint enn i vanlig ubuntu siden det er verken ubuntu eller mint som oversetter

OK da, men da har Mint gjort en bedre jobb.

 

Det er som jeg sier, Ubuntu ser slurvete ut og Mint gir et mye bedre inntrykk. Skal Windows-folk over til Linux så skal de jo ikke snu i døra pga første-inntrykket......

 

Jeg er Veldig fornøyd med Mint. Har Mint på to maskiner, Ubuntu på en og XP på arbeidsmaskinen, foreløpig....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...