Gå til innhold

Sita Sings The Blues, gratis tegnefilm.


Niskivara

Anbefalte innlegg

Vil bare anbefale denne animasjonsfilmen, siden det er en film som fortjener å bli hørt om, og sett. Jeg vet at dette er filmforumet, men den passer nok bedre her enn i Tegneserie og Animeforumet, hvor alt er mangaextravaganza.

 

Filmen er gratis å laste ned f.eks her, og historien om hvorfor den er gratis er en ganske interressant eksempel på hvor ødelagt konseptet om opphavsrett kan være.

 

Uansett... Filmen er laget av serietegner/animatør Nina Paley alene(Utenom musikk og stemmer), over en overraskende kort periode på noen år, og blander historien om hennes skilsmisse med den episke Indiske legenden Ramayana, og innimellom diskuteres legenden på fortreffelig morsomt vis av tre Indere med helt vanlig fomlende kunnskap om sin kulturarv. Alt dette blandes med regelmessige musikkvideoer hvor Sita, tegnet som en slags Indisk Betty Boop, synger flotte gamle sanger av Annette Henshaw, til noen ganger hysterisk morsomme, og alltid kreative, flott koreograferte scener.

 

Det beste med filmen er alle de forskjellig animasjonsstilene, som blandes på sinnsykt bra måter.

 

Filmen er godt laget, ikke bare for å være laget av en person, men rent generelt, med et par ørsmå unntak.

 

Filmen kommer ikke til å bli min favoritt noensinne, fordi jeg ikke ble helt overbevist om storyen, og syntes den kunne vært noe kortere. Men den er absolutt verdt å se.

 

For mer, les min lenger omtale på engelsk her.

 

Og fortell flere om filmen, for jeg synes virkelig den er noe som er verdt å fortelle andre om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...