Gå til innhold

Restitusjon, hvor går grensen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kroppen går gjennom restitusjon hele tiden, selv samtidig som man trener. Men om du mener at det er nok restitusjon å sitte noen timer foran tv'en før man igjen utsetter kroppen for påkjenning, så er nok svaret nei fra meg.

 

Edit: På stronglifts.com fant jeg følgende, sitat: "Always take at least 48 hours rest between 2 workouts."

Endret av Nytt_liv
Lenke til kommentar

ok, takk for svaret ;)

 

Edit: På stronglifts.com fant jeg følgende, sitat: "Always take at least 48 hours rest between 2 workouts."

 

Når de skriver "workout" mener de da hver gang du trene en muskelgruppe hardt, eller å trene i det hele tatt?

Endret av ZeroZ
Lenke til kommentar

Den siden er ganske lite dodgy :p I så fall er de fleste sider det.

 

Men uansett, man kan trene annenhver dag jo, men ikke HVER dag. Synes du bør få matten på plass. Om man har trent kl. 4 på mandag, så venter man i 24 timer, da er det kl. 4 på tirsdag, denne dagen blir brukt til restitusjon, og man bør ikke trene. Så venter man 24 timer til, da er kl. 4 på onsdag. Da har det gått 48 timer, og man kan trene igjen.

 

Zeroz, de mener nok hver muskelgruppe. Trener du split kan du trene hver dag.

Lenke til kommentar
Kroppen går gjennom restitusjon hele tiden, selv samtidig som man trener. Men om du mener at det er nok restitusjon å sitte noen timer foran tv'en før man igjen utsetter kroppen for påkjenning, så er nok svaret nei fra meg.

 

Edit: På stronglifts.com fant jeg følgende, sitat: "Always take at least 48 hours rest between 2 workouts."

Jeg går på en idrettslinje, der jeg har trening/gym 3 timer hver dag. I tillegg trener jeg styrke om kvelden annenhver dag. Er dette for mye, og får jeg for lite restitusjon?

Lenke til kommentar

Det spørs klart på intensiteten av treningen du utfører og hva kroppen din er vant til. Ved gradvis økning av intensiteten og mengden vil kroppen venne seg til det,og da ikke trenge like mye restitusjon før neste trening. For rask økning uten å gi kroppen den rette hvilen derimot kan gi konsekvenser.

Endret av DanielL
Lenke til kommentar

Hvil uansett minst 48 timer før du trener en muskel på nytt.

 

Særlig om man kjører mye til failiure, eller trener veldig tungt med få reps osv, altså trening som sliter ut nervesystemet, så må man huske at det kan ta svært mye lenger enn 48 timer før nervesystemet har hentet seg helt inn igjen.

 

Mye mat er også essensielt for restitusjonen.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at kosten er noe av det viktigste her. CrP og glykogenlagrene tømmes relativt raskt, så man er avhengig av en kilde for å fylle opp disse lagrene. Raske karbohydrater som monosakkarider gir raskt tilført glukose (høy G.I) og med det, en raskere restitusjon.

Lenke til kommentar
Jeg vil påstå at kosten er noe av det viktigste her. CrP og glykogenlagrene tømmes relativt raskt, så man er avhengig av en kilde for å fylle opp disse lagrene. Raske karbohydrater som monosakkarider gir raskt tilført glukose (høy G.I) og med det, en raskere restitusjon.

Hvilken type mat/drikke er det snakk om da? Eksempler?

Lenke til kommentar

Rolig nå ;)

 

Jeg vil advare mot å avfeie ting som idioti hvis du selv er på tynn is :)

 

Et monosakkarid er et sukker som består av kun en C-ring. Det finnes flere monosakkarider enn bare glukose. Fruktose, også kjent som fruktsukker, er et eksempel på et annet vanlig monosakkarid.

 

Målet vårt med karbohydratinntak etter trening er som nevnt å fylle opp glykogenlagrene. Glykogen er bygd opp av mange glukosemolekyler, og for at man skal kunne fylle opp glykogenlagrene må man nettopp ha glukose, og ikke en annen sukkerart.

 

Dog, siden vi som oftest inntar andre sukkerarter (inkl. andre monosakkarider) i tillegg til glukose må kroppen omdanne dem til glukose før den kan nyttegjøre seg av dem. Dermed gir setningen hans om at monosakkarider generelt gir rask tilgang på glukose mening. Essensielt så kan "Raske karbohydrater som monosakkarider gir raskt tilført glukose" oversettes til "Raske karbohydrater som fruktose og ribose gir raskt tilført glukose". Så si meg, hva er det som er så idiotisk med setningen hans?

 

Forøvrig mener jeg å ha lest forskning på at bare raske karbs etter trening ikke var optimalt, men at en blanding av både raske og trege, fra forskjellige kilder, så ut til å gi den beste effekten. Dog er dette flisespikkeri ;)

Lenke til kommentar

Kanskje beveger jeg meg på tynn is, og kanskje alle min innlegg ikke er like gjennomtenkte.

 

Men setningen er jo likevel ikke en GOD setning, om du spør meg. "...monosakkarider gir glukose"? Blir i mine øyne som å si at "fett gir triglyserid" eller noe slikt.

 

Ellers var jo ikke setningen IDIOTISK, skal beklage dette. Er ikke noe flink i ordvalg heller. Vi kan være enige om at setningen kan oppfattes ulikt, noe jeg i dette tilfellet gjorde.

Lenke til kommentar

Jeg lar hvertfall vær å kommentere sånn som det. Synes ikke det er særlig trivelig, og det skaper irritasjon (men det er jo ofte intensjonen til enkelte). Kan godt være uenig i det jeg sier, men hva tjener du på å få det jeg skriver til å fremstå som idioti? Formuleringen til tross, er det riktig det jeg skrev..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...