Gå til innhold

Knappene på oppgavelinjen flytter seg


Anbefalte innlegg

Har fått ny Acer pc med Vista på jobb, og at knappene bytter rekkefølge av seg selv er ganske irriterende. :mad:

 

Kanskje litt nerdete av meg, men jeg åpner programmene i en viss rekkefølge slik jeg ønsker å ha dem på oppgavelinjen. Dette gjør det mye raskere å jobbe når man bruker flere programmer om gangen, spesielt når man ofte har papirer stående foran skjermen slik at oppgavelinjen akkurat blir dekket. Man lærer seg fort akkurat hvor knappene står når man sender pekeren ned bak papirene - bare de står stille. Det gjør de altså ikke lenger. Når jeg har jobbet en liten stund flytter de seg rundt, alltid til samme rekkefølge. :cry:

 

Jeg kan f.eks åpne i rekkefølge: Visma, ie explorer, outlook, men etter en stund flyttes Visma lengst til høyre. Etter hvert som jeg åpner flere programmer eller mailer flyttes Visma bortover til høyre, og står derfor sjelden lenge på samme plass.

 

Jada, vet at man kan bruke alt+tab for å bytte program, legge oppgavelinjen andre steder osv, men arbeidsmåten er så innarbeidet at jeg vil ha den tilbake. Spurte noen datafolk på jobben om de visste, men de hadde ikke hørt om dette "problemet" en gang. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du sier at Visma blir lagt lengst til høyre etter en stund, tipper jeg at den sorterer automatisk. I Firefox er det hvertfall bare en enkel innstilling: Høyre klikk på link tool baren huk av "Sort by Name".

 

For å være på den sikre siden at den ikke sorterer i det hele tatt, men at du fikser dette sjøl, gå inn på Bookmarks -> Organize Bookmarks.. -> Views -> Sort -> velg unsorted.

 

Screenshot-Library.png

Lenke til kommentar
Siden du sier at Visma blir lagt lengst til høyre etter en stund, tipper jeg at den sorterer automatisk. I Firefox er det hvertfall bare en enkel innstilling: Høyre klikk på link tool baren huk av "Sort by Name".

 

For å være på den sikre siden at den ikke sorterer i det hele tatt, men at du fikser dette sjøl, gå inn på Bookmarks -> Organize Bookmarks.. -> Views -> Sort -> velg unsorted.

 

Screenshot-Library.png

 

 

Hei. Takk for svar, men jeg finner ikke noe sted å sette innstillingene du beskriver. Skal dette finnes i hvert enkelt program, eller er det i maskinens / windows' oppsett det skal stilles inn? Evt. hvordan finner jeg frem?

 

Andre forslag?

Lenke til kommentar

Trur du misforstår Ole Christian, dette er ikkje faner eller bokmerke i IE, men rekkjefølga til dei opne programma på oppgåvelinja (linja mellom startmenyen og klokka).

 

Fozzie:

Eg har aldri opplevd dette sjølv, og veit ikkje kva som gjer det, men eg kan gjette: Om du høgreklikker på oppgåvelinja og vel Eigenskapar finn du eit val som heiter «Grupper liknande knappar på oppgåvelinja». Fjern haka frå denne boksen. Denne grupperinga har eg alltid hatt avslått, so om den fører til slik oppførsel som du skildrer veit eg ikkje, men det var det fyrste eg tenkte på.

Lenke til kommentar
Trur du misforstår Ole Christian, dette er ikkje faner eller bokmerke i IE, men rekkjefølga til dei opne programma på oppgåvelinja (linja mellom startmenyen og klokka).

 

Fozzie:

Eg har aldri opplevd dette sjølv, og veit ikkje kva som gjer det, men eg kan gjette: Om du høgreklikker på oppgåvelinja og vel Eigenskapar finn du eit val som heiter «Grupper liknande knappar på oppgåvelinja». Fjern haka frå denne boksen. Denne grupperinga har eg alltid hatt avslått, so om den fører til slik oppførsel som du skildrer veit eg ikkje, men det var det fyrste eg tenkte på.

 

 

Hei Torbjørn.

 

Du har rett i det du sier til Ole C, det gjelder ikke faner men programmene på oppgavelinjen.

 

Jeg har allerede prøvd forslaget ditt også uten at det hjalp noe. Jeg tenkte også som du, at ved å hake av her kan det muligens føre til sortering i tillegg til gruppering - men den gang ei. Takk begge to for forsøkene i alle fall.

 

Nå ser jeg at knappene ATTER en gang har flyttet seg, fytti grisen hvor irriterende... Kan nesten ikke annet enn å le, en slik "enkel" sak, og ingen som vet hva som skjer.

 

Prøvde meg også med en mail til Microsoft, men fikk bare et svar om å henvende meg til en annen avdeling i firmaet. Et "Vær så god, finn e-post adresse selv til dem du skal henvende deg til"-svar... :thumbdown:

 

Andre forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...