Gå til innhold

25% av skattepengene blir "borte"

Olum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt av flere at så mye som 25% av skattepengene blir borte i feilinvesteringer og byråkratier. Jeg trenger kilder til dette, men klarer ikke finne det. Kunne noen hjulpet meg med dette? Eventuelt avkrefte at dette er sant.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten å ha noen formening om størrelsesforholdet så bare en liten apropos omkring byråkratis.

Begrepet har blitt tilegnet en negativ mening, noe def. fra ordnett.no også viser

byråkrati -et

1 vidt forgrenet (og hemmende, ineffektivt) hierarkisk administrasjonsapparat

2 ( nedsett.) embetsmannsvelde; kontorstyre

3 ( nedsett.) embets- og tjenestemenn i et byråkrati

Etym.: fr., av byrå og en avl. av gr. kratein styre, herske

Derimot har funksjonen byråkrati også positive sider, nemlig at den sikrer likebehandling i kraft å være så uttømmende som den kan være.

Eks. en byggesak som blir fremlagt for kommunen tar lang tid, pga regler i hytt og pine. Men likefullt så sikrer den at både kompisen til saksbehandleren og en hvem-som-helst får samme behandling nettopp pga at forholdene er regulert i regelverket.

Skrevet
Eks. en byggesak som blir fremlagt for kommunen tar lang tid, pga regler i hytt og pine. Men likefullt så sikrer den at både kompisen til saksbehandleren og en hvem-som-helst får samme behandling nettopp pga at forholdene er regulert i regelverket.

Hehe, i teorien ja ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...