Gå til innhold

Dithering, myter og lureri


fa2001

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dithering vil si at skjermen skifter en pixel mellom 2 farger veldig fort for å lure øynene til å tro at de ser en tredje farge, som skjermen ikke kan vise. Dette brukes på TN-paneler, som Ratleto beskrev her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1081499

Grunnen til ikke å velge TN, er fordi denne kun viser 256000 farger, og jukser seg til 16,2 millioner farger med hjelp av dithering.[...}

 

Jeg har lest flere steder at man kan se om skjermen bruker dithering ved å se på hvor mange farger man oppgir at den kan vise:

- 24 bit, 16.7 mill. farger ==> Ingen dithering :w00t:

- 24 bit, 16.2 mill. farger ==> dithering

 

Nå ser jeg at det er mange TN-paneler som oppgir å kunne vise 16.7 mill. farger (bl.a. denne som jeg kjøpte http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=342886 ). Jeg synes å ha sett litt tegn på dithering på denne også (mønstere som beveger seg i områder med en fast farge).

 

Betyr det at regelen er helt feil; man skal bare sjekke om det er et TN-panel? Er det ikke problematisk å reklamere med at den kan vise 16.7 mill. farger når den bare kan vise 16.2 mill?

Endret av fa2001
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dithering er ikke det du beskriver. Det finnes to måter å jukse seg til større oppløsning på, "frame rate kontrol" (forkortes FRC) som er det du beskriver, og dithering. Dithering manipulerer fargen på pikslene rundt en bestemt piksel for å "dra" fargen mot det den egentlig skal være, det er ingen skifting mellom farger.

 

Jeg synes å ha sett litt tegn på dithering på denne også (mønstere som beveger seg i områder med en fast farge).

Det er flere grunner til at det kan skje. Dårlig FRC er en av dem, dithering skal ikke gi slike effekter. Sitter på HP 2275w på jobben som flimrer som bare juling på denne syntetiske testen, selv om det er et "ekte" 8-bits S-PVA panel i den. Dithering kan gjøre individuelle piksler synlige i områder som skal ha èn solid farge.

 

Betyr det at regelen er helt feil; man skal bare sjekke om det er et TN-panel? Er det ikke problematisk å reklamere med at den kan vise 16.7 mill. farger når den bare kan vise 16.2 mill?
Det finnes ingen TN-skjermer/paneler på markedet som er bekreftet å være ekte 8-bit, selv om ryktene svirrer. Om Samsung eller LG hadde satt et slikt panel i produksjon er det også rimelig å anta at det hadde vært brukt for det det var værdt i markedsføringen.

 

Dog. TN-paneler har mye mer graverende svakheter enn dette. En god dithering/FRC-implementasjon er svært vanskelig å skille fra ekte vare uten syntetiske testbilder.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Dithering er ikke det du beskriver. Det finnes to måter å jukse seg til større oppløsning på, "frame rate kontrol" (forkortes FRC) som er det du beskriver, og dithering. Dithering manipulerer fargen på pikslene rundt en bestemt piksel for å "dra" fargen mot det den egentlig skal være, det er ingen skifting mellom farger.

Takk for svar! Det var veldig oppklarende. Jeg ble forvirret av at noen bruker begrepet temporal dithering om FRC...

 

Dog. TN-paneler har mye mer graverende svakheter enn dette. En god dithering/FRC-implementasjon er svært vanskelig å skille fra ekte vare uten syntetiske testbilder.

Du har et godt poeng; det er ikke så mye vits i å bry seg om disse detajlene: hvis man vil ha god bildekvalitet er det vel bare å hoppe over TN. Problemet med FRC er at det er en "aktiv" sak; ved vanlig bruk er det lett å ignorere dårlig sortnivå og kanskje også feil farger, men det er ikke lett å overse et mønster som står og blinker! Heldigvis er den nye skjermen min mye bedre enn den gamle; nå er det ikke ofte at det er merkbart.

 

Den test siden var interessant. Min skjerm blinket på 4b og litt på 2, men dette var visst pga. noe de kaller Polarity Inversion, som man har på alle LCD'er. Kanskje dette er det som jeg har sett, og ikke FRC. Som en kuriositet, så lagde Windows 2000 akkurat et sånt mønster når man merket filer og mapper, så disse begynte å blinke forferdelig mye på min gamle 17".

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Slenger på en kommentar til: dithering som MailMan13 beskriver reduserer effektivt oppløsningen på skjermen! Man kan ha et stort område med én farge, og få "perfekt" fargegjengivelse. Hvis man derimot viser et bilde med mange små detaljer, må skjermen gjøre et kompromiss mellom å vise mange detaljer, og å vise korrekte farger. Jeg lurer på hvor stor effekt dette har i praksis..? Heldigvis har man ikke det problemet for sort/hvit tekst i hvert fall; det er vel der man trenger oppløsning mest hvis man ikke driver med bilderedigering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...