Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mislykket bios-update. Nå død? (OPPDATERT!) HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vel, var så smart at jeg la inn ASUSUpdate. Var ikkeno som var feil med pcen, men jeg er glad i alltid å holde alt oppdatert på pcen. Midt i oppdateringa sto det "Timeout!". Tenkte at dette hadde lite å si da jeg trodde den bare lasta ned fila først. Men etter dette starter ikke maskina. Har tatt ut strøm, batteri og satt jumper i 2-3 posisjon flere ganger i forskjellig rekkefølge. I ett par tilfeller over 1 time av gangen. Vifter går på, men null bilde. Holdt insert, esc og delete nede under oppstart. Delete virker å få pcen til å reboote igjen kort tid etter oppstart. Innimellom. Har også fjerna ene minnebrikken. Prøvd den andre PCI-express sloten til skjermkortet. I alle mulige kombinasjoner.

Pc:

Asus P5KC

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz

2gb PC-6400 Ballistix

XFX Geforce 8800Ultra 612m(?) 768mb GDDR3

Og, en liten ting til slutt. Har alt uptodate rundt denne hardwaren, men er rammen en flaskehals i denne pcen? Er ikke helt fornøyd med ytelsen i denne pcen egentlig. Eller er det noen drivere som er viktige, oppdateringer, innstillinger etc-etc?

På forhånd kjempetakk!

Endret av ledel
Videoannonse
Annonse
Skrevet
CrashFree BIOS 3

Simply restore corrupted BIOS data from USB flash disk

The ASUS CrashFree BIOS 3 allows users to restore corrupted BIOS data from a USB flash disk containing the BIOS file. This utility saves users the cost and hassle of buying a replacement BIOS chip.

Det burde vel stå noe om dette i manualen..? Hvis ikke kan du prøve å finne ut hvilken bios type du har (amibios, award...), deretter finne ut hvilke restaurering's metoder som er implementert i denne bios.

Skrevet

Dersom du fortsatt har den orginale driver-cd'n som kom med kortet,

så kan du prøve å boote fra den, og se om ""CrashFree BIOS 3"

rutinen klarer å redde deg,

da CDn skal inneholde en ROM fil.

Skrevet

Takker for hjelp. Har gjort det manualen sier, slik som beskrevet i første innlegg. Fant ut at jeg tror jeg har AMIBIOS, men finner ikke ut av metodene for å få nullstilt dette. Jeg lurer på om det går an å legge inn ett BIOS på nytt, for det virker som hele greia er ødelagt. Prøvde også å boote med MB CD'en i, uten noe hell dessverre...

Flere med gode forslag?

Skrevet

Du får bare opp helt total sort skjerm eller?

Jeg fant denne recovery-tingen for AMI-BIOS:

Recovery procedures for AMI BIOS

1. Download the latest version or your choose version of BIOS file for your computer or motherboard from the manufacturer’s support site.

2. Rename the downloaded file to AMIBOOT.ROM.

3. Copy the file to a floppy disk.

4. Insert the floppy disk to the floppy drive.

5. Turn on the system.

6. The system should automatically access the floppy drive (indicated LED will light up). If no floppy access occurs press and hold Ctrl-Home to force update. Follow any on screen instruction to restore and recover the good BIOS from the floppy disk.

7. When 4 beeps are heard or a reboot prompt you may remove the floppy disk.

8. Restart the computer.

Note: If USB keyboard cannot work, try PS/2 keyboard. Sometimes, take out the CMOS battery to clear the configuration settings or reset the CMOS jumper switch to clear the CMOS may help too. Only the BIOS file is needed. For AMI BIOS recovery, the floppy no need to be bootable, and no flash utility needs to exists too.

Funker ikke dette så kan du f.eks høre med Asus selv om hva en skal gjøre,de burde ha muligheter for å hjelpe deg med dette.

Skrevet

Helt sort skjerm ja. Hmm.

Fant en fil ved navn P5KC.rom på cd-en som fulgte med MB. Renamer denne til AMIBOOT.rom og prøver den i cd-romen jeg. For det lyser av cd-rom da jeg starter opp. Så får en se.

Skrevet

Står ikke så fryktelig mye heller på asus sine nettsider, det jeg fant var:

First, please try to clear CMOS and try if the problem could be solved. You can clear CMOS by changing the CLR_CMOS jumpers on your motherboard. The original position should be pin1-2, you need to configure it to pin2-3 for about 10 seconds, then reset to the original pins.

If you still cannot boot the PC, please contact your dealer and let him test the motherboard for you if the problem still exists. Please let him post the motherboard to our RMA we will test it and help you solve the problem..

Before flashing your BIOS, please check if the tools you are using are the latest version. Your problem may be caused by the version of your tool.

Else, you can save the BIOS file into a flash disk then boot the system and enter BIOS. Then you can update your BIOS by EZ Flash which is in the BIOS Tools page. After that, you can update the BIOS following the prompt of EZ Flash.

Skrevet (endret)

ASUSUpdate er et program som en aldrig bør bruke.

Tatt opp dette med og oppdatere bios fra windows mange ganger opp i igennom årene,kun et råd aldrig gjør det.

Det har du vel lært nå.

Det som skjer når bios oppgradering går feil i windows er at bios chip blir korrupt.

Samme hva du prøver så virker ingen ting,du må ha ny chip.

Når du har asus bruker du EZ Flash fra bios neste gang.

Endret av SNIPPSAT
Skrevet

og hva skjer hvis det blir feilflash i ezflash da?

jeg har selv fått feil på verify bios i asusupdate, da måtte jeg bare resette bios etterpå så var alt i orden. mitt hk er asus m2n-e.

Skrevet (endret)
og hva skjer hvis det blir feilflash i ezflash da?

Klart det kan skje men det er veldig sjelden.

jeg har selv fått feil på verify bios i asusupdate, da måtte jeg bare resette bios etterpå så var alt i orden. mitt hk er asus m2n-e.

Ja det hender man har flaks.

Grunn til at man aldrig skal oppdatere bios i windows bør vel være opplagt.

Du har som regel over 50 kjørene prosesser i bakgrunn kontakter en av dem noe under flash kan det gjøre at bios flash ikke virker og i mange tilfeller gjør dette bios chip blir korrupt.

Til info så er det mange 1000 som har fått ødelagd bioschip på denne måten.

Dette går igjen på alle hardwareforum.

Endret av SNIPPSAT
Skrevet

Er vel ikke noe annet å gjøre enn å handle nytt i mårra tenker jeg.

Noen forslag? Ser ram er billig også, kanskje jeg skal oppgradere litt i samme slengen? Er vel ram som kanskje er det som burde oppgraderes i pcen? 8800 ultra er vel for tiden "helt ok" enda?

Og ja, jeg visste jeg gjorde noe med risiko da jeg oppdaterte i windows. "Men det har da gått bra før" ;)

Skrevet
Er vel ikke noe annet å gjøre enn å handle nytt i mårra tenker jeg.

Noen forslag? Ser ram er billig også, kanskje jeg skal oppgradere litt i samme slengen? Er vel ram som kanskje er det som burde oppgraderes i pcen? 8800 ultra er vel for tiden "helt ok" enda?

Og ja, jeg visste jeg gjorde noe med risiko da jeg oppdaterte i windows. "Men det har da gått bra før" ;)

Handle nytt er vel kanskje litt unødvendig? Har du ikke noe garanti på hovedkortet eller kunne ha sendt det inn til reparasjon?

8800 Ultra holder en god stund til så det er kanskje ikke tingen å oppdatere, ville heller ha brukt pengene på ram. 2GB er imo for lite pr dags dato og kan nok være en liten falskehals :)

Skrevet

Nei, kjøpte nytt kort i stad jeg. Ett Gigabyte kort med ok kritikker. Jeg har bygd pc før, og det har aldri vært no problem.. Men skulle boote første gang, så bruker den 3 sekunder, så rebooter den. Gang på gang på gang.. Hva er det nå da?

Skrevet
Nei, kjøpte nytt kort i stad jeg. Ett Gigabyte kort med ok kritikker. Jeg har bygd pc før, og det har aldri vært no problem.. Men skulle boote første gang, så bruker den 3 sekunder, så rebooter den. Gang på gang på gang.. Hva er det nå da?

Oj oj.. Skulle ikke forundre meg om du er like heldig som meg med ballistix brikkene mine... Har du prøvd en rambrikke i det gamle kortet? og eller annen ram?

Mine ballistix bestemte seg nemelig for å ta kvelden akkurat etter at jeg hadde resatt biosen på HKet mitt, så jeg trodde seff det var noe som hadde daua... Selvfølgelig bare tilfeldighet, men jeg testa ikke med annen ram før jeg ordna ett annet kort, hvorpå jeg såklart fikk samme problemene med nykortet.....

.... Test med kun en av rambrikkene hver for seg eller annen ram for å være sikker.. :)

Skrevet

Se om jeg får tak i annen ram kanskje da.. KAnskje jeg har knerta begge 2 (har overklokka dem). Selv om jeg tviler sterkt. Men da kan jeg gå tilbake til gamle hovedkortet evt da :p

Skrevet
Se om jeg får tak i annen ram kanskje da.. KAnskje jeg har knerta begge 2 (har overklokka dem). Selv om jeg tviler sterkt. Men da kan jeg gå tilbake til gamle hovedkortet evt da :p

Haha, ja hvis du er "heldig"... Og ja, det er latterlig usansynlig, men det skjedde i hvertfall med mine ballistix for ikke så lenge siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...