Gå til innhold

Kamera til "proffbruk". Hjelp meg, vær så snill!


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Er en av dem som trenger hjelp til kjøp av kamerautstyr.

 

Fremover skal jeg jobbe som frilansjournalist, så må gå til innkjøp av utstyr. Jeg har behov for et kamera til (nesten) alle forhold. Da tenker jeg alt fra idrettshaller med vanskelig lys, til nære bilder på natterstid.

 

Det absolutt største problemet er ressurser. Jeg trenger det så billig som overhodet mulig.

 

Jeg ser for meg et ok hus. Har brukt Nikons D70 med stor begeistring. Det må GJERNE være brukt.

 

Behovet for objektivmillimter er ikke stort, men ser for meg grei blitz.

 

Kameraet skal brukes til alt mulig rart, og kvaliteten må egne seg til trykk.

 

Pris? - Helst under 5000 :p

 

 

På forhånd takk, og håper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den beste forbedringen du kan gjøre er vel et Tamron 17-50/2.8 eller et Sigma 18-50/2.8 og en Nikon SB-600. Da har du en brukbar pakke.
Ja, hvis han har en D70 så. Men har han ikke det blir det knapt.

 

Problemet til trådstarter er at h*n mangler en null i budsjettet, da ville det være enkelt å finne rett kamera... Det ville også hjulpet betraktelig om h*n kunne sette et ett-tall foran eller i det minste gange med to...

 

Slik jeg ser det nå, er det beste trådstarter kan håpe en Canon 20D eller 30D med 18-55IS og en Sigma EF530ST-blits. Det burde være mulig å finne til ca 5000 kr, så en 20D på Foto.no til 3000 kr i dag. Lev med 18-55IS en stund, og kjøp bedre utstyr etter hvert. 20D og 30D er langt bedre på høy ISO enn f.eks. D70(s), så det vil være å foretrekke, selv om man kanskje er mer fortrolig med ergonomien til Nikon...

Lenke til kommentar

Brukte Nikon D200 ser jeg helt ned i 3500-4000 på bruktmarkedet for tiden. Kan bli knapt med tilbehør til den prisen da desverre (blits / objektiv)

 

EDIT: er forøvrig enig i at en noenlunde lystert normalzoom hørest greit ut til det bruket der.

Endret av Kellendil
Lenke til kommentar

D70 tåler perverst mye (den er opphavet til uttrykket "mer enn du tror, mindre enn du skulle ønske") ifht. "klassen" sin, men det er klart at en D200 vil være et betydelig fremskritt hva gjelder bygge- og bildekvalitet.

 

Imidlertid er det definitivt ikke hva jeg hadde valgt for "hallarbeide". Det er bare å innse at foregående generasjoner av Nikon ikke var konkurransedyktige til denslags.

 

Jeg ville i likhet med k-ryeng sett meg om etter en Canon 30D. På enkelte områder er disse helt bedritne sammenlignet med en D70 (IMHO ;)), men de er totalt overlegne på bildekvalitet i dårlig lys.

Lenke til kommentar

Hei, kan anbefale canon 30D, 40D og oppover.

Med tanke på disse tar 5-6,5 seriebilder pr.sek.

forhold til andre SLR under sportslige forhold.

Kamerahuset er bygd av magnesium og kvaliteten ligger i toppsjiktet.

Bra objektitiv har også selvfølgelig mye å si.

30D får du til rundt 5000,- inkl. tilleggsutstyr på bruktmarked.

Lenke til kommentar
Vil være veldig lite til nytte som allround-objektiv, blir altfor kort i teleenden. Da er faktisk 18-70 og blits å foretrekke. Uansett tror jeg at 20D eller 30D er et bedre valg pga høyere skuddtakt og bedre ISO-egenskaper. Det er svært gode kamerahus, og når budsjettet er så knapt som her, er det trolig det beste du får...
Lenke til kommentar

Takk for innspillene. Hjelper sykt mye. Bilder har jeg tatt mange av, men har aldri eid et kamera. Siden jeg bare har erfaring med Nikon d70, og har brukt d300 litt, er det vanskelig å vite hva man skal gå for.

 

Jeg har sondert litt rundt utifra postene deres, og ser at d80, d200 og canon 30d frister.

Klarer jeg meg med disse kameraene uten ekstern blits?

Lenke til kommentar
Jeg har sondert litt rundt utifra postene deres, og ser at d80, d200 og canon 30d frister.

Klarer jeg meg med disse kameraene uten ekstern blits?

Vil bare påpeke at Canon 20D er praktisk talt samme kamera som 30D, ikke store forskjellene i praksis.

 

Når det gjelder ekstern blits ville jeg prioritert det, men du kan gjerne velge en rimelig Sigma-variant først, f.eks. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=30260...BE-D2583A1CB52E

 

Kan også vurdere en EX430 brukt, du får dem fra ca 1500-1700 kr.

Lenke til kommentar
Hei folkens!

 

Er en av dem som trenger hjelp til kjøp av kamerautstyr.

 

Fremover skal jeg jobbe som frilansjournalist, så må gå til innkjøp av utstyr.

 

 

1. Det første jeg ville sjekket var om du som frilanser vil få tilgang til å låne opptikk fra oppdragsgiver. Noen aviser gir slik tilgang.

2. Jeg ville basert mitt system på hva oppdragsgiver bruker uavhenging av om du får tilgang til optikk. Uansett vil du knytte kontakter, og ha tilgang til bedre hjelp i forhold til kamera og muligens likevel få tilgang til optikk.

Lenke til kommentar

Uten at jeg vet noe om bostedsadresse og tilgang til fasiliteter for hurtig fremkalling:

Dersom budsjett er ekstremt lite fleksibelt drister jeg meg til å foreslå noe så uortodoks som å vurdere film.

Man kan finne særdeles bra filmbasert utstyr for en slikk og ingenting.

Siden det her nevnes Nikon kan nevnes F90, som var en respektert proffmodell en gang i tiden. En slik en som har vært brukt av privatperson kan være god som ny.

Selv F70 og F80 modellene, mytet på amatører, var gode apparat, og er det fortsatt. Dog med begrensingene film gir, først og fremst tidsmessig. Kvalitetsmessig er vel film fortsatt på høyde med digitalt. For 4-5 tusen får man både kamerahus, flere linser og en god blits.

Tar de for gitt at Canon har tilsvarende.

Det er min erbødige påstand, om enn subjektiv, at man også vil få bedre bilder for pengene.

5000 kjøper ikke mye kvalitet i den digitale verden om man ser etter en pakke med kamera, flere linser og brukbar blits.

Lenke til kommentar

For en frilansjournalist som arbeider med noe som er i nærheten av en deadline er film stort sett utelukket, dessuten taper du jevnt over ett trinn lysstyrke, da ASA400-film i stor grad kan sammenlignes med ISO800 og over på moderne digitale speilreflekskameraer.

 

Film er morsomt for sitt bruk, men jeg ville ikke likt å jobbe med det.

Lenke til kommentar
Vil bare påpeke at Canon 20D er praktisk talt samme kamera som 30D, ikke store forskjellene i praksis.

20D har nesten ikke forskjell fra 30D.

40D er så godt som samme som 30D.

5D har omtrent samme bildekvalitet som 40D.

50D er også vanskelig å skille fra 40D.

 

Basert på erfaringer fra forumet.

Ser ut til at 20D er det beste valget rent kostnadsmessig :)

Endret av shakudu
Lenke til kommentar
Vil bare påpeke at Canon 20D er praktisk talt samme kamera som 30D, ikke store forskjellene i praksis.

20D har nesten ikke forskjell fra 30D.

40D er så godt som samme som 30D.

5D har omtrent samme bildekvalitet som 40D.

50D er også vanskelig å skille fra 40D.

 

Basert på erfaringer fra forumet.

Ser ut til at 20D er det beste valget rent kostnadsmessig :)

Ifølge det du sier så er en 50D og en 5D egentlig kliss lik en 20D? neeh..

Det finnes et par forskjeller. Megapixeler og FPS og en drøss andre småting.

 

Jeg tror at en 30D med lyssterk optikk sammen med en mulig ekstern blits er et godt valg.

Prøver du å finne dette brukt er sjansene gode for at du får det billig.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...