Gå til innhold

Alternativ til ny Mac Mini?


Anbefalte innlegg

Har ventet lenge på at Apple skulle lansere ny Mac Mini. Hadde store planer om å bruke en sånn som mediemaskin i hjemmekinoen min. Men så klarer de selvsagt å oppgradere prisene sine samtidig. Typisk Apple...

 

Den mest aktuelle Mac Mini-konfigurasjonen ville vært den billigste modellen, men med 2 GB ram, tilsammen kr 5800,- (pluss en større ekstern harddisk). Men jeg mistenker altså at jeg vil få ganske mye PC for samme beløp. Kan noen her gi meg et godt forslag til en god HTPC-konfigurasjon til omtrent samme pris (ca 6000,-)? Nøkkelord er som vanlig stillegående, HD-kapasitet, HDMI etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, størrelsen er veldig fin! Det er en av de største fordelene, at den vil ta seg godt ut i TV-hylla. I tillegg var i allefall den forrige utgaven så godt som lydløs. Hvis den nye fortsatt er det, er det også et stort pluss. Finnes det andre HTPC-løsninger som kan måle seg med dette?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke trenger pvr så tror jeg ikke det. Front Row / Boxee, OSX, stille, liten. Den har alt unntatt hdmi, men det går vel greit med DVI og optisk lydutgang også. Jeg har iallfall bestilt en og bytter ut Tvix 6500en min. Man kan selvsagt alltid bygge noe kjappere selv, men da får man ikke en like liten, pen og stille maskin.

Endret av skeib
Lenke til kommentar

Fordeler:

Liten (og pen?)

Nvidia grafikkort som støtter hardware akselerasjon.

Stillegående?

 

Ulemper:

Støtter ikke de nye HD lydformatene (ikke HDMI).

Du trenger DVI-HDMI overgang, enkelte tver har problemer med dette.

Ikke utvidelsesmuligheter til digital tuner (PVR).

Svak CPU.

En selvbygget pc vil ha bedre luftflyt og kan bygges lydløs.

Du kan ikke bytte hovedkort/oppgradere en mac mini.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det meste oberguru skriver, bortsett fra "En selvbygget pc vil ha bedre luftflyt og kan bygges lydløs". Stikkordet her er "kan". Den jevne bruker er sjanseløs på å bygge noe med bedre luftflyt enn en Mac Mini, som er konstruert fra bunnen opp for å fungere best mulig innenfor den formfaktoren den har. Apple er veldig gode på å lage lydløse maskiner, og jeg tviler på om den nye Mac Minien er et unntak. Man trenger ikke nødvendligvis god plass for å få til god luftflyt - god planlegging er mye viktigere.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i det meste oberguru skriver, bortsett fra "En selvbygget pc vil ha bedre luftflyt og kan bygges lydløs". Stikkordet her er "kan". Den jevne bruker er sjanseløs på å bygge noe med bedre luftflyt enn en Mac Mini, som er konstruert fra bunnen opp for å fungere best mulig innenfor den formfaktoren den har. Apple er veldig gode på å lage lydløse maskiner, og jeg tviler på om den nye Mac Minien er et unntak. Man trenger ikke nødvendligvis god plass for å få til god luftflyt - god planlegging er mye viktigere.

 

Jeg er forsåvidt enig i deg i dette, men gode kjølere koster penger.

Generelt sparer maskinvareprodusentene på dette for å holde prisen nede.

Det er også billigere å kjøle den større kabinetter. (Store vifter på laft turtall støyer mindre og flytter mer luft).

 

Så det blir spennende å få noen rapporter om mac mini. For de fleste vil dette være en utmerket maskin.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått en ny modell Mac Mini i hus, og bare jeg får installert OS X skal jeg prøve å komme med info om hvordan den yter. Har den svakeste prosessoren, men 4GB ram og 500GB disk.

 

Foreløpig er den fullstendig stille, men nå kjører jeg uten kabinett, så det er ikke helt representativt (må sjekke at alt virker igjen før jeg setter på kabinettet igjen).

Endret av skeib
Lenke til kommentar
Kommer helt an på hva man anser som enkelt :) Var vanskeligere enn å f.eks bygge vanlig pc selv, men ikke håpløst vanskelig. Jeg ville ikke gjort det som første mekkeprosjekt, akkurat...

 

Det har du selvsagt helt rett i, jeg tenkte vell egentlig på om det var noen ekstra utfordringer for oss som har evne til å ta fra hverandre ting og sette de sammens igjen (i funksjonibel stand). Lodding, bruk for spesialverktøy osv.

 

Hvilken disk og hva slags RAM kjøpte du forresten (og hvor) ?

Overnevte burde vell gjerne være egnet for bruk i minien..

Lenke til kommentar

Kjøpte helt standard deler fra komplett. 1066Mhz DDR3 SODimm RAM og en 2,5" SATA-disk (WD) på 500GB.

 

Utover helt vanlig stjernetrekker med litt lang "stang" (altså ikke vanlig bit - man må ha skikkelig trekker siden et par skruer sitter dypt) trenger man en sånn metallsak man påfører sparkel med, er ikke helt sikker på de heter. Sjekk guiden på ifixit.com. Ingen lodding, men man må pelle av litt tape som fester et par ledninger inni der, og demontere tre antenner det er litt pes å sette riktig på plass igjen. Men igjen; bare å ha tunga rett i munnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...