Gå til innhold

Paraply, softbox etc?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en Ett Canon eos450 og Sigma EF 530DG super blitz.

Skal til å ta noen portrett og fashion bilder.

Og nå har jeg lyst på en paraply/softbox og en blitz trigger, så jeg kan ha blitzen mot paraplyen/softboxen i stede.

Så har dere tips til hvilke type jeg bør kjøpe av;

-Paraplyer

-Softbox

-Slaveblitz

-Triggers

Har jo vært snakk om ebay triggers, noen som har erfaring med disse?

fotopia har de vell noen også, men en grei pris?

Vært superbra om noen orket å skrive noen ord:)

Noen andre ting som er alfa omega for fashion / portrett?

-Roar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er den største forskjellen på paraply og softbox?

Er det at det blir mykere skygger med softbox?

Har disse tingene innspilling på fargetoner?

Skrevet
Hva er den største forskjellen på paraply og softbox?

Er det at det blir mykere skygger med softbox?

Har disse tingene innspilling på fargetoner?

Softbox gir mye mykere lys (spørs på størrelse, større softbox som står nært gir mykt lys). Jeg for min del bruker paraplyer når jeg skal ha frem alle detaljer i huden, eller for gruppebilder. Softbox brukes for portrett med 1 til 2 personer. Ikke glem stativ til blits også. Paraplyer finnes i diverse farger (hvit, sølv, gull). Man har også paraply med difuser trekk over, da fungerer dem mer som softbox.

Skrevet

En hvit paraply snudd andre veien vil kunne virke som en softbox.

Blitstriggere og paraply/reflektor fåes til en rimelig penge på DealExtreme f.eks.

http://www.dealextreme.com/search.dx/searc...%20triggers#806

http://www.dealextreme.com/search.dx/search.umbrella#806

Bruker selv Cactus trigger og de minner mistenkelig mye på de PT04 triggerene som DE selger under andre navn. De fungerer forøvrig helt greit.

Skrevet (endret)

Tusen takk:)

Sette stor pris på at du fant linker til meg og wipeout!

"Helt greit" ? Hva savner du på en slik trigger i forhold til en dyrere?

Når jeg gikk ut av en fotobutikk i stavanger, hadde 1 paraply 80cm, brakett og stativ kommet på ca 1500,- kr, så når jeg får paraply og brakett til 113 kr på DE, så takker jeg veldig for hjelpen wipeout! ;)

Noe spesifikt tips til trigger? jeg har Canon eos450d og en Sigma EF 530DG Super blitz.

Endret av london
Skrevet

Når det gjelder Cactus triggerene så er ikke byggekvaliteten så enormt, men så koster de ikke allverden heller da. Er en smule prisforskjell på Pocket Wizard og Cactus trigger.

Skrevet

Heisann

Må låne tråden litt da dette er en aktiv tråd.

Har pønsket en stund på og kjøpe softbox eller paraply, for og ha hjemme for gøy skyld, og for og lære mere.

Er litt usikker på hva som er best av softbox og paraply?

Så der må noen hjelpe meg med valget.

Skal hovedsaklig brukes inne hjemme, til bilder av 1-3 personer.

Ser for meg at jeg trenger 2stk softbox/paraply

og stativ til softbox/paraplyen

Og kansje en reflektor for gøy skyld.

Så da dette er kun for hobby hobby, og for og lære litt, så vil jeg heller ha billig, da jeg ikke vet om dette er noe for meg..

Så på de som du linket til wipeout, men var vell ikke med stativ den pakken til 16$ der.

Noen som vet av en ok grise billig pakke med stativ, softbox/paraply på evnt DX, Ebay eller lignende?

Har 2stk blitser og cactus triggere alt.

Skrevet

Jeg har hatt hvite shoot-through paraplyer fra Fotopia.no så langt, skulle ønske jeg valgte minst én softbox. Lyset spres ikke mykt nok etter min smak med paraplyene, og man har mer kontroll over lysutslipp fra sidene med en softbox. En paraply koster ikke stort, så hvis du har et par hundre kr etter å ha handla inn en softbox, kan du jo hanke inn en. Paraplyer er riktignok forferdelig enkle å frakte..

Skrevet

Jeg synes paraply på stativ med blits er en grei kombinasjon. Som sagt tidligere kan den vendes og fungere da nesten som softboks. Ikke kjøp for liten paraply..

Skrevet
Hva er en god størelse på paraply da?

Kommer litt an på hvordan du vil ha lyset. En stor paraply vil gi mindre skygger, mykere lys og mindre gjør det stikk motsatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...