Gå til innhold

Bestilt over internett, men betalt i butikk


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg bestilte i forrige uke et keyboard gjennom digitalimpuls.no, men valgte å hente dette i butikken og betale ved henting.

Spørsmålet mitt er rett og slett; kvalifiserer dette kjøpet til bruk av angreretten?

Det er under 1 uke siden jeg hentet det.

 

Er noe usikker siden den er betalt i butikk, men bestilt over internett.

 

Noen som med sikkerhet kan svare på dette?

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+4134532

Regner med at du har fått en mail med vedlegg om angrerett. Og kan gjennom det eller ved å logge inn på digitalimpuls.no og trykke på retur/angrerett og se fremgangsmåten på retur av produktet. Men sikker er jeg ikke, kommer vell egentlig helt an på hvor snill digitalimpuls.no er. Skader ikke å sende mail eller ringe til de og si at du vil returnere produktet ; )

Lenke til kommentar

vel, i angrerettloven står det:

§ 1. Virkeområde

 

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

 

skulle da tro at siden avtalen er gjort gjennom internett gjelder denne loven.

 

jeg får ta en telefon.

 

takk for svar.

Lenke til kommentar

kommer ann på om det er snakk om en butikk, eller en hentebu. om det faktisk er en butikk så er det opp til butikken om du kan benytte deg av angreretten. de fleste butikker er ganske liberale på det(min oppfattning).

 

om det er hentebu så har du full angrerett. (med mindre du har tatt ibruk produktene)

Lenke til kommentar

Det vil ikke være angrerett så lenge det er en butikk du henter og betaler varene i. Litt av poenge med angrerett via postordre kjøpt er at du skal kunne 'inspisere' varene du får fysisk og se at alt stemmer. Dette kan du gjøre før du betaler varene i butikk, derav ingen angrerett.

Lenke til kommentar

Jeg var i kontakt med Forbrukerrådet angående denne problemstillingen for en tid tilbake. Da gjaldt det Netshops hentebu i Oslo som også hadde et "showroom" i tilknytning til butikken. Forbrukerrådet var av den klare oppfatning at angreretten også ville gjelde i dette tilfellet (og selv mener jeg også lovteksten er rimelig klar når det gjelder fjernsalg), men Netshop sa de tolket regelen annerledes og ville ikke gi noen angrerett.

 

Formålet med loven er at du ikke skal være 100% bundet av et kjøp hvor du ikke har hatt muligheten til å undersøke/prøve produktet før avtale om kjøp inngås. Hentebuer gir ingen slik mulighet. Det hadde den gangen ikke vært noen rettsavgjørelse på feltet, men jeg innbiller meg at den juridiske ekspertisen på dette feltet er større hos Forbrukerrådet enn hos Netshops hentebu i Oslo. :p

 

Jeg mener også det vil gjelde i ditt tilfelle, dersom kjøpsprosessen på nettbutikken er den samme uavhengig om du får tilsendt eller henter. Dersom de er fullt ut klare på at det er snakk om en reservasjon når du bestiller, og at selve salget foregår i butikken, så vil det kanskje være diskutabelt, men så lenge salget faktisk skjer i det du legger inn bestillingen, så mener jeg du helt klart har en angrerett.

Endret av khare
Lenke til kommentar

Du har nok ikke angrerett. Dette blir som å ringe til butikken for å be de holde av en vare til deg slik at ikke noen andre kjøper den før du har vært å hentet den ut. På samme måte fungerer denne type reservasjon via nettet.

 

Men som flere anbefaler, snakk med de i butikken så vil de meget sannsynlig gjøre dette av goodwill. De har også rett til å gi deg avslag, så ikke bli skuffet om du ikke får :)

Lenke til kommentar
Du har nok ikke angrerett. Dette blir som å ringe til butikken for å be de holde av en vare til deg slik at ikke noen andre kjøper den før du har vært å hentet den ut. På samme måte fungerer denne type reservasjon via nettet.

 

Du går glipp av en vesentlig forskjell. Ved en reservasjon slik du beskriver, er det ikke inngått noen bindende kjøpsavtale før man tropper opp i butikken. Nå vet ikke jeg hvordan det fungerer hos Digital Impuls, men hos de fleste nettbutikker foregår et kjøp hvor man henter på _eksakt_ som om man velger å få pakken tilsendt. Da mener jeg også at avtalen allerede er inngått. I mange tilfeller betaler man også varen ved bestilling - og da mener jeg det ikke er noe spørsmål engang, det er helt klart et fjernsalg.

 

Men som flere anbefaler, snakk med de i butikken så vil de meget sannsynlig gjøre dette av goodwill. De har også rett til å gi deg avslag, så ikke bli skuffet om du ikke får :)

 

Dette er selvfølgelig alltid det beste, og de fleste forhandlere er faktisk greie og medgjørlige. :)

Endret av khare
Lenke til kommentar

Dette skriver Digital Impuls på sine nettsider om tjenesten:

 

"Finn varene du ønsker på vår web og hent de i vår butikk.

 

Ønsker du å hente varene i vår butikk i Møllergata?

 

Da kan du legge en ordre på de varene du ønsker på vår web. Varene blir da holdt av til deg i 10 dager. Har du ikke hentet varene innen denne tiden blir ordren din slettet uten at du må betale noen gebyrer."

 

Her tolker jeg det slik at man absolutt ikke inngår noen form for avtale, men altså at man bare reserverer en vare. Ergo dette er ikke et fjernsalg og ingen form for angrerett.

Lenke til kommentar
Dette skriver Digital Impuls på sine nettsider om tjenesten:

 

"Finn varene du ønsker på vår web og hent de i vår butikk.

 

Ønsker du å hente varene i vår butikk i Møllergata?

 

Da kan du legge en ordre på de varene du ønsker på vår web. Varene blir da holdt av til deg i 10 dager. Har du ikke hentet varene innen denne tiden blir ordren din slettet uten at du må betale noen gebyrer."

 

Her tolker jeg det slik at man absolutt ikke inngår noen form for avtale, men altså at man bare reserverer en vare. Ergo dette er ikke et fjernsalg og ingen form for angrerett.

 

Hm, ja, det er jeg tilbøyelig til å være enig i. Eller det er ihvertfall i grenseland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...