Gå til innhold

Hvilken er best canon 40 D eller 50D?


Anbefalte innlegg

Vet ikke om du har kjøpt, eller fremdeles er i tenkeboksen, så dette nettopp idag.

Nå får du 50D for 8995,- og 40D for 4995,-. Begge på messetilbud frem til 8. mars.

 

Nå er jeg nesten litt skamfull her jeg sitter

 

Etter å ha skrevet et innlegg i tråden om at det var lite aktuelt for meg å oppgradere fra 30D på grunn av de små forskjellene det er på de nye husene nå for tiden , så har jeg i går kjøpt 50D på messetilbud

 

"Det er ingen skam å snu" er det noe som heter , og etter en rask demo av 50D på messen fikk jeg en akutt følelse av forlystelse til å ha dette kameraet , jeg kan ikke forklare det dypere enn det.

 

Det var faktisk meget spennende å se live view funksjonen og auto ISO funksjonen som jeg ikke har på min 30D.

Det var også fantastisk og se den nye skjermen på 50D i forhold til min 30D.

Søkeren var faktisk også merkbart bedre.

 

Etter å ha lest en spennede artikkel om 50D før messen gjorde at jeg også tror det faktisk er mulig å produsere bedre bilder med 50D enn 30D.

 

Les her

 

Så får jeg bare se om det virkelig var et dårlig impulskjøp etter hvert.

 

Men uansett så står jeg fast på det jeg skrev angående for hyppige oppgraderinger av nye hus i disse dager.

Selv om det er veldig kjekt med nye dippedutter :cool:

Det er da ingenting å skjems over :) morro at noen grep sjansen og kapret ett kamera for en pen pris!

Det skal bli morro å høre hvordan 50D funker sammenlignet med 30D, nå har du jo begge to, og det hadde vært flott å høre hvilke erfaringer du høster sammenlignet med 30D.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så tilbudet til Fotovideo på 40D og 50D nå. Det går ut om noen timer. :ohmy: Jeg fikk selvsagt lyst på... minst ett av dem.

 

Og jeg som hadde tenkt til å "ta og føle på" et 5D MKII så snart det er mulig å oppdrive et i en butikk, for å finne ut om det er det jeg skal spare videre til, eller kanskje kjøpe et "gammelt" 5D brukt...

 

Spørsmålet mitt til forumet er vel om dere tror disse tilbudene er såpass unike at jeg bør slå til på et av dem nå, før jeg egentlig har bestemt meg for hva jeg har lyst på som neste kamera?

 

For ordens skyld, jeg vet at selv 40D er mer enn godt nok for meg, men jeg har lyst til å oppgradere mest mulig priseffektivt...

 

Hilsen forvirret amatør under tidspress ;)

Lenke til kommentar
(snip)

 

Nå er jeg nesten litt skamfull her jeg sitter

 

Etter å ha skrevet et innlegg i tråden om at det var lite aktuelt for meg å oppgradere fra 30D på grunn av de små forskjellene det er på de nye husene nå for tiden , så har jeg i går kjøpt 50D på messetilbud

 

(snip)

 

Så får jeg bare se om det virkelig var et dårlig impulskjøp etter hvert.

Impulskjøp? Kanskje. Dårlig? Neppe. Gratulerer med nytt kamera :D

Lenke til kommentar
Det er sikkert ikke lenge til 60D kommer , med enda flere megapixler og enda mer støy ?

hva er "ikke lenge" for deg? tipper om minimum 1 år...

 

"Ikke lenge" antar jeg er cirka like lang tid som mellom 40D og 50D.

Jeg byttet fra EOS 620 til 10D og fra 10D til 30D , disse byttene synes jeg var greie fremskritt og forventet at jeg skulle bytte når 50D kom.

Men etter min mening er 40D og 50D for like , og noen mener til og med at 30D har bedre støyegenskaper og dynamikk på noen punkter.

Nå synes jeg at fremskrittene blir mindre og mindre men oftere og oftere.

Jeg ser faktisk ikke så store gevinster i å bytte hus nå for tiden ut fra mitt syn , men for en førstegangskjøper er klart 50D fristende med gode spesifikasjoner.

Om føstegangskjøperen trenger de gode spesifikasjonene er en annen sak.

Spennende er det uansett å se nye modeller hvert år :)

 

 

Ja fremskrittene blir mindre og mindre det er riktig, dette gjelder alle merker og faktisk det meste av elektronikk, for en dag når man grensen for hva en kan putte inn i et kamera, tv, dvd spiller osv osv , og da blir sprangene mindre og mindre, iallefall intill man finner på et helt nytt konsept .

Når det gjelder valg av kamera så ville jeg her annbefalt 50D om øknomien tillater det, forelene har mange andre nevnt så jeg tar ikke de .

Når det gjelder en førstegangskjøper og om han/hun trenger det, vel etter mitt syn er det vel bedre å ha et kamera å vokse med enn å kjøpe en entrymodell som du vokser fra første halvåret :hmm:

PS: Mener ikke at 40D er en entrymodell,bare så det er klart :cool:

 

 

Mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar
Så tilbudet til Fotovideo på 40D og 50D nå. Det går ut om noen timer. :ohmy: Jeg fikk selvsagt lyst på... minst ett av dem.

 

Spørsmålet mitt til forumet er vel om dere tror disse tilbudene er såpass unike at jeg bør slå til på et av dem nå, før jeg egentlig har bestemt meg for hva jeg har lyst på som neste kamera?

 

Hilsen forvirret amatør under tidspress ;)

 

Kampanjer og tilbud vil alltid forekomme,når eventuellt en ny modell kommer vil tilbudene bli hyppigere på utgående modeller.

 

Så ville ikke gjøre et "impulskjøp" bare for og få med seg det første reelle 50D tilbudet som har blitt utlyst.

 

Edit:Hvis/når 50D får en tilbudspris under 7000.- blir jeg sterkt til å vurdere jeg også,men er redd for at jeg må vente stygglenge på et sådan tilbudet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hei igjen!

Nå har jeg hatt 50D i en uke og gjort mine egne sammenligninger med min gamle 30D.

Det skal selvfølgelig understrekes at jeg ikke har hatt mulighet for å gjøre slik man gjør i en profesjonell test men tatt bilder med begge kamera på stativ med samme objektiv, samme instillinger og samme etterbehandling.

Jeg betrakter bildene slik som man naturlig gjør men også kikket på eksemplene i 100% forstørrelse på min egen skjerm.

 

Når det gjelder støy ved høye ISOverdier så har det blitt skrevet endel om at 50D har mer støy enn 30D.

Beklager men jeg ser ingen forskjell på bilder fra 100 til 1600ISO , og om det sier mer om 30D enn 50D får bli opp til andre.

For min del er jeg førnøyd med 50D sine egenskaper når man tenker på den høye oppløsningen i forhold til 30D.

Uansett har jeg ingen betenkeligheter med å bruke 3200 ISO med riktig eksponering.

Hvis jeg "overeksponerer" en tanke (+0,7-1.0EV) så er faktisk både 6400 og 12800 brukbart så lenge jeg ser bildet i "normal" størrelse på pc-skjermen.

Etter min mening kan man bruke dette om man ikke skal skrive ut bildene eller bruke bildene i en konkurranse , dvs vanlige familiebilder.

Dette synes jeg er imponerende.

 

Når det gjelder dynamiske egenskaper så kan det virke som om 30D er en liten tanke "flinkere" til ikke å brenne høylys ved "autoeksponering" enn 50D.

Men igjen ser jeg ikke på dette som et problem , man skal uansett eksponere riktig og sjekke histogrammet.

 

Det som endel skriver er at detaljoppløsningen ikke tilsvarer de 15 mp som sensoren i 50D har.

Det kan være riktig , ikke har jeg mulighet for å "måle" dette , men jeg må si at jeg fikk bakoversveis når jeg så hvor rene og detaljrike bildene ble side om side med bildene fra 30D.

Her var det utklassing i favør 50D.

 

Når jeg ser på disse egensammenligningene jeg personlig har gjort mellom 30D og 50D så må jeg si at jeg er positivt overrasket over 50D.

Når jeg i tillegg får med alle de andre "verktøyene" som finnes i 50D kontra 30D er dette en perle av et kamera.

Jeg svelger mine ord om at det ikke er store forskjellene mellom 30D og 50D :blush:

Er foreløpig storfornøyd med at jeg tok denne impulsive oppgraderingen , I`m in love :love:

Lenke til kommentar

Hva med skjermen Helge ? er den ikke verdt og nevne :)

 

Er den så bra som noen påstår,spesielt når du zoomer inn bilder.

 

Menyene er vel litt anderledes også,til det bedre ? hvordan oppleves bruken i forhold til 30D'en

Har du prøvd livewiev,hva synes du ?

 

Har 30D som deg og har lyst på 50D,men får ikke bestemt meg om jeg synes oppgraderingen er riktig for meg.

Lenke til kommentar
Hva med skjermen Helge ? er den ikke verdt og nevne :)

 

Er den så bra som noen påstår,spesielt når du zoomer inn bilder.

 

Menyene er vel litt anderledes også,til det bedre ? hvordan oppleves bruken i forhold til 30D'en

Har du prøvd livewiev,hva synes du ?

 

Har 30D som deg og har lyst på 50D,men får ikke bestemt meg om jeg synes oppgraderingen er riktig for meg.

 

Jeg ville ikke la innlegget bli for langt og skrev derfor "Når jeg i tillegg får med alle de andre "verktøyene" som finnes i 50D kontra 30D er dette en perle av et kamera."

 

I dette ligger jeg alle de andre forskjellene som alle andre har skrevet positivt om i testene.

Jeg var spessielt interressert i om bildekvaliteten var bedre sett utifra et "normalt" amatørmessig synspunkt , og det synes jeg at den var.

 

Ellers var det selvfølgelig andre ting som jeg også fort la merke til:

-Søkeren var merkbart lysere og virket større.

-Skjermen var jo større men også meget "levende" , man kan faktisk sjekke fokus.

-Live View funksjonen synes jeg kan være nyttig likevel, med rutenett og sanntidshistogram ved landskapsfotografering m.m

-Menyene er anderledes og inneholder mer , men om det er bedre må jeg bruke mer tid på å finne ut.

-Huset ser veldig likt ut men jeg synes at det kjennes mer solid ut og jeg kjenner at luker og knapper er mer kompakt og solide. Sikkert "værtettingen" som gjør dette.

-Autofokusen kjennes også raskere ut og det er kjekt med den forbedrede funksjonen ved lysterke objektiver som jeg har.

-Siden kameraet har så gode bilder ved ISO opp til over 1600ISO synes jeg "auto ISO" funksjonen er mye bedre enn jeg hadde sett for meg på forhånd.

-Ved fotografering av f.eks Idrett i haller m.m kan man konsentrere seg om en ting mindre og det er topp.

-Det er også en fordel med at ISO nå verdien vises i søkeren.

-Seriebilde funksjonen på over 6 bilder i sekundet er selvfølgelig vanskelig å merke i forhold til 5 i 30D , men jeg er klar over at det ene bildet eller to kan være forskjellen mellom et perfekt bilde eller ikke ved sport- eller fuglefotografering.

-"Værtettingen" skal jeg ikke si så mye om siden objektivene selvfølgelig også må ha værtetting for å tilfredstille kravene , dette gjelder jo alle produsenter.

Men at 50D er bedre beskyttet mot vann og støv er merkbar i forhold til 30D og jeg vet at 30D på tross av mangel på værtetting fint tåler en liten Bergensbyge.

 

Det er sikkert noe jeg har glemt i farten men det er slike ting som man kan finne ut i spesifikasjonene til kamera.

 

Om en oppgradering er riktig for deg er jo helt utelukket for meg å kunne fortelle.

Du greier helt sikkert ikke å finne bedre motiver med 50D men jeg synes for min del at 50D kan hjelpe meg å gjøre det lettere å produsere bilder ørlite grann bedre enn min 30D.

Ellers gir det meg mer inspirasjon akkurat nå.

 

Jeg var jo sikker på at en oppgradering ville være bortkastete penger , og det kan det jo være fremdeles.

Det er jo ikke nødvendigvis alltid et spørsmål om hva man "kan klare seg med".

Men om man tenker på hvor kort livet er , og hvis man også liker det tekniske ved fotograferingen så er min personlige mening at en oppgradering ikke nødvendigvis måles i økonomi men like mye med å ha det morsomt.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar
Ellers var det selvfølgelig andre ting som jeg også fort la merke til:

-Skjermen var jo større men også meget "levende" , man kan faktisk sjekke fokus.

-Live View funksjonen synes jeg kan være nyttig likevel, med rutenett og sanntidshistogram ved landskapsfotografering m.m

Snart er skjermene så gode at man til og med kan se blueray på dem :D

 

Må si det er to akilleshæler på mitt 40D; Skjermen og "liveviewknappen"...

Noe annet enn komposisjon er vanskelig å se med min 240k punkts 40D skjerm. Liveviewknappen derimot er lagt et sted jeg ville like å trykke "OK"... Dersom jeg ønsker liveview (noe jeg aldri gjør, da det blir som å fotografere i blinde) foretrekker jeg heller å trykke på en dedikert Liveviewknapp...

-"Værtettingen" skal jeg ikke si så mye om siden objektivene selvfølgelig også må ha værtetting for å tilfredstille kravene , dette gjelder jo alle produsenter.

Men at 50D er bedre beskyttet mot vann og støv er merkbar i forhold til 30D og jeg vet at 30D på tross av mangel på værtetting fint tåler en liten Bergensbyge.

Canon EOS 50D er sprut- og støtsikret, men værtett er det vel ikke?

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
Ellers var det selvfølgelig andre ting som jeg også fort la merke til:

-Skjermen var jo større men også meget "levende" , man kan faktisk sjekke fokus.

-Live View funksjonen synes jeg kan være nyttig likevel, med rutenett og sanntidshistogram ved landskapsfotografering m.m

Snart er skjermene så gode at man til og med kan se blueray på dem :D

 

Må si det er to akilleshæler på mitt 40D; Skjermen og "liveviewknappen"...

Noe annet enn komposisjon er vanskelig å se med min 240k punkts 40D skjerm. Liveviewknappen derimot er lagt et sted jeg ville like å trykke "OK"... Dersom jeg ønsker liveview (noe jeg aldri gjør, da det blir som å fotografere i blinde) foretrekker jeg heller å trykke på en dedikert Liveviewknapp...

 

-"Værtettingen" skal jeg ikke si så mye om siden objektivene selvfølgelig også må ha værtetting for å tilfredstille kravene , dette gjelder jo alle produsenter.

Men at 50D er bedre beskyttet mot vann og støv er merkbar i forhold til 30D og jeg vet at 30D på tross av mangel på værtetting fint tåler en liten Bergensbyge.

Canon EOS 50D er sprut- og støtsikret, men værtett er det vel ikke?

 

50D har over tre ganger så mange punkter i skjermen som på 40D.

50D har egen knapp for liveview visning.

Jeg skrev værtetting i hermetegn i forsøk på å utrykke at det ikke er snakk om en tettning som man kan bade med.

Men jeg er elektromontør til daglig og ser at masse av materiellet vi bruker for utendørs bruk er merket med IP44 (noe man ikke finner på kameraene)

Dette utstyret er ofte konstruert uten gummipakninger (som blir dårlig med tiden) , men er konstruert slik at vannet finner andre veier å renne enn inn i utstyret.

Slik kan det se ut som det er rundt luker og åpninger på 50D også.

Derfor tror jeg at kameraet fint tåler en regnskur.

Om man skal bade eller dykke med kamera , så ville jeg valgt et kompaktkamera eller et dykkerhus.

Lenke til kommentar
50D har over tre ganger så mange punkter i skjermen som på 40D.

50D har egen knapp for liveview visning.

det er jeg fult klar over, nettopp derfor jeg luftet mitt syn på hva jeg mener 50D har som ikke 40d har...

 

mye mer jeg savner sånn generelt, men da må jeg mot canon 1d mk3 ;)

 

Jepp , 1D MkIII er også min drøm......

Kanskje hvis jeg får solgt båten min :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tenker å oppgradere til 50d fra 1000d av en rekke årsaker, men tviler på at økonomien tilater nytt objektiv med det første.

 

Hvordan vil 50d fungere med kitobjektivet fra 1000d (andre utgave) og forsåvidt 55-250mm tele fra Canon?

Fungerer helt greit det... Men hvorfor bytte hus først? Ville heller fokusert på å bruke penger på objektiver dersom jeg hadde hatt stått i det dilemma...

Lenke til kommentar

Sikkert bestemt deg for en av 40d eller 50d. Hva med den nye 500d, selvfølgelig ikke så avansert og raskt kamera, men det kan filme i HD. Det hadde vært en fordel for meg å kunne filme litt også. Ellers mener jeg at du får mest for pengene ved å kjøpe 40d. Noen snakker om en bedre 2. hands verdi når du skal selge. Hvor mye ville du betalt for en 20d i dag. Sansynligvis mindre enn prisforskjellen på 40d og 50d.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...