Gå til innhold

[Løst]Endre arbeidskatalogen til Wine


Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig fått kjøpt og satt opp ny rigg hjemme. Har lagt inn Wine, men jeg ønsker å endre arbeidskatalogen til programmet, altså der det har "C:", "registeret" osv. (blir vel alt i /home/.../.wine). Hvordan gjør jeg dette? Regner med at det er en konfig-fil et eller annet sted som forteller Wine dette... Jeg har en egen disk som jeg vil legge alle applikasjonene som kjøres i wine på.

 

Dersom det er for vanskelig å endre stien i selve Wine, kan jeg i stede flytte innholdet i .wine til denne disken og så montere den mot .wine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan også vurdere å bruke ulike wine-prefiks. Da kan du lett skille programmer fra hverandre ved å la dem kjøre i hvert sitt filsystem. F.eks

 

WINEPREFIX=$HOME/winebottles/Fallout winecfg

Dette oppretter et nytt wine-"filsystem" under WINEPREFIX-katalogen. Hva som regnes som "Mine dokumenter" etc. må du styre gjennom winecfg, slik som beskrevet av Hr_Pengesekk.

 

Når programmet er installert, så kan man kjøre det med:

WINEPREFIX=$HOME/winebottles/Fallout wine "C:\Program Files\Fallout\Fallout.exe" -<opsjoner til EXE-fil>

Lenke til kommentar

Takker for tipsene her. Desverre så gikk det galt, fryktelig galt. Jeg begynte med å forsøke å symlinke, men må ha gjort noe feil, muligens i kombinasjon med at jeg la til monteringene av et par disker i fstab i samme omgang. En av disse diskene var den jeg vil bruke til wine som jeg forsøkte å montere på /home/../Wine. Tror ikke jeg fikk til rettighetene heller (må få lært meg å montere og gi riktige rettigheter samtidig snart).

 

Uansett, jeg tror jeg klarte på en eller annen måte å linke hjemmeområdet til /home/../wine/[brukernavn] da jeg forsøkte å flytte samt linke .wine til denne katalogen. Resultatet ble en ødelagt /home-partisjon så det blir vel på'n igjen med reinstallering i kveld. Minner om da jeg begynte å fikle med ting i Windows i begynnelsen det her; ødelegge og prøve på nytt igjen :p

 

Jeg forsøkte forvørig winecfga aller først, men kunne ikke der endre "C:", bare legge til nye stasjonsaliaser.

Lenke til kommentar

Hvordan i all verden fikk du idéen å bruke /home/../wine/?

 

. = Katalog du står i.

.. = Katalog over den du står i.

.filnavn eller .katalognavn = Skjult fil/katalog

 

Du bør kanskje lære deg enkel filbehandling før du prøver å flytte ting rundt på den måten.

 

Edit: Eller bruker du bare .. istedenfor brukernavn?

 

Uansett.

 

Monter disken i /home/brukernavn/Wine

Endre rettigheter på den nye disken :

sudo chown -R brukernavn /home/brukernavn/Wine

Flytt innholdet i .wine over i den nye katalogen, slett .wine og opprett symlink :

mv /home/brukernavn/.wine/* /home/brukernavn/Wine/
rmdir /home/brukernavn/.wine
ln -s /home/brukernavn/Wine /home/brukernavn/.wine

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Stemmer, .. var istede for brukernavn. Burde ha skrevet brukernavn i postene her, ja, visste jo egentlig at .. brukes av filsystemet :blush:

 

Takker, ser hva jeg gjorde galt her nå. Huska bl.a. ikke kommandoen for å symlinke så brukte bare Nautilus til det i stede. Tror jeg neste gang bruker litt mer tid å slå det opp. Hadde heller ikke -R da jeg kjørte chown...

 

Prøver igjen i kveld :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...