Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CD-Rom er borte fra Min Datamaskin


Anbefalte innlegg

Har søkt, og sett at jeg ikke er den eneste som har laget tråd om det, men klarte ikke å finne noen gode løsninger på problemet.

Jeg har før kunnet spille og innstallere spill problemfritt, men plutselig i dag når jeg skulle prøve å innstallere et nytt spill la jeg merke til at det ikke ville loade, og jeg så deretter at CD-Rom var borte fra Min Datamaskin. Lurer veldig på hva dette kan være og håper på kjappe svar.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men, når du setter inn en CD, starter den da? Høres det ut som CD-spilleren leser platen? Først må du sjekke om BIOS oppdager CD-spilleren. Når du starter maskinen er det vanlig å få opp en liste over hva som er koblet på de ulike IDE-kontaktene. Gjør den det, kan du sjekke i om den dukker opp i Enhetsbehandling (høyreklikk på Min Datamaskin -> Egenskaper, fanen Maskinvare -> Enhetsbehandling). Ved hjelp av verktøyet Diskbehandling i Kontrollpanel -> Administrative verktøy skal du kunne tilegne en stasjonsbokstav til CD-spilleren dersom det er bare det som mangler.

Ved nærmere research på nettet, tror jeg du også kan kikke her.

Dersom du overhodet ikke får kontakt med stasjonen og BIOS ikke finner den, kan det jo tenkes at den er defekt. Da kan du prøve maskinen med en annen CD-spiller, for å se om det hjelper. Du får komme tilbake til oss når du har prøvd noe av dette, så får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Takk for svar:)

 

1. Nei, den starter ikke når jeg setter inn en CD.

2. Den dukker ikke opp i diskbehandling.

 

Jeg må vel legge til at jeg bruker Vista, for noen av "path"ene du gir blir litt feil, tror jeg.

Og angående denne: "In the left pane, expand (click +) HKEY_LOCAL_MACHINE, then SYSTEM, then CurrentControlSet, then Control, then Class, and click on {4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

 

In the right pane, are UpperFilters and/or LowerFilters listed? " som du linket til så ser jeg de filterne, noe trådstarter ikke gjør, så jeg regner med de går en helt annen vei.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tok vel utgangspunkt i XP. Men det ser jo ut som du har funnet det meste uansett. Den lenken jeg satt inn leste jeg ikke så mye på, så jeg vet ikke hvor kurant den er.

Men har du sjekket om BIOS finner CD-stasjonen? Ellers finner du Enhetsbehandling i Vista ved å klikke "Vis systeminformasjon" i Min datamaksin (nedenfor Adresselinja), Videre skal du finne en lenke til Enhetsbehandling på venstre marg av vinduet som da dukker opp.

Dersom fortsatt ingenting hjelper får du kanskje prøve med en annen CD-spiller som du har liggende.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skulle se i BIOS, selv om jeg kom meg innpå. Jeg så CD-ROM bli nevnt i lista, og et eller annet kunne endres, mer enn det vet jeg ikke.

 

Her har du screenshot av Enhetsbehandling: enhetsbehandling792.jpg.xs.jpg

 

Kanskje du kan se hva som er galt (om noe er galt) om det der er på riktig plass.

Lenke til kommentar

Det kan jo se ut som det er en konflikt mellom de to CD-rom stasjonen du har i maskinen. Når du høyreklikker på de, hvilken feilkode får du da? (Det skal komme opp en dialogboks med en feilkode) Jeg vet ikke hva som skaper dette problemet, men det kan vel kanskje lønne seg å koble ut den ene, og se om den andre fungerer da. Ellers må du prøve å søke på nettet, eller se om noen andre kommer med innspill i denne tråden.

Lenke til kommentar

Å deaktivere den ene funket desverre ikke. Dette står under enhetsstatus: "Kan ikke laste inn enhetsdriveren for denne maskinvaren. Driveren kan være skadet, eller den mangler. (Kode 39)

"

 

Dette er anbefalt løsning på Microsoft sine hjemmesider:

"Anbefalt løsning

 

 

Blant årsakene til denne feilen er at driveren ikke finnes, en binærfil er skadet, et I/U-problem for en fil, eller en driver som viser til et inngangspunkt i en annen binærfil som ikke kan lastes inn.

 

Avinstaller driveren, og klikk deretter Søk etter maskinvareendringer for å oppgradere eller installere driveren på nytt.

 

I kategorien for generelle egenskaper for enheten klikker du Feilsøking for å starte veiviseren for feilsøking. "

Endret av arctcmnks
Lenke til kommentar

Problemet er vel da at jeg ikke har oppgradert maskinen da den er forholdsvis ny, og kom med Vista. Hvis jeg ikke tar feil er det også hvis det har skjedd rett etter oppgradering. Mitt problem kom veldig tilfeldig, jeg vet faktisk ikke når. Det er vel 3 måneder siden jeg sist innstallerte et spill/brukte CD-ROMmen.

 

Men takk for svar! :)

Endret av arctcmnks
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har akkurat samme problemet, men jeg har ikke oppgradert til Vista, jeg har XP Home edition. samme kode 39 med samme feilmelding --> "Kan ikke laste inn enhetsdriveren for denne maskinvaren. Driveren kan være skadet, eller den mangler"

 

begynner å bli kanske så sint, men ble litt optimist nå :thumbup: har noen peiling på dette problemet?

 

hjertlig takk vis du/dere har.

 

oi, litt flaut:) ser ut som jeg fikset problemet,

 

Jeg lastet ned Microsoft fixit, fant det ved å søke på Kode 39 via, Microsoft.com funker bare til XP.

 

håper denne posten ikke var helt bortkastet ^^

Endret av Approx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...