Gå til innhold

Populær DAC fra Cambridge


Anbefalte innlegg

Integrert DAC er vel mer vanlig i hjemmekinoforsterkere enn stereoforsterkere.

 

Og svært mange har hjemmekinoforsterkere. Skal man først brenne av såpass på en DAC bør man seriøst vurdere enn 5.1-forsterker som alternativ, da får man med romkorreksjon og muligheten til å kjøre musikk i 5.1 også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men da snakker vi hjemmekino, og ikke stereo-anlegg (som denne DAC-en forresten er ment for). Generelt sett liker ikke hifi-friker å ha alt samlet i en boks, de foretrekker heller å ha separate komponenter i signalkjeden, som dermed kan oppgraderes separat når behovet melder seg. Og surroundanlegg til musikk er stort sett bare tull, selv den dag idag går trendene i SACD-verdenen mot stereo (or so I've heard, er ikke så veldig inn i SACD).

Lenke til kommentar
Men da snakker vi hjemmekino, og ikke stereo-anlegg (som denne DAC-en forresten er ment for). Generelt sett liker ikke hifi-friker å ha alt samlet i en boks, de foretrekker heller å ha separate komponenter i signalkjeden, som dermed kan oppgraderes separat når behovet melder seg. Og surroundanlegg til musikk er stort sett bare tull, selv den dag idag går trendene i SACD-verdenen mot stereo (or so I've heard, er ikke så veldig inn i SACD).

 

Hvem bryr seg om hva man snakker om, sålenge det er bedre? At hi-fi-friker ikke liker tanken kan så være, men i praksis er det like bra, og vesentlig billigere. Det koster svært mye å dele ting opp og oppgradere kompoenentene bit for bit. Surround til musikk gir (om riktig mastret) en vesentlig bedre opplevelse, men de "audiofile" fokuserer av helt uforståelige grunner heller på høyere bitdybde og sammpling-rate som ikke gir noen forbedring i det hele tatt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det kan hende surround gir bedre musikkopplevelse, men majoriteten av all musikk fåes kun i stereo. Et godt surroundanlegg er også dyrt, du kan heller bruke de samme pengene på et par mye bedre stereohøytalere. Og med stereohøytalere følger stereoforsterker - du kan vel ikke mene at en burde kjøpe hjemmekinoforsterker til stereohøytalere, bare fordi de har integrert DAC?

Lenke til kommentar
Det kan hende surround gir bedre musikkopplevelse, men majoriteten av all musikk fåes kun i stereo. Et godt surroundanlegg er også dyrt, du kan heller bruke de samme pengene på et par mye bedre stereohøytalere. Og med stereohøytalere følger stereoforsterker - du kan vel ikke mene at en burde kjøpe hjemmekinoforsterker til stereohøytalere, bare fordi de har integrert DAC?

 

Hvorfor kan jeg ikke mene det? Skal du brenne av 2k på denne DACen, så mener jeg seriøst det er et alternativ å vurdere, da får man med romkorreksjon, og man kan evt kjøre upmixing-algoritmer ved behov også. Om man bare vil kjøre det i steroe, så kan man gjøre det også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor kan jeg ikke mene det?

 

Du kan jo mene hva du vil. Men en surroundforsterker med tilsvarende lydkvalitet (inkludert kraft, siden mange gode høyttalere er tungdrevne) koster såvidt jeg vet omtrent det dobbelte av en stereoforsterker. Da kan du få råd til separat romkorreksjon i tillegg til stereoen...

 

Som nevnt ovenfor er det liten grunn til å satse på surround bare for musikk, siden det praktisk talt ikke finnes musikkinnspillinger som ikke er i stereo.

 

Angående å 'mekke' en DAC selv, er dette noe som er forbeholdt en liten klikk av elektronikkfriker.

 

Med en DAC til et par, tre tusen kan du få like god lyd fra PC, trådløst, eller fra en billig CD eller DVD-spiller, som fra en CD-spiller til 10k. I motsetning til veldig mye annet innen hi-fi, dreier det seg om forskjeller som kan høres med vanlige ører.

 

Det finnes stereoforsterkere med innebygd DAC, men de aller fleste av disse er svært dyre. De billigste er XTZ Class A D1003 til ca 6.000 og harman/kardon HK990 til 15 (h/k har også romkorreksjon). Noen DACer kan brukes som stereo forforsterkere, men bare Benchmark har tilstrekkelig mange innganger (også en analog) til å fungere i praksis, og fjernkontroll. Med effektforsterker og høyttalere, eller aktive høyttalere, havner prisen for et Benchmark-basert anlegg fort på den gale siden av 40.000 kroner.

 

På den annen side: Hvor bra sourround-anlegg får man egentlig for den prisen?

Lenke til kommentar

Man får da et meget godt lydkort for denne prisen. Asus Xonar Essence STX. Spiller jeg musikk med dette kortet eller min hegel cd spiller til 20000kr hører jeg ingen merkbar forskjell... Skulle likt og hørt dette cambridge produktet men er det som annet fra produsenten spiller det vel meget tynt -- Jeg holder meg heller til mitt asus kort det har faktisk imponert. Er det noen som kan fortelle meg hvilket DAC denne innerholder = Dual Wolfson WM8740 24bit DACs .. Mot en ekte Texas instruments burr brown 24bit DAC i mitt lydkort. Ti burr brown er et bedre DAC, til en billigere peng får jeg det lydkortet uten noen flere externe bokser.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan jeg ikke mene det?

 

Du kan jo mene hva du vil. Men en surroundforsterker med tilsvarende lydkvalitet (inkludert kraft, siden mange gode høyttalere er tungdrevne) koster såvidt jeg vet omtrent det dobbelte av en stereoforsterker. Da kan du få råd til separat romkorreksjon i tillegg til stereoen...

 

Som nevnt ovenfor er det liten grunn til å satse på surround bare for musikk, siden det praktisk talt ikke finnes musikkinnspillinger som ikke er i stereo.

 

Angående å 'mekke' en DAC selv, er dette noe som er forbeholdt en liten klikk av elektronikkfriker.

 

Med en DAC til et par, tre tusen kan du få like god lyd fra PC, trådløst, eller fra en billig CD eller DVD-spiller, som fra en CD-spiller til 10k. I motsetning til veldig mye annet innen hi-fi, dreier det seg om forskjeller som kan høres med vanlige ører.

 

Det finnes stereoforsterkere med innebygd DAC, men de aller fleste av disse er svært dyre. De billigste er XTZ Class A D1003 til ca 6.000 og harman/kardon HK990 til 15 (h/k har også romkorreksjon). Noen DACer kan brukes som stereo forforsterkere, men bare Benchmark har tilstrekkelig mange innganger (også en analog) til å fungere i praksis, og fjernkontroll. Med effektforsterker og høyttalere, eller aktive høyttalere, havner prisen for et Benchmark-basert anlegg fort på den gale siden av 40.000 kroner.

 

På den annen side: Hvor bra sourround-anlegg får man egentlig for den prisen?

 

En ok surround-forsterker har DAC innebygd som det er liten grunn til å tro gir noen som helst forringelse av lyden. At de tkan være et bedre kjøp enn å kaste bort 10k på en CD-spiller kan så være, men jheg stiller meg tvilende til at det er et spesielt godt kjøp. Og hva slags romkorreksjon er det du får kjøpt separat som er av like god kvalitet som feks audessey, til en saklig penge? Og som nevnt før, man kan upmixe stereo, selv om man ikke har en surround-innspilling. Det finnes mengder av surround-forsterkere som er billigere enn det du skisserer, og har innebygd dac. For 15k får du surroundforstereke som er topp-spesifisert. For over 40k får du forøvrig et svært godt surrounanlegg (men det begynner vel å bli litt på siden)

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...