Gå til innhold

New content, plix.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanilla wow var en evig grinding av reputation, materials og gull. Det stemmer forsåvidt at det for casuals alltid vil være noe å gjøre, men for casuals var det fint lite annet enn det allerede nevnte. Av små instanser var det blizzard hadde å by på i løpet av 2 års tid kun Dire Maul. Man fikk instanser som ZG og AQ20, men jeg tviler på at det var så himla mange casuals som dro dit.

"Hardcore" fikk mye mere innhold. Jeg savner ikke 40-manns instanser. Store guild = stort drama etter min erfaring. I tillegg så var det mye slacking i de store instansene. Folk som regelrett var afk helt til bossen var nede og lootet skulle fordeles.

TBC var sånn sett et stort skritt i riktig retning. Synes det var greit med attunements. Dermed skiller man litt på spillerne. Hadde ikke problem med at de ble fjerna etterhvert heller slik at casuals fikk tilgang til instansene. Egentlig er det jeg likte minst med TBC landskapene. Triste greier.

LK har minsket arbeidsmengden hva rep-grinding angår betydelig. Questene er rett og slett bra og jeg hater å queste.

Greit, instansene er lette. Slik jeg ser det har blizzard funnet det på tide med en reset. En del spillere har siden spillet ble releaset hoppet av og mange nye har kommet til. Av de som har spilt siden vanilla var det særdeles få som fikk sett naxx. Dermed har naxx blitt så enkelt. For at flest mulig skal få trent opp skills i raid og for at flest mulig skal få sett naxx. Jeg tror ikke at instansene som kommer det neste året blir like enkle. Jeg tror det vil komme fine utfordinger. Selvsagt kan jeg ta feil.

Og til de som er så opptatt av å ha dette itemet som få andre har, som gjør at man ser annerledes ut. Herregud, se å voks opp da. Man skal være rimelig prepubertal for å være opptatt av sånt. Jeg erkjenner at det er nok av slike som spiller wow, men .... heller. Henger du i IF ene og alene for å bli siklet opp etter ryggen av en 10-åring så har du så mange slags problemer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart, men i hovedsak var mange av "løsningene" som attunment i originale WoW og heroic nøkler i TBC mer et hinder enn en gode. Derfor gjør det meg ingen ting at dette nå er borte fra WotLK da jeg mener det bidrar til mer repetiv og kjedelig arbeid fremfor å se andre aspekter av spillet.

Skrevet

Jeg syntes det var en god ting, noen var kansje litt omfattende. Som feks den beryktede UBRS nøkkelen, men uansett. Da viste folk at de gadd å gjøre oppgavene som var krevd av deg, og det viste at personen hadde noe erfaring. Ikke bare nydinget og hopper inn i sin første instance/raid full av selvtilitt og null erfaring. Og med full av selvtillitt mener jeg, jeg VET hva jeg snakker om, selv om jeg i realiteten har null peiling.

Skrevet

En gang må alltid være den første. Man kan være så erfaren man vil fra lesing om raid, det er kun når man har opplevet dem at man har lært.

Skrevet

Poenget er jo at den første gangen burde komme fra en normal 5 manns instance. Ikke hoppe rett inn i en heroic eller raid. Som trolig var et av hovedpoengene bag attunements. Spennende at den siste setningen kommer fra deg. Som har diskutert lv 60 og 70 raids som om du hadde farmet dem, og argumentet ditt var at du hadde lest om dem og sett youtube klipp. Så du var kvalifisert til å uttale deg om dem, livets rett etc. Morsomt hvordan ting forandrer seg når kritikerene faktisk opplever et raid og lyset går opp for dem..

Skrevet (endret)

Uansett hvor mange instanser man har tatt av 5 manns sorten så er man aldri forberedt på et raid når man kommer inn første gang. Alt da er nytt, akkurat som man entrer en instanse første gang. Å ha heroic nøkler er slik sett bare tull, det er samme instanse med den forskjellen at den er vanskeligere. Strukturelt sett er den helt identisk med det man har kjørt før, eneste er at taktikken kanskje må endres litt på de hardere bossene, som f.eks i Loken heroic kan det være lurt å unngå AoE spellen hans for å stresse healeren mindre (ettersom den gjør betydelig mer damage da) men i normal kjører man bare på, gjør ikke så mye damage at det gjør noe. Eksempel, vel og merke.

Attunements til raid er og bare tullete, du blir ikke noe mer "forberedt" på det som venter inne i instansen ei heller noe bedre gearet heller, eneste er at det tar lengere tid å komme seg inn og det er tid man bruker på å grinde seg attunment, ikke brukt på å bli "bedre" i spillet.

Jeg har alltid vært av den oppfatning at lærdom kommer av praktisering og ikke fra teori og det er det som er grunnen for min argumentering her og, om casuals aldri skal få lære "the hard way" så lærer de heller aldri noe. Det er som å ta sertifikatet, man kan lære så mye om vikeplikt og forkjørsrett man bare vil fra skisser og forklaringer på skolen, det er først der ute i trafikken at man faktisk ser sammenhenget.

Endret av Bear^
Skrevet
1. Uansett hvor mange instanser man har tatt av 5 manns sorten så er man aldri forberedt på et raid når man kommer inn første gang.

2. Alt da er nytt, akkurat som man entrer en instanse første gang.

3. Å ha heroic nøkler er slik sett bare tull, det er samme instanse med den forskjellen at den er vanskeligere. Strukturelt sett er den helt identisk med det man har kjørt før, eneste er at taktikken kanskje må endres litt på de hardere bossene, som f.eks i Loken heroic kan det være lurt å unngå AoE spellen hans for å stresse healeren mindre (ettersom den gjør betydelig mer damage da) men i normal kjører man bare på, gjør ikke så mye damage at det gjør noe. Eksempel, vel og merke.

4. Attunements til raid er og bare tullete, du blir ikke noe mer "forberedt" på det som venter inne i instansen ei heller noe bedre gearet heller, eneste er at det tar lengere tid å komme seg inn og det er tid man bruker på å grinde seg attunment, ikke brukt på å bli "bedre" i spillet.

5. Jeg har alltid vært av den oppfatning at lærdom kommer av praktisering og ikke fra teori og det er det som er grunnen for min argumentering her og, om casuals aldri skal få lære "the hard way" så lærer de heller aldri noe. Det er som å ta sertifikatet, man kan lære så mye om vikeplikt og forkjørsrett man bare vil fra skisser og forklaringer på skolen, det er først der ute i trafikken at man faktisk ser sammenhenget.

1. Jo, man er mye mer forberedt på et raid. Man får bedre gear, man møter boss encounters som speiler encounters man har i raid, bare på en litt lettere måte. Eneste forskjellen når man er i et raid for første gang er at man har 5 eller 15 stk flere med seg.

2. 100% urelevant, skal ikke påvirke prestasjonene dine uansett.

3. Det er ikke tull å ha heroic-nøkler. Selv om WotLK-heroics er lette vil det ikke si at man er klar for heroics asap etter lvl 80 ding. Har opplevd flere heroic pugs der folk ikke kan en dungeon utelukkende fordi de aldri har vært inni der. Normal 80 dungeon mode tilbyr upgrades for dem og, og hadde gitt dem erfaring + gear slik at man kan spare seg for frustrerende tid tapt i heroics. Kun folk som er utolmodige på epics som sier slik.

4. Eneste attunement du har gjort er vel Karazhan. En attunement viser at du har gjort noe for det. Selv om det ikke vises på gearet ditt eller at du fått ny erfaring med boss encounters så sier det noe om personen som spiller character'n. Og personen som sitter bak character'n > gear og erfaring. En oppegående spiller vil få gear og erfaring etterhvert hvis han mangler dette. Det fungerer ikke andre veien. Igjen, for som kun er sugne på epics syns de er unødvendige.

5. Enig, men du vil starte med oppkjøringsprøven. Man må ha et visst antall kjøretimer først...

Skrevet

1. Slik sett ja, enig i dette.

2. Ikke urelevant, relevant. Selv om man har gått heroics er det forskjell fra å kordniere 1 tank 1 healer og 3 DPS til å samkjøre dette med 5 flere medlemmer. Eksempel, førstebossen i spiderwing lairen i Naxx, hvor man må spre seg ut. Samt guardians og locus swarm. Selv om man leser om dette er det noe annet å stå der når angrepet skjer. Man er tilnærmet forberedt men aldri 100%.

3. Du får ikke noe bedre gear av å repetere samme ting gjentatte ganger. At folk ikke tenker før de går heroics er deres problem, de ville ikke fått noe bedre gear av å repetere samme oppgave gjentatte ganger. Et par items, kanskje, men ikke mye eller nok til å utøve en forskjell.

4. Har gjort nok attunments til å vite at det er dønn kjedelig. Husker jeg brukte lange tider å finne gruppe for å komme meg til Magister's terrace heroic bare fordi jeg aldri fant noe gruppe til Magister's Terrace normal fordi de aller fleste hadde gjort det. Eneste attunment viser er at du har tilbringet et gitt antall timer i spillet, det forteller mer om din dedikasjon til spillet enn din erfaring i selve spillet. Man kan ha mye tid i spillet men det er ikke det samme som at man vet hva man gjør, å gjøre samme ting gjentatte ganger teller ikke som erfaringsbygging.

5. Hvor mange nye sjåfører hadde man fått hvis eldre erfarene sjåfører ikke ville gitt nye sjåfører en sjangse til å lære?

Skrevet

Angående attunements, så burde det bli innført igjen. F.eks må man gjøre en rekke dungeons/group quests som vil gi både erfaring og gear upgrades.

Dette vil i sin tur igjen føre til at flere av de verste spillerne ikke greier/orker å gjøre attun. og man får automatisk silet bort endel av dødvekten.

Skrevet

Det kan jeg være enig i FOOrk, har selv opplevet grupper med DPSer på rundt 700, healere som ikke kan holde tanken i livet og tanks som blir crittet i eningen. Det er irriterende, det skjønner jeg. Når du fremstiller det slik, at denne attunmenten består av "forberedelser" til heroics (i form av f.eks questchains som tar deg til 80ish instanser i normal form (UP, HoL, Oc)).

Det jeg har vært og er uenig i er repetive questing for å samle rep for en faksjon for å få tak i en nøkkel for å komme seg i heroic. Det gir ingen mening eller spilleglede. Et slikt system som foreslått vil derimot sette ting i prespektiv og gi mer mening når man lader opp til endgame.

Skrevet (endret)
Det kan jeg være enig i FOOrk, har selv opplevet grupper med DPSer på rundt 700, healere som ikke kan holde tanken i livet og tanks som blir crittet i eningen. Det er irriterende, det skjønner jeg. Når du fremstiller det slik, at denne attunmenten består av "forberedelser" til heroics (i form av f.eks questchains som tar deg til 80ish instanser i normal form (UP, HoL, Oc)).

Tingen er vel at slike attunements er så ufattelig enkle at det ikke finnes noen som ikke klarer dem. De vil også bare være til irritasjon dersom man må dra alts gjennom den samme attunementen. En liten questchain (som er mulig å gjøre solo) kan være greit for å få litt info/lore osv.

At man må ha vært i Naxx, Malygos og OS før man kommer inn i Ulduar hadde vært OK.

Å skille mellom gode og dårlige spillere før man går i pug med dem er lett nok ved å se på gear og spec.

Endret av Inxs
Skrevet

Slitsomt å ikke kunne rekruttere folk fordi de ikke er attuned til current endgame stuff (i TBC).. Så sitter man der, med 10 folk som vil kjøre gamle instancer for å attune folk, og 15 som ikke gidder.

Jeg er for attunements, men jeg har også sett hvor mye det kan ødelegge.

Skrevet

Så vi er for attunements som alle kan klare, ikke krever rep eller annen grinding (gjøre noe om og om igjen), men som krever noe av spilleren samtidig som det gir spilleren både erfaring og en teoretisk sjanse for gear-upgrades? :p

Hmm, liten questchain som går slik ?:

Quest i Dal x2 som man kan gjøre solo -->

Quest som krever 5mans gruppe, enten dungeon eller world summon -->

Quest inne i starten på en raidinstance der normal attuner deg til normal, heroic attuner deg til heroic og normal (Da 25man i teorien skal være vanskeligere) -->

Quest for å knerte siste boss (evt. en av de siste) i sist sluppet raidsone.

Attunement til ny raidsone DONE!

Skrevet

Det som er viktigst for meg er om det kommer nytt gear eller ei:)

Om man klarer å ta ned en boss eller ei, er bare gøy i 2 sek. Mens gear kan man nyte helt til man får noe bedre:)

Fokus på nytelse!

Skrevet

Om man klarer å ta ned en boss eller ei, er bare gøy i 2 sek. Mens gear kan man nyte helt til man får noe bedre:)

Fokus på nytelse!

Nytelsen av å ta ned en vanskelig boss for første gang er ikke 2 sec med nytelse du. Da har man ikke tatt noe av "verdi" enda. Det er et rush man vanskelig kan forklare. Adrenaline pumper når du ser dette kan gå, og skriking og utolmodige/nervøse hyl begynner å komme over Vent. Og når den endelig går ned, gledesutbrudd og skriking på vent :) Det er nytelse i wow.

Det er nettopp dette mange savner, følelesen av å ha prestert. Nå er det akkuratt som du sier, 2 sec med GZ, GJ! Så ferdig, slik var det ikke med de fleste av vanilla, og også TBC bossene.

Skrevet

Fokus på nytelse!

Gear er ikke motiverende når det dropper 50-60 items på ett raid.

Skrevet

Eksempel for å backe Christeven.

Første gang vi drepte C'Thun ropte folk på VT i 5min. Ja 5min, jeg tuller ikke, folk var hysteriske. Etterpå gikk vi BWL der vi wipa sikkert 3 ganger på hver boss siden alle var i ekstase, men var INGEN som klagde, for alle var bare utrolig glad for at vi hadde klart C'Thun.

Første killet vårt på Malygos Heroic var det første som ble nevnt på VT et forsiktig spørsmål om hva som droppet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...