Gå til innhold

Trenger hjelp med, uvisst problem


rand0m87

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en bærbar pc som nettopp har rundet året etter jeg mottok den og derfor ikke har noen garanti lengre. Jeg er derfor litt hjelpesløs her jeg sitter.

 

For et par dager siden begynte den å krangle. Det som skjer er at skjermen går svart og pcen henger seg opp. Det er ingenting som fungerer lengre. Når jeg har sett film eller lignende mens dette har skjedd så har lyden fortsatt å gått, jeg har derfor fundert på om det var kun skjermen som var problemet, men tastatur og mus har heller ikke gitt respons når jeg har trykt på de etter at skjermen har gått svart.

 

Når jeg da slå av maskinen som jeg må gjøre enten ved å ta ut batteriet eller å holde inn av-knappen og restarter den igjen så starter maskinen opp men skjermen er fortsatt svart. Foskjellen er at lyset i skjermen kommer. Altså får jeg lys på skjermen men inget skjermbilde. Når den henger seg så går alt av lys i skjemen i tilleg. Etter å ha latt den gå en stund for deretter å restarte igjen så har den kommet til slutt og startet på vanlig måte. Problemet er at den etter noen timer eller minutter (random tidsintervall) så skjer det samme igjen.

 

Jeg har prøvd å søke igjennom etter virus, jeg har prøvd systemgjenoppretting og jeg har prøvd å sette den tilbake til fabrikkinnstillingene.

 

Så langt er det eneste som har fungert å kjøre i sikkermodus, slik jeg gjør nå. Men dette har jeg ikke gjort over lengre perioder, så jeg kan ikke være sikker på at det samme problemet ikke vil oppstå her etterhvert også.

 

Jeg håper noen kan hjelpe meg da jeg er redd for at det vil koste mye penger å sende den inn på reperasjon.

 

Med vennlig hilsen

Fortvilt trønder :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her virker det som om problemet ligger i drivere som igjen ligger i windows. I og med at alt fungerer før du kommer inn i windows?

 

Tror det eneste du kan gjøre er å innstallere Windows på nytt ... Leste det du skrev litt fort, men forstod det som om du ikke kom inn i safemode heller, og da er det ikke så mye å gjøre, hvis du heller ikke kommer inn i Safemode med CMD. Hvis du gjør det kan du prøve å skrive explorer.exe ... Eller du kan åpne msconfig, og velge at du ikke skal starte med noen drivere, eller programmer. Har lite tro på at det hjelper så mye, men du kan jo forsøke ...

 

Sikker på at du ikke har 2 år garanti? Hvis du har kjøpt den gjennom Elkjøp og Expert (er ikke helt sikker på Expert) så har du 2 år ...

Lenke til kommentar

Jeg kommer inn i safemode ja, er det jeg er inne på nå.

 

Du skriver at jeg skal prøve å innstallere windows på nytt. Det har jeg allerede prøvd da jeg satt pcen tilbake til fabrikkstand. Alt ble innstallert på nytt da. jeg trodde jeg hadde fikset problemet da jeg ikke hadde noen problemer på ca 24 timer. Men så kom det bare igjen på nytt.

 

Jeg har også prøvd å oppdatere driveren for skjermkortet. Gikk inn i enhetsbehandling og trykket på knappen "søk etter nyere driver" og fikk beskjed om at den driveren som allerede var innstallert var den beste og nyeste. Noen tips til hvor jeg finner driver til mitt kort? Kortet er NVIDIA GeForce 8600M GS.

 

Tillegsinfo:

To av gangene har jeg rett før pcen har slått seg vrang fått opp en bulletin fra oppgavelinjen om at skjermdriveren har sluttet å fungere og har blitt startet på nytt. De andre 5-6 gangene har ikke dette skjedd. Skjermen har bare gått svart uten forvarsel.

Tillegsinfo2:

Jeg har rosa og grønne prikker rundt omkring på skjermen nå. De hadde jeg også når jeg startet opp pcen, altså hele veien fra pcen ble slått på og inn i windows.

 

Hvis det er noen annen info jeg kan komme med så rop ut, setter utrolig pris på alle som vil hjelpe.

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd å innstallere denne driveren.

 

Etter 10 min så ble skjermen sort, fikk feilmelding at skjermdriveren hadde gitt seg, akkurat som forrige gang pcen slo seg vrang. Deretter ble alt svart.

 

Jeg er nå tilbake i sikkermodus.

 

Er det noen der ute som har noen ideer? Kan det være skjermkortet?

Lenke til kommentar

Vel, hadde samme problem en gang jeg også! Problemet ligger da sansynlighvis i skjermkortet. Hvis jeg ikke husker helt feil var det det hos meg! Har hatt to slike problemer egentlig, det ene var hovedkortet sin feil, men da frøys hele pcen, og noen ganger ble skjermen svart og fikk "farge lekasjer". Det andre var på en bærbar, da gikk pcen varm, og skjermkortet brandt. Jeg loddet sammen en motstand som hadde brendt opp, og jeg fikk starta opp ordentlig, men med en gang jeg ga skjermkortet påkjenning så ble skjermen til et rutenett i grønn og rosa eller noe lignende...

 

Så jeg tror nok desverre det ligger i hardwaren og ikke i softwaren :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...