Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Manuelt" automatgear på Lancer


applemann

Anbefalte innlegg

Plutselig har automatgearkassen begynt å oppføre seg som om den var manuell. Bilen kveles hvis den får for lavt turtall. Dette er upraktisk og veldig kjedelig i lyskryss ol. Jeg kan holde den i gang ved å sette i "Normal", men da kveles den så snart jeg girer i Drive (eller 1./2.).

Er det noen som har vært borti noe lignende og som vet hva det kan skyldes?

 

Har en Mitsubishi Lancer '93.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne moment-omformeren står i forkant på alle automat girkasser. Den erstatter det vi kjenner som den vanlige clutchen på en manuell girkasse. Det er denne som gjør at ikke motoren stopper selv om bilen står i ro. Det kan også forklares som en turbin som fylles med olje, der enkelte innholder lock-up clutch. Når motoren oppnår et visst turtall begynner converteren å ta med seg inngående aksling i girkassen og bilen settes i bevegelse.

Lenke til kommentar
Takk for svar! Så konklusjonen blir at det er sannsynligvis enten moment-omformeren eller converteren...

 

Momentomformer/Converter er samme sak kort sagt.

Synes det kan virke som om converteren er full av grums, da må man demontere girkassen og skru av converteren slik at man får satt den på høykant og tømt den for gammel olje og skylt med diesel.

Samtidig bytter man olje og filter på girkassen.

Lenke til kommentar
Momentomformer/Converter er samme sak kort sagt.

Synes det kan virke som om converteren er full av grums, da må man demontere girkassen og skru av converteren slik at man får satt den på høykant og tømt den for gammel olje og skylt med diesel.

Samtidig bytter man olje og filter på girkassen.

 

Converteren ble skiftet for tre uker siden på merkeverksted. Den var brukt, så da er det vel muligens den som har røket (igjen). Kjører den bort i kveld, så får vi se om de finner ut noe i morgen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Verkstedet har deaktivert "lock-up" på converteren som sitter på gearkassen. Det skulle visst ikke ha så mye å si, kanskje litt høyere bensinforbruk. Er det noen som kan gi en kort pedagogisk forklaring på hva denne "lock-upen" gjør? Syns det er litt rart at den bare kan kobles ut uten at det gir noen særlige negative konsekvenser?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...