Gå til innhold

Får ikke starta X i Arch Linux. Tips?


wil

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tenkte at jeg skulle prøve noe annet enn Slackware og satt en 20 GB disk inni den maskina som jeg bruker Windows på og installerte Arch Linux 2009.02 på 20 GB disken. Det var litt småtrøbbel i begynnelsen av installasjonen med partisjonering, men det gikk greit etterhvert. Så var det bare å gjennomføre installasjonen. Jeg fikk ordna det meste. Heller ikke Trådløst nettverk ble noe særlig problem i Arch 2009.02 egentlig. Jeg fikk ordatert Arch og sånn og det meste så da greit ut, men så skulle jeg installere Xfce4 som jeg tenkte å bruke siden at jeg har den på Slackware også. Så jeg installerte Xfce. Jeg tror installasjonen gikk greit, men når jeg skulle starte X så fikk jeg problemer. Jeg kom etterhvert inni X, men tastaturet hang seg og skjermen frøs. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Det står forresten et Nvidia FX5200 Skjermkort i maskina forresten.

 

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er basert på min egen erfaring. For meg har det, fra første gang jeg skulle installere Arch, vært hwd jeg har brukt for og lage xorg filen. Har jeg brukt "Xorg -configure" har det bare skapt problemer som feks at skjermen fryser. Med hwd har jeg fortsatt til gode og oppleve problemer som ikke er selvforskyldte (bank i bordet).

 

Kan være at jeg er helt på viddene med svaret mitt. Men problemet du opplever har jeg hvertfall opplevd når jeg har laget xorg filen med "Xorg -configure". Og det har forsvunnet når jeg lagde filen med hwd.

 

minns jeg ikke hadde startet hal når jeg testet X under installasjonen på min nyeste maskin men kan være søvnmangelen som lurer meg. men har du ikke startet den er det jo verdt og prøve om det løser problemet.

Lenke til kommentar

Ok. Takk for informasjonen. Jeg har reinstallert Arch igjen i kveld, så jeg skal se hva jeg får gjort i morra, om jeg i det hele tatt får gjort noe da.

Men jeg er litt forvirra. Skal jeg bruke hwd til å lage eller xorg -configure til å lage xorg.conf

Eller må jeg faktisk konfiguere den selv?

Hadde egentlig vært koselig å fått X i Arch for Arch er helt fantastisk når det gjelder å oppdatere systemet. Er jo faktisk talt bare å kjøre pacman -Syu så oppdaterer den hele greia som er installert. Og om du skal ha flere programmer/ grafiske grensesnitt så skriver du bare pacman -S og navnet på program.

F. eks pacman -S xfce4 så er du i gang liksom. Helt konge. Er noe annet enn det er i Slackware det :D

Lenke til kommentar

http://wiki.archlinux.org/index.php/Xorg#Configuring_xorg

 

Jeg vil anbefale at du bruker hwd, har også veldig positive erfaringer hvis du ser etter en rast og enkel måte å lage xorg.conf på. Men uansett hva du bruker kan det være lurt/nødvendig å konfigurere litt selv i etterkant.

 

Oppdatering fra terminal med en kommando fungerer fint på så og si alle distroer, ingen arch-eksklusiv funksjon. F.eks. ubuntu: "apt-get upgrde". Men ja, packman er elskbar ;)

Lenke til kommentar

Etter litt surring frem og tilbake så tror jeg at jeg har fått starta Xfce som jeg installerte.

Men jeg må skrive startxfce først da. jeg kjørte pacman -S hwd også kjørte jeg enten hwd -xa eller hwd -x eller så kjørte jeg begge to. Husker ikke helt. Måtte også gjøre om på hosts fila, fordi at jeg fikk feilmelding når jeg starta Xfce serru. Da fulgte jeg litt av den hosts fila som jeg har i Slackware. Nå må jeg bare få lagt til hal i oppstart slik at jeg slipper å skrive /etc/rc.d/hal start når jeg logger inn. Ellers så kan dette se ut som at det foreløpig kan bli koselig. Så bare jeg får installert den programvaren jeg vil ha og sånn, så kan dette bli bra. Kanskje det blir en favoritt tilogmed.

Også fant jeg ut at

ftp.gigabit.nu er ganske så kjapp. Så det var kanskje litt dumt at jeg brukte ftp.archlinux.org til å oppdatere systemet, siden at den er litt treig.

 

Det jeg mente med at Arch var konge på oppdatering var at Arch er så oppdatert når det gjelder pakker i forhold til Slackware. F. eks så har ikke linux-2.6.28.x kommet til Slackware enda tror jeg.

Og mange andre pakker som heller ikke har kommet til Slackware enda, som derimot er enkelt å oppdatere/installere på Arch igjennom pacman.

Så er det jo ganske enkelt å oppdatere fra Terminal med Pacman da.

Hvis du skal oppdatere systemet kjører du bare pacman -Syu og hvis du skal installere et program så kjører du pacman -S programnavn

Så er du i gang.

I Slackware har jeg det slik at jeg bruker gslapt. Jeg starter det fra terminal. Programmet er litt tungvindt for jeg må først se om det har kommet noen nye pakker, så starter jeg programmet på nytt igjen, bare at da skriver jeg gslapt --upgrade. Det kan hende at det finnes en enklere måte å gjøre det på, men pacman var iallefall overlegen der.

Lenke til kommentar
Etter litt surring frem og tilbake så tror jeg at jeg har fått starta Xfce som jeg installerte.

Men jeg må skrive startxfce først da. jeg kjørte pacman -S hwd også kjørte jeg enten hwd -xa eller hwd -x eller så kjørte jeg begge to. Husker ikke helt. Måtte også gjøre om på hosts fila, fordi at jeg fikk feilmelding når jeg starta Xfce serru. Da fulgte jeg litt av den hosts fila som jeg har i Slackware. Nå må jeg bare få lagt til hal i oppstart slik at jeg slipper å skrive /etc/rc.d/hal start når jeg logger inn.

Alt det der står godt dokumentert i beginners guide og ellers på wikien hvordan man gjør :)

 

Og det er ikke meningen at man skal bruke ftp.archlinux.org til å oppdatere, noen gang.

Lenke til kommentar
Det jeg mente med at Arch var konge på oppdatering var at Arch er så oppdatert når det gjelder pakker i forhold til Slackware. F. eks så har ikke linux-2.6.28.x kommet til Slackware enda tror jeg.

Og mange andre pakker som heller ikke har kommet til Slackware enda, som derimot er enkelt å oppdatere/installere på Arch igjennom pacman.

Så er det jo ganske enkelt å oppdatere fra Terminal med Pacman da.

Hvis du skal oppdatere systemet kjører du bare pacman -Syu og hvis du skal installere et program så kjører du pacman -S programnavn

Så er du i gang.

I Slackware har jeg det slik at jeg bruker gslapt. Jeg starter det fra terminal. Programmet er litt tungvindt for jeg må først se om det har kommet noen nye pakker, så starter jeg programmet på nytt igjen, bare at da skriver jeg gslapt --upgrade. Det kan hende at det finnes en enklere måte å gjøre det på, men pacman var iallefall overlegen der.

Slackware bruker gjennomtestet programvare, og de kjører "megafreeeze" på alle pakker, Arch gjør det motsatte, de bruker (nesten) alltids det nyeste. Begge modellene har + og -

 

Anbefalt pakkeprogram i Slackware er SlackPKG.

Lenke til kommentar
F. eks så har ikke linux-2.6.28.x kommet til Slackware enda tror jeg.

Og mange andre pakker som heller ikke har kommet til Slackware enda, som derimot er enkelt å oppdatere/installere på Arch igjennom pacman.

Jeg bruker Slackware 12.2 og kjører siste kernel (2.6.28.7). Den er riktignok egenkompilert, men det er jo ikke noe poeng i å gjøre seg avhengig av andre programmer for å holde ditt eget system oppdatert. Dette gjelder jo for øvrig pakker også. Du kan legge inn akkurat de programmene du ønsker hvis du vet hvordan du kompilerer dem selv. Det finnes jo dessuten slackbuilds.org hvor du kan laste ned script som kompilerer programmer for deg.

Lenke til kommentar

NorthWave: Hva mener du med denne settningen? Og det er ikke meningen at man skal bruke ftp.archlinux.org til å oppdatere, noen gang?

 

Det står jo listet opp i mirrorlist fila. Jeg for min del tok å sletta alt bortsett fra ftp.archlinux.org. Nå husker jeg ikke helt om jeg også sletta den og lot bare gigabit.nu...... stå igjen.

 

Jeg rekompilerte kjernen til linux-2.6.28.x i Zenwalk husker jeg, men da det ble no feil i Slackware så ble det å ha linux-2.6.27.7 istede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...