Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sikring smeltet under kjøring...


Fire^^

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, den forsterkeren gir ikke 1000 watt. Men det var sikringen på forsterkeren som gikk, da er det som regel ledninger. Var det den fremme med batteriet, da kan det være at sikringen er for liten evt kortsluttning.

trur du det kan vere jordingen? er festet i baklyse....

Lenke til kommentar
Strøm = effekt/spenning.

I = P/U = 1000W/12V = 83,3Ampere

 

Det sier vel sitt.

Det er kun det spilleren klarer å dytte ut i MAX på et slag...! Derfor har vi kondensatorer som sørger for den dytten...;) Så det er nok ikke så galt med 2x20A sikringer...dessuten; de skal ikke smelte så lenge det ikke er noe problemer slik strådstarter legger frem i slutten her, og dårlig festet jordingskabel på batteri...:)

 

Har selv en forsterker på 500w og 1x20A sikring...aldri hatt noe problem med dette jeg selv om spilleren og alt sku tro gikk på maks...:p

 

Men riktig utregningsmetode du har brukt...:)

Lenke til kommentar
Strøm = effekt/spenning.

I = P/U = 1000W/12V = 83,3Ampere

 

Det sier vel sitt.

Det er kun det spilleren klarer å dytte ut i MAX på et slag...! Derfor har vi kondensatorer som sørger for den dytten...;) Så det er nok ikke så galt med 2x20A sikringer...dessuten; de skal ikke smelte så lenge det ikke er noe problemer slik strådstarter legger frem i slutten her, og dårlig festet jordingskabel på batteri...:)

 

Har selv en forsterker på 500w og 1x20A sikring...aldri hatt noe problem med dette jeg selv om spilleren og alt sku tro gikk på maks...:p

 

Men riktig utregningsmetode du har brukt...:)

Ok. Må jo bare innrømme at jeg aldri har holdt på med bilstereo. Takker for info :thumbup:

Lenke til kommentar

Men dårlig festet jordingskabel får jo ikke en sikring til å smelte? Om noe skulle jo det føre til at det går mindre strøm pga høyere motsatand, eventuellt varmgang der jodingskabelen er festet. Det er i såfall langt unna sikringen.

 

Som nenvnt så gir ikke en 1000W forsterker 1000W lyd hele tiden. Hvordan watt regnes ut er veldig forskjellig, avhengig av produsent. Noen oppgir faktisk peak-forbruk for forsterkeren, DVS hvor mye den trekker på det meste, og av det går ganske mye bort i varme i selve forsterkeren. Andre oppgir hva forsterkeren faktisk leverer ut på hver kanal. Vil nok tippe at forbruket til en forsterker er 2-3ggr så mye som den leverer ut, pga varmenutvikling.

Lenke til kommentar
Men dårlig festet jordingskabel får jo ikke en sikring til å smelte? Om noe skulle jo det føre til at det går mindre strøm pga høyere motsatand, eventuellt varmgang der jodingskabelen er festet. Det er i såfall langt unna sikringen.

 

Som nenvnt så gir ikke en 1000W forsterker 1000W lyd hele tiden. Hvordan watt regnes ut er veldig forskjellig, avhengig av produsent. Noen oppgir faktisk peak-forbruk for forsterkeren, DVS hvor mye den trekker på det meste, og av det går ganske mye bort i varme i selve forsterkeren. Andre oppgir hva forsterkeren faktisk leverer ut på hver kanal. Vil nok tippe at forbruket til en forsterker er 2-3ggr så mye som den leverer ut, pga varmenutvikling.

Løs jordingskabel tror jeg heller ikke kan være årsaken til at en sikring smelter, men kan ha oppstått kortslutning der...det er mange forskjellige muligheter, men det er bra hvis trådstarter har funnet problemet...:)

Lenke til kommentar

Noen her foreslo kondensator, noe som er det allersiste du trenger å tenke på og egentlig trenger du ikke å tenke på det heller.

 

Jeg kjører ett anlegg som er "tålig bra" (Drar sikkert mere strøm enn det som er i denne tråden) Jeg bruker bare ett godt batteri, og jeg har ingen bruk for kondensator. Faktisk har jeg aldri hatt bruk for det, selv om jeg har hatt det en gang fordi jeg var ung og dum :p

 

Bruk 35mm-50mm2 kabler, ett godt batteri, så trenger du ikke kondensator.

Lenke til kommentar

Greit nok at forsterkeren ikke gir 1KW ut, men den vil vel likevel kunne trekke dette i peak pga tapet?

Dette gir altså såvidt jeg vet et peak på 83A?

 

Når du sier 2x20A sikringer går jeg ut fra at disse står parallelt på +Pol, hvilket tilsvarer 1x40A?

 

Har du kondensator etter sikringene så vil vel en løs jordkabel på denne (kondensatoren) føre til høyere peak-trekk fra batteri (og dermed sikringene)?

Løs jord på tilførsel vil vel dog som sagt tidligere bare føre til lavere forbruk.

 

Er det glassikringer du har? Disse fåes i to karakteristikker; kvikk og treg. Treg tillater et visst peak over sikringens nominelle verdi før den smelter, kvikk gjør det i mye mindre grad.

Hvilken type har du?

Lenke til kommentar
Greit nok at forsterkeren ikke gir 1KW ut, men den vil vel likevel kunne trekke dette i peak pga tapet?

Dette gir altså såvidt jeg vet et peak på 83A?

 

Når du sier 2x20A sikringer går jeg ut fra at disse står parallelt på +Pol, hvilket tilsvarer 1x40A?

 

Har du kondensator etter sikringene så vil vel en løs jordkabel på denne (kondensatoren) føre til høyere peak-trekk fra batteri (og dermed sikringene)?

Løs jord på tilførsel vil vel dog som sagt tidligere bare føre til lavere forbruk.

 

Er det glassikringer du har? Disse fåes i to karakteristikker; kvikk og treg. Treg tillater et visst peak over sikringens nominelle verdi før den smelter, kvikk gjør det i mye mindre grad.

Hvilken type har du?

det er sånne vanlige sikringer "de me forskjellige farger etter amp styrke", vett ikke hva de heter:P

Lenke til kommentar
Hva slags forsterker er dette?

 

Det er uansett helt feil å si at forsterkeren er 1000w om den har 1000w peak.

Min mtx x1000d er satt som en 1000w forsterker, den skal levere 1000w rms i 2ohm og har 3x40A sikringer, bare for å sammenligne litt :)

er en billig forsterker fra netthandelen xD men spiller faktisk ganske bra :D

Lenke til kommentar

Må ikke glemme at det gjerne er kondensatorer inni forsterkeren også, ikke noe heavy greier, men nok til å gi en bitteliten ekstradytt. (Blir litt som å fise når man løper, jeg tror at jeg løper fortere da).

 

Men det er ikke ukjent at sikringene på netthandelenforsterkere ryker, rett og slett fordi dem er for svake, og fordi forsterkeren er veldig ustabil. Til sammenligning har jeg selv en Alpine 4x50Watt som har 2x20A.

Lenke til kommentar
Greit nok at forsterkeren ikke gir 1KW ut, men den vil vel likevel kunne trekke dette i peak pga tapet?

Dette gir altså såvidt jeg vet et peak på 83A?

 

Når du sier 2x20A sikringer går jeg ut fra at disse står parallelt på +Pol, hvilket tilsvarer 1x40A?

Husk at det er kondensatorene som sørger for den ene kW'n du prater om...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...