Gå til innhold

Sigma 55-200 eller Olympus 40-150 til e-520


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kokt ned til to alternativer til min Olympus e520. Jeg har standard objektivet 12-42 nå. Hvilket objektiv skal jeg velge? Sigma sitt 55-200 eller Olympus sitt 40-150? Hvilket er best? Blir det stor forskjell på 150mm og 200 mm? Drømmer om en safaritur etter hvert. Vil disse objektivene gjøre jobben til fotografering? Og ja, det må nok bli et billig objektiv dessverre:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er diskutert rundt omkring, og de fleste kommer frem til at Olympusen er best. Noe dyrere, men alt i alt bedre bildekvalitet. Sigmaen er jeg redd du kan bli misfornøyd med, og spesielt på 200mm.

 

Se på http://forum.fourthirdsphoto.com eller dpreview.com

 

Her ja:

 

http://www.biofos.com/cornucop/telecomp.html (test av begge)

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Jeg har Sigma'en (købte den MEGET billigt for et par år siden), men bruger den ikke mere.

At det er et billigt objektiv ses klart - og høres tydeligt, da den absolut ikke har lydløs autofokus.

 

ZD 40-150'eren (både gammel og ny version) er optisk bedre og hvis du har brug for at række til de 200mm, er ZD 50-200 af markant bedre optisk kvalitet - men også markant dyrere og en del tungere.

ET alternativ kunne være ZD 70-300, som dog antagelig også er fremstillet af Sigma.

Lenke til kommentar

Som Simon Aldra nevnte, så lånte jeg ZD 40-150mm for en uke siden, og jeg må si meg positivt overrasket. Dere kan se på et knippe bilder her. Et kompakt objektiv med gode egenskaper.

 

Forskjellen mellom 150 og 200 er ikke så stor som det høres ut. Så trenger du mer enn 150mm, så må du nok over på en ZD 70-300mm. Jeg har den selv, og den er også kapabel, men mye større og tyngre.

 

@flarsson. Du har helt rett i at ZD 70-300 er laget av Sigma. Den er basert på Sigma's 70-300mm f/4-5.6 APO.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...