Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo 460 rister ved "høy" hastighet og annet småplukk


Hoel

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har nettopp fått en Volvo 460 som virker ganske bra, men det er litt småplukk med den.

 

1. Når jeg ligger i 90 - 110 km/t så rister det noe vannvittig i rattet/bilen, på andre biler jeg har kjørt kommer ikke denne ristingen før 130 - 150 km/t. Hva kan det være? Sitter noen nye vinterdekk foran og noen litt slitte bak på den.

 

2. Kupévifta durer i hele dashbordet når den blir stilt på nivå 3 og 4, ingen lyd på nivå 2 eller 1. Sitter den litt løst eller kan det være noe annet?

 

3. Varmen i bakvinduet slår inn på radioen, dvs at det er klar lyd når den er av men det blir skuring når den blir skrudd på. Er det noe man kan gjøre noe med?

 

4. Vindusheisene på begge sider er "slitne", på førersiden må man legge en finger på ruta for at den skal følge med opp og ned. Men på passasjer siden må man bruke "rå" kraft. Er det noen deler som er utsatt for slitasje der som burde byttes?

 

Det var det jeg kom på i første omgang i alle fall :)

Endret av Hoel
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har en volvo 940 med nøyaktig samme problem.

 

Flere av mine stålfelger viste seg å være bulket. Det til tross for at denne bilen har vært svært pent behandlet.

 

Når det gjelder vifta, så sitter det en motstand under hanskerommet bak varmeapparatet (på volvo 940) som "bremser" stømmen på trinn 1-4. 5 trinn er det eneste da som funker da det er full strøm og går ikke gjennom motstanden.

 

Denne koster ca 400 kr.

 

Jeg baserer meg på å skifte denne motstanden snart.

 

Et tips jeg har fått ang balansering av dekk på volvo, er at disse skal balanseres på nav, ikke kon. Dekkene blir rett og slett ikke gode.

 

Det høres merkelig ut, og jeg har ikke testet det, men det påstås så.

 

:-)

Endret av Patience
Skrevet (endret)
Et tips jeg har fått ang balansering av dekk på volvo, er at disse skal balanseres på nav, ikke kon. Dekkene blir rett og slett ikke gode.

 

Det høres merkelig ut, og jeg har ikke testet det, men det påstås så.

 

:-)

 

hvordan i all verden skal du få målt hjulet om det fortsatt sitter på bilen?

 

Dekk har vel ikke noe med bilen å gjøre heller... mener du at det er ubalanse i navet på alle volvoer? :roll:

Endret av Daily-Drifter
Skrevet

Jeg vil tippe det er slitte kingbolter. diagnosen på det er ALLID at det rister når man går over en viss hastighet. Kan også som nevnt, være u-balanserte dekk, hvis du har flaks

Skrevet
Et tips jeg har fått ang balansering av dekk på volvo, er at disse skal balanseres på nav, ikke kon. Dekkene blir rett og slett ikke gode.

 

Det høres merkelig ut, og jeg har ikke testet det, men det påstås så.

 

:-)

 

hvordan i all verden skal du få målt hjulet om det fortsatt sitter på bilen?

 

Dekk har vel ikke noe med bilen å gjøre heller... mener du at det er ubalanse i navet på alle volvoer? :roll:

 

Nei, det er slik at istedet for å balansere dekkene på kon, så stilles de på et avtagbart nav, istedet for kon. På kon er det nemlig mulig å få ubalanse sideveis. Dette ble demonstrert. Merkelig, kan ikke helt forstå det jeg heller at volvo skal være så spesiell her, men det er nå hva jeg har blitt fortalt. Jeg er selv skepisk.

 

Det skal også gå an å balansere dekk på bilen uten å ta disse av.. men aner ikke om det er sant..

 

 

Jeg vil tippe det er slitte kingbolter. diagnosen på det er ALLID at det rister når man går over en viss hastighet. Kan også som nevnt, være u-balanserte dekk, hvis du har flaks

 

Kan du forklare dette litt for meg? Hva er kingbolter? *BlÅnd*

 

Har nettopp fått en Volvo 460 som virker ganske bra, men det er litt småplukk med den.

 

1. Når jeg ligger i 90 - 110 km/t så rister det noe vannvittig i rattet/bilen, på andre biler jeg har kjørt kommer ikke denne ristingen før 130 - 150 km/t. Hva kan det være? Sitter noen nye vinterdekk foran og noen litt slitte bak på den.

 

2. Kupévifta durer i hele dashbordet når den blir stilt på nivå 3 og 4, ingen lyd på nivå 2 eller 1. Sitter den litt løst eller kan det være noe annet?

 

3. Varmen i bakvinduet slår inn på radioen, dvs at det er klar lyd når den er av men det blir skuring når den blir skrudd på. Er det noe man kan gjøre noe med?

 

4. Vindusheisene på begge sider er "slitne", på førersiden må man legge en finger på ruta for at den skal følge med opp og ned. Men på passasjer siden må man bruke "rå" kraft. Er det noen deler som er utsatt for slitasje der som burde byttes?

 

Det var det jeg kom på i første omgang i alle fall :)

 

Presiserer at det er dette innlegget som skal svares på. Emneoppfriskning :-)

Skrevet
Ulyden i kupévifta vil jeg tippe på er pga slitte lagre. Har vært borti lignende problem på en VW.

Skal titte på kupévifte lagrét når jeg skal montere anlegg i bilen.

Takk for alle andre svar. Skal få balansert for hjulene på mandag så håper det hjelper.

Skrevet
Jeg vil tippe det er slitte kingbolter. diagnosen på det er ALLID at det rister når man går over en viss hastighet. Kan også som nevnt, være u-balanserte dekk, hvis du har flaks

Kan du forklare dette litt for meg? Hva er kingbolter? *BlÅnd*

 

For å si det enkelt, så er der man fester og skrur fast hulet, en hjulspindel. Den er som kjent beveglig sideveis å beveger seg når man svinger på rattet slik at bilen skal svinge, å sitter festa med en bolt på forr-akslingen i hver hjulspindel, for at den skal ha mulighet for å bevege seg. DEN bolten heter kingbolt, altså den bolten som gjør at det er mulig for forrhjula å svinge. Når bilen får gått et stykke eller får mye påkjenninger, blir den slitt, å da blir det slark i leddet som gjør at hjulspindlen (å hjulet) beveger seg i alle rettninger istedefor KUN den veien hjulet svinger, å det fører til risting. det starter i høye hastigheter, å etter hvert som den blir mer slitt, trenger man stadig lavere hastighet for å merke noe.

Skrevet

Fikk balansert dekkene og det hjalp. Det var satt på lodd feil vei på den ene felgen så tipper felgene var balansert til de gamle dekkene som satt på :)

Skrevet

jo. men du vet at hviss du må opp i 150 km/h for forbikjøring da er du ganske langt over fartsgrensen, og det er da ikke lov å bryte fartsgrensen uansett. men hviss du bruker 150 km/h på forbikjøring må da han du kjører forbi ligge i 120 km/h

Skrevet

Fant du ikke noe annet å spamme med?

Hva har det med saken å gjøre om han bryter farts grensa eller ikke?

For det første står det at han ikke har opplevd det på andre biler før han når hastighetene du snakker om, mens på han kommer det rundt 90-110, som ikke er uvanlig når man kjører forbi andre.

For det andre, så var det bare et eksempel han sammenligna med sin bil.

 

 

Fått fiksa noe annet en ristinga?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...