Gå til innhold

GSM frekvens brukt i Norge


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å søke litt rundt omrking etter den GSM frekvensen som blir brukt i Norge

Noen sier 900 og andre sier 1800 :hmm:

 

Et annet spørsmål er om telefoner med triband virker i Norge, eller må de Quad Band, ser på noen mobiler her i USA nå som er litt fristende å kjøpe.

Har allerede kjøpt en Blackberry Curve (super fornøyd selv om jeg bare er 18 og ike har bruk for noen av de avanserte funksjonene!)

 

Takker for svar! ;D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9
Jeg har prøvd å søke litt rundt omrking etter den GSM frekvensen som blir brukt i Norge

Noen sier 900 og andre sier 1800 :hmm:

 

Et annet spørsmål er om telefoner med triband virker i Norge, eller må de Quad Band, ser på noen mobiler her i USA nå som er litt fristende å kjøpe.

Har allerede kjøpt en Blackberry Curve (super fornøyd selv om jeg bare er 18 og ike har bruk for noen av de avanserte funksjonene!)

 

Takker for svar! ;D

I Norge brukes faktisk tre frekvensbånd: E-GSM, GSM900 og GSM-1800. E-GSM ligger inntil GSM-900 og de to omtales gjerne under ett som GSM900.

 

Betegnelser som Triband og Quadband sier bare noe om antall frekvensbånd telefonen støtter. De fleste variantene av quad-band telefoner støtter de to norske frekvensbåndene pluss de to amerikanske, som er GSM-850 og GSM-1900. I en Triband mangler støtte for ett av frekvensbåndene, men hvilke som faktisk støttes må du sjekke i bruksanvisningen. Det kan nemlig variere en del.

 

En amerikansk Tri-band telefon dekker antakeligvis GSM-850 og GSM-1900, siden disse er viktige for amerikanerne. Det tredje båndet er da enten GSM-900 eller GSM-1800. Hvis det er GSM-1800 får du bare dekning i byer og tettsteder i Norge. Hvis det er GSM-900 får du dekning i hele Norge, men du mister all fleksibilitet i forhold til kapasitet og risikerer samtalebrudd. Så moralen er: gå for Quad-band.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...