Gå til innhold

AVCHD i Final Cut Pro. Hvordan?


Anbefalte innlegg

Har nettopp fått meg Mac og sliter ganske mye med å finne en bra løsning for å redigere det jeg filmer med mitt Canon HF10 kamera. Har lest litt rundt og funnet noen løsninger, men det virker ikke som om noen funker noe særlig. Jeg får det i hvertfall ikke til noe særlig.

 

Det nærmeste jeg har kommet er å koble til kameraet og importere filmene via iMovie, men da blir filene så sinsykt store. 2 gigabyte på en film på 3 minutter eller noe sånt. Så hvis jeg skal begynne å redigere filmer som varer lengre trenger jeg jo hinsides mye plass på Macen. Mulig det kan virke som en nødløsning hvor jeg bruker disse til å redigere med og så sletter de når jeg er ferdig med redigeringen, men det blir veldig tungvint og tidkrevende i lengden. Jeg vil helst ha filene i original formatet. Så hvordan kan jeg gjennomføre dette?

Endret av Movieheart
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Final Cut Pro og de andre Adobe programmene støtter desverre ikke AVCHD. iMovie konverterer clippene til et aent format.

 

skal du ha filmene i Final Cut og de skal ikke være så store må du nok finne en annen konverter. Jeg bruker selv AVCHD UpShift fra NewBlue. Da blir de omgjort til .MTS eller high-bitrate mpeg. Dette funker bra i min erfaring, men som sagt blir filene litt større. Om det blir 2gb på 3 min tror jeg ikke.

 

ellers er det å vente til adobe går over til native ACVHD. Når det er sagt, er avchd et veldig vanskelig format for pcen å redigere slik at de anbefaler over 2.8 gHz. Jeg har 2.3 og merker at det går litt seint, men det får en bare leve med

 

Håper dette hjalp noe

Lenke til kommentar
Hei. Final Cut Pro og de andre Adobe programmene støtter desverre ikke AVCHD. iMovie konverterer clippene til et aent format.
Liten leif der, FCP er sjølvsagt laga av Apple.
ellers er det å vente til adobe går over til native ACVHD.
Ser no ut som dei har gjort det med PPro CS4:
http://www.adobe.com/products/premiere/index.html[/url] ']AVCHD footage is imported up to three times faster

Go straight from shooting to editing using faster tapeless workflows. Native support for P2, AVCHD, XDCAM, and RED means there's no time wasted transcoding, and you have only one set of files to manage.

 

(Eller tenkte du framleis på Apple?)

Lenke til kommentar

Så jeg kan bruke Adobe Premiere Pro CS4 til å redigere AVCHD på Mac?

 

Det AVCHD UpShift programmet kan kanskje være en løsning ja. Men de filene som det programmet konverterer til. Hvordan blir kvaliteten i forhold og vil de være redigerbare i Final Cut?

 

Og en liten ting tilslutt. Jeg mente Pro i første omgang, men har nå funnet ut at det blir litt avansert for min del. Så jeg tenker jeg går for Final Cut Express istedet. Men jeg regner med støtten på programmene er lik så det ikke har noe å si.

 

EDIT: Oppdaget nå at UpShift funket kun på Windows. For de som enda ikke har skjønt det så har jeg da en Mac og har dermed ikke Windows på min maskin.

Endret av Movieheart
Lenke til kommentar
Så jeg kan bruke Adobe Premiere Pro CS4 til å redigere AVCHD på Mac?
Ut frå det som står på sida til Adobe, ja. Prøveversjon er tilgjengeleg, so du kan laste ned og prøve.
Og en liten ting tilslutt. Jeg mente Pro i første omgang, men har nå funnet ut at det blir litt avansert for min del. Så jeg tenker jeg går for Final Cut Express istedet. Men jeg regner med støtten på programmene er lik så det ikke har noe å si.
FCE skal iallfall ha ein eller annan form for AVCHD-støtte.
Lenke til kommentar

Det ser dårlig ut med Adobe Premiere Pro ja. Får opp melding om at filformatet ikke er støttet. Så da blir det nok en løsning hvor jeg bruker FCE og lar det konvertere til et filformatet som er støttet. Og så sletter de filene igjen når jeg er ferdig med redigeringen.

 

Tungvint, men ser ikke noen annen løsning.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Til Torbjørn, ja det må ha vært noe annet jeg tenkte på mens jeg skrev dette:P

 

Kvalitetsmessig: Forskjellen i kvalitet er null (tror jeg), merker hvertfall ingen forskjell. de konverterte filene blir i enten 25 fps eller 24, så det blir ikkje så bare å slowe det ned.

men absolutt anbefalelsesverdi. filene blir endel større, men det er bare til å leke litt rundt med konverteringsinstillingene til du finner det som passer, så skal de ikke bli så svært ekstreme.

 

Håper dette svaret, om ikke de andre, hjalp litt;)

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke redigert så veldig mye enda. Men å konvertere med VoltaicHD først til .mov filer og så redigere i FCP ser ut til å gå meget bra. Dog har jeg ikke som sagt redigert så veldig mye, så det skal bli spennende å se hvordan Macen takler det når jeg begynner å få lengre filmer og mer å jobbe med.

Lenke til kommentar

Jepp. Og det som skjer når jeg importerer filene er at de blir lagret i nettopp det .mov formatet som jeg snakket om i innlegget over. Så da tar jeg heller å kopierer filmene over i original formatet og konverterer de når jeg skal redigere de. På den måten får jeg tatt vare på det originale formatet om det skulle vise seg at det blir støtte i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...