Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Spyleveskeslangen lekker til bakvinduet

corsa91

Anbefalte innlegg

Skrevet
ok men hvordan er det med varmt vann??? Tror du det er bra??

Hvordan hadde du tenkt å bruke det varme vannet? Helle store mengder av det over bilen helt til den har tint opp? Ja, det vil nok virke raskere enn å ha bilen i et "varmt" rom, men det er ikke så lett å få til.

Hvis du tenker på å stå og tømme varmt vann ned i spylevæsketanken helt til isen der har tint, så kan det bli en langtekkelig (og våt) affære. Du må regne med å bruke mye vann for å få smeltet isen, og når tanken først er isfri, så må du få det varme vannet til å begynne å smelte isproppene som sitter i slangene, og det blir ikke enkelt når du bare kan tømme vann i tanken. Når det varme vannet er kommet en halvmeter unna tanken, vil det kanskje ikke være så varmt lenger ...

Du kan ikke få plassert bilen over natta i en verkstedgarasje, da?

Får den stå inne fra 16:00 til 07:00, så burde mye være gjort.

"Overnattingen" burde ikke koste så mye heller.

Kanskje de har ei pumpe som vil gjøre tømmingen enkel også?

Og spylevæske selger de sikkert - dyrt ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
ok men hvordan er det med varmt vann??? Tror du det er bra??

Hvordan hadde du tenkt å bruke det varme vannet? Helle store mengder av det over bilen helt til den har tint opp? Ja, det vil nok virke raskere enn å ha bilen i et "varmt" rom, men det er ikke så lett å få til.

Hvis du tenker på å stå og tømme varmt vann ned i spylevæsketanken helt til isen der har tint, så kan det bli en langtekkelig (og våt) affære. Du må regne med å bruke mye vann for å få smeltet isen, og når tanken først er isfri, så må du få det varme vannet til å begynne å smelte isproppene som sitter i slangene, og det blir ikke enkelt når du bare kan tømme vann i tanken. Når det varme vannet er kommet en halvmeter unna tanken, vil det kanskje ikke være så varmt lenger ...

Du kan ikke få plassert bilen over natta i en verkstedgarasje, da?

Får den stå inne fra 16:00 til 07:00, så burde mye være gjort.

"Overnattingen" burde ikke koste så mye heller.

Kanskje de har ei pumpe som vil gjøre tømmingen enkel også?

Og spylevæske selger de sikkert - dyrt ...

Jeg har fått isen smeltet også har jeg fylt på med spyllerveske men nå virker den bare foran. Den tanken frosset er bare til frontrutene. Bakrutene har også en tank og den er fylt med spyllerveske og hører spyllerpumpes lyd men det kommer ikke spylleveske bak.

Vet dere hva årsaken til det er

Skrevet
Jeg har fått isen smeltet også har jeg fylt på med spyllerveske men nå virker den bare foran. Den tanken frosset er bare til frontrutene.

Bra!

Bakrutene har også en tank og den er fylt med spyllerveske og hører spyllerpumpes lyd men det kommer ikke spylleveske bak.

Jeg vil tippe at det sitter en ispropp i en slange eller en dyse ...

Du kan jo prøve å helle varmt vann (40 grader?) over dyse & slange og se om du kan få tint noe.

Skrevet
Jeg har fått isen smeltet også har jeg fylt på med spyllerveske men nå virker den bare foran. Den tanken frosset er bare til frontrutene.

Bra!

Bakrutene har også en tank og den er fylt med spyllerveske og hører spyllerpumpes lyd men det kommer ikke spylleveske bak.

Jeg vil tippe at det sitter en ispropp i en slange eller en dyse ...

Du kan jo prøve å helle varmt vann (40 grader?) over dyse & slange og se om du kan få tint noe.

har prøvd mot dyserne men det virket ikke. Hvordan skal jeg gjøre mot selve slangen. Jeg vet ikke hvordan den kommer til bakluka. Har hørt at den går langs taket men er ikke sikker.

Skrevet
har prøvd mot dyserne men det virket ikke. Hvordan skal jeg gjøre mot selve slangen. Jeg vet ikke hvordan den kommer til bakluka. Har hørt at den går langs taket men er ikke sikker.

Jeg vet ikke hvordan din bil er laget, dessverre.

Men, det blir vel plussgrader om noen uker (måneder?) ...

Skrevet

Er det virkelig kjempenødvendig å spyle bakruta? Det hender jeg bruker viskeren, men jeg glemmer at jeg kan spyle.

Det enkleste er å lære seg å bruke kun sidespeilene og gi beng i bakruta.

Skrevet
Er det virkelig kjempenødvendig å spyle bakruta? Det hender jeg bruker viskeren, men jeg glemmer at jeg kan spyle.

Det enkleste er å lære seg å bruke kun sidespeilene og gi beng i bakruta.

Det er jo sant men har planer om å selge den derfor

Skrevet

Om du kun har planer om å selge bilen, så ser jeg fremdeles ikke problemet. Snart blir det mildvær og tanken vil tine av seg selv.

Skrevet
Om du kun har planer om å selge bilen, så ser jeg fremdeles ikke problemet. Snart blir det mildvær og tanken vil tine av seg selv.

ok men vet du hvor den slangen går ??

Skrevet

Nå vet jeg ikke med din bil, men i en Mazda 323 -85 mod som jeg hadde gikk den langs taket, også i en Toyota Tercel -88mod når jeg tenker meg om. Vil tro at det er mest praktisk mtp. både legging av rør og pumpens kraft.

Skrevet

Det er selvfølgelig mulig å ta ut slangen, men det er bare å gi opp å få den på plass igjen.

Men hvis du får tak i pumpen, er det jo bare å skru den ut. Den er som regel montert fast på selve vanntaken, som regel "integrert" i plasten.

Skrevet
Det er selvfølgelig mulig å ta ut slangen, men det er bare å gi opp å få den på plass igjen.

Men hvis du får tak i pumpen, er det jo bare å skru den ut. Den er som regel montert fast på selve vanntaken, som regel "integrert" i plasten.

ok men på den som pumpen som spyller på frontruta er synlig mens den andre er vanskelig å se

Jeg kan godt få tak i bilde innen i morgen så kan du se

Skrevet

Trådstarter: har du en bensinstasjon i nærheten? Isåfall kjøper du en bilvask, det pleier å være varmt vann som kommer der. Hvis du har mulighet til "manuell vask" med høytrykkspyler så er det bestevalget. Da får du antageligvis tint opp en hel del. Først bør du imidlertid helle konsentrert spylervæske i tanken(-e), der frysepunktet er langt lavere enn for "vanlig spylervæske".

Men... Har du virkelig ikke brukt spylervæske på bilen du kjøpte i desember? :dontgetit:

Skrevet
Trådstarter: har du en bensinstasjon i nærheten? Isåfall kjøper du en bilvask, det pleier å være varmt vann som kommer der. Hvis du har mulighet til "manuell vask" med høytrykkspyler så er det bestevalget. Da får du antageligvis tint opp en hel del. Først bør du imidlertid helle konsentrert spylervæske i tanken(-e), der frysepunktet er langt lavere enn for "vanlig spylervæske".

Men... Har du virkelig ikke brukt spylervæske på bilen du kjøpte i desember? :dontgetit:

Jeg brukte bare den ene gangan og da virket den. Jeg ser heller ikke den pumpen som er til bakluka. Jeg har prøvd å vaske den i selvvask men det hjalp ikke. Er heller ikke sikker hvor jeg bør holde den varme vannet

Skrevet
Finnes det virkelig ikke et frostfritt rom der du kan kjøre inn en bil i nærheten av der du bor?

Jo. Har prøvd å la bilen stå i innendørsgarasje men det funket ikke. Noen andre tips? Har hørt at man kan varme opp hvis man heller varmt vann. men vet ikke hvor jeg bør helle. Også har jeg hørt at varmt vann kan skade lakken. Men vet dere hvor slangen går eller hvordan jeg kan ta den ut så hadde det vært bra

Skrevet

Hadde du på noe varme når den stod i garasjen? Hvis det er kuldegrader i garasjen er det jo ikke så rart det ikke tiner. Sett på noen vifteovner/terassevarmer eller noe annet på morgenen, og på ettermiddagen burde det meste ha tina.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...