Gå til innhold

[Løst]Formatere C-disk - Trenger hjelp


Vamos

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke formatert C-disken. Får en feilmelding. Saken er et jeg skal formatere C-disken (der det lå Vista). Skal kun ha Windows Seven på maskinen. Jeg har to partisjoner. En med Vista (som jeg skal formatere, og deretter legge diskplassen til partisjonen med Seven) og en med Seven. Da jeg høyreklikket på C-disken og valgte formatere osv skjedde det ikke noe, tror jeg.

 

Har lagt ved et bilde av alt.

 

Hva skal skje:

 

1. Har 2 partisjoner

2. Ene med Vista, og andre med Seven

3. Skal kun ha en partisjon med Windows Seven

4. Skal formatere Vista-partisjonen, og legge diskplassen til Seven-partisjonen

5. Får ikke formatert

 

Hjelp?

post-174682-1234968976_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fordi boot partisjonen er uansett c: disken.

 

Anbefaler deg da å formatere og installere win7 på nytt. Ta backup av alle filer osv til en ekstern disk eller brenn dem ned på cd/dvd.

 

Boot fra win7 dvd'en - formarter begge diskene når du får bildet du kan velge hvor du vil installere den.

 

Installer så win7 på c disken.

 

Du kan velge å formatere og installere c uten å formatere d disken - men da vil du få problemer med å slette data på d disken. Samt at den vil beholde boot infoen og du vil få opp et valg om å boote fra den installasjonen du har nå (selv om du sletter filene).

 

Så det letteste og ryddigeste er nok sette opp allt på nytt - men behold den skjulte partisjonen med recovery på - da kan du kjøre recovery av vista hvis du velger det en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Man må bruke Diskbehandling for å få full oversikt over partisjoner og hva de brukes til.

http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm

 

Hvis du ser på screenshot'en, så er det fra win7 - og det er ikke mulig i det hele tatt å formatere c: disken da der ligger boot filene for å starte i windows 7....

 

Eneste måten er å enten manuellt slette filene eller reinstallere win7 og formatere fra installasjons biten. Formaterer han med en boot cd, så vil han ikke få tilgang til win7 fordi han har slettet boot manager fra c disken. Og det er ikke noe boot system der.

Lenke til kommentar
... det er ikke mulig i det hele tatt å formatere c: disken da der ligger boot filene for å starte i windows 7....

Det er svært sannsynlig at C: er System, men det er jo ingen lov som sier at det er slik bare fordi den har bokstaven C:

Jeg bare påpeker at man kan bli litt klokere av å bruke Diskbehandling, det er den naturlige plassen å gå.

 

 

aunmar: Du har vel en .iso fil, hva er det som hindrer deg i å brenne den på en DVD?

Lenke til kommentar
Det er svært sannsynlig at C: er System, men det er jo ingen lov som sier at det er slik bare fordi den har bokstaven C:

Jeg bare påpeker at man kan bli litt klokere av å bruke Diskbehandling, det er den naturlige plassen å gå.

 

Microsoft sin lov sier at det er bare slik, - og deres programmering. De kunne brukt mbr for å vise til partisjonen den er installert på - men de bruker C: disken....og er det en linux partisjon på den første partisjonen - så blir den første partisjonen den leser satt til c: i os'et - og da er du tilbake til at de legger system filer på c: disken.

 

Kort sagt så kan du ikke formatere en c: disk ifra windows vista/win7/2008 server. Tidligere versjoner kan du det pga at da brukte de boot.ini fil til å vise til system disken. Men slik er det ikke i de nevnte os'ene - der bruker de boot manager som legger systemfiler på c: disken.

Lenke til kommentar
... De kunne brukt mbr for å vise til partisjonen den er installert på - men de bruker C: disken....

Det er slik at MBR viser aktiv partisjon, dvs System disk i Microsoft terminologi.

Man skal jobbe litt for at det ikke skal bli C:, men det er fullt mulig. Du finner et eksempel her, hvor C: hverken er System eller Boot:

cc758966.00ab0028-7bc2-4ee0-8985-ca465e8c431c(en-us).gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...