Gå til innhold

Ei side, men to menyar


Anbefalte innlegg

Beklager dårleg formulering m.t.p. emnetittelen, men eg visste ikkje korleis eg skulle forklare det.

 

Problemet er at eg lagar ei side som skal vere både på norsk og engelsk. Dei fleste sidene finst berre på engelsk, men skal også ha ein versjon norsk meny. Personen eg lagar denne sida til vil gjerne sleppe å måtte oppdatere to sider om gongen (ei med norsk meny og ei med engelsk).

Korleis kan dette gjerast?

 

Dette var litt vanskeleg å forklare, håpar nokon forstår.

 

Takk :)

 

Edit: Ny tittel.

Endret av Wheaten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt vanskeleg å forklare med bilete, men eg skal prøve med tekst:

 

Denne personen vil ha heimesida si på to språk, norsk og engelsk. Derfor har eg laga to versjonar av sida. Ei med norsk meny og ei med engelsk.

Men så er det slik at nokre sider er like på norsk og engelsk, bortsett frå akkurat at menyen er annleis.

Så personen vil gjerne kunne oppdatere berre ei av sidene, og likevel også få endringar i versjonen med anna språk i menyen. Skjønnar?

 

Her er sida.

Endret av Wheaten
Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg har forstått helt hva du er ute etter, men hvis du har to identiske sider så kan du jo bare bruke én side og la begge menyene linke til samme siden.

 

Kan være jeg har misforstått totalt men:P

 

Mvh Håkon

 

Jau, men då får sidene lik meny. Den sida som blir linka til på den engelske versjonen må ha engelsk meny, og det same med den norske, sjølv om innhaldet er heilt likt.

 

Må eg bruke iframes eller noko?

Lenke til kommentar

Del databasen med innholdet i to. Sett opp en sesjon som du lagrer en variabel ved navn "lang" f.eks som blir satt når han trykker på Norsk eller Engelsk. I starten av hovedside.php så sjekker du: if ($_SESSION["lang"] == "Norsk" ) f.eks og om det er sant så bruker den DB_initNORSK.php.

 

Om alt av innhold du da har bruker samme kode for å hente ut, men bare fra norsk eller engelsk database, så kommer det på ønsket språk.

 

Edit: Slik jeg forstod oppdatere, så ville eier av siden oppdatere innholdet/utseendet på ett sted.

Endret av kvitrafn
Lenke til kommentar
...

Problemet er at eg lagar ei side som skal vere både på norsk og engelsk. Dei fleste sidene finst berre på engelsk, men skal også ha ein versjon norsk meny.

...

 

Vi har ingen forståelse for hvordan du lager denne siden, da du ikke har fortalt oss dette. Er disse sidene skrevet i ren html, eller benytter du noen form for server-sided språk som php eller liknende.

 

Benytter du en database?

 

Hvordan legges nye sider til? Dream weaver? Notepad?

 

Hvis sidene ikke finnes på norsk, skal de vises på engelsk i den norske versjonen? Hvis sidene ikke finnes på norsk, skal menyen da vise det engelske "stikkordet", eller må alle sider ha norsk "stikkord" til navigeringsmenyen?

 

Frode

Lenke til kommentar
Ville foreslått å bruke litt CSS, hvis du ikke kan det fra før så tar det ca en halvtime å lære seg det grunnleggende. Der kan du sette høyden (height) og bredden (width). Dette kan du riktig nok gjøre i HTML også, men det kan fort bli veldig rotete.

Eg kan css. Height passar ikkje heilt, fordi eg vil at iframen skal være like høg som sida inni, noko som kan variere.

 

...

Problemet er at eg lagar ei side som skal vere både på norsk og engelsk. Dei fleste sidene finst berre på engelsk, men skal også ha ein versjon norsk meny.

...

 

Vi har ingen forståelse for hvordan du lager denne siden, da du ikke har fortalt oss dette. Er disse sidene skrevet i ren html, eller benytter du noen form for server-sided språk som php eller liknende.

 

Benytter du en database?

 

Hvordan legges nye sider til? Dream weaver? Notepad?

 

Hvis sidene ikke finnes på norsk, skal de vises på engelsk i den norske versjonen? Hvis sidene ikke finnes på norsk, skal menyen da vise det engelske "stikkordet", eller må alle sider ha norsk "stikkord" til navigeringsmenyen?

 

Frode

Sidene er laga med html og css. Eg kan ikkje php. ;) Ja, om sidene ikkje finst på norsk skal dei likevel visast i den norske versjonen, men då med norsk meny.

 

PHP ville absolutt vært det beste, blant sikkert noen andre språk.

 

Har sett et lignende spørsmål på php forumet for en liten stund siden, tror det var før jul. - Stikk innom dær :)

Trur ikkje eg klarar å ordne det med php. Eg kan berre html og css.

Endret av Wheaten
Lenke til kommentar

eksempel:

<?php

$lang = $_GET['lang'];

if($lang == 'bk-NO') {

include("menu_norsk.html");

} elseif($lang == 'en-EN') {

include("menu_english.html");

} else {

include("menu_norsk.html");
}
?>

 

Lager da to filer til hver meny (menu_norsk.html og menu_english.html).

ser nå også at jeg muligens har missforstått litt spørsmålet.

 

Bruk:

www.example.com/index.php?lang=en-EN

Endret av Famen
Lenke til kommentar

Hvis du ikke kan noe serverside-språk og ikke ønsker å lære deg det, så kan iframes være en helt ålreit løsning på problemet ditt. Vær likevel oppmerksom på at det ikke er en god løsning, det blir litt som å bygge en layout med tabeller istedenfor divs. :)

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar
Hvis du ikke kan noe serverside-språk og ikke ønsker å lære deg det, så kan iframes være en helt ålreit løsning på problemet ditt. Vær likevel oppmerksom på at det ikke er en god løsning, det blir litt som å bygge en layout med tabeller istedenfor divs. :)

 

Ew, tabeller :thumbdown: Men eg må nok gå for iframe ja. Har prøvd å lære meg php, men skjønte det ikkje heilt. Skal spørre storebroren min om han kan vise meg litt no i ferien. Finst det nokre enkle sider du kan lære php på? Helst norske (eg er 14 år og tykkjer det er lettare å lære om det står på norsk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...