Gå til innhold

Hva er fluor?


duottar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at du ønsker at noen skal fortelle deg det med egne ord, men det funker sjelden når man stiller slike spørsmål (Jeg har prøvd meg med flere her.) Derfor velger jeg også den billige utveien. Kikk her. Men du vet vel som de fleste andre at fluor er et grunnstoff som kan hindre hull i tennene osv. Ellers står det jo på linken at det brukes i anrikingsprosessen av Uran og at det egentlig er en meget gifig gass i ren form. Mer finner du hos Wikipedia...

Lenke til kommentar

Jeg spør her da det handler om teknologi og vitenskap.

 

Et lite utdrag fra wiki-siden du lenket til:

 

"Nesten alle stoffer som inneholder fluor er giftige, men benbygningen til mennesker og alle andre pattedyr, avhenger av en liten dose fluor. For mye fluor (fluorforgiftning, fluorose) kan gjøre benbygningen og tennene skjøre og deformere knoklene. Fluor som finnes i drikkevann (estimert konsentrasjon på 1mg per liter) styrkere tannemaljen og hindrer tannråte.

 

En kinesisk studie i 2003 indikerte at et fluorinntak som samsvarer med den mengden fluor en person får i seg fra drikkevann i USA, senket IQ'en til personene som var med i studiet.[3]

 

Fluor ble brukt i konsentrasjonsleirer under 2. verdenskrig, ettersom det ble hevdet at fangene ble lettere å kontrollere ved fluortilsetning i drikkevannet"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...