Gå til innhold

Rimelige objektiver til Olympus 520


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fikk Olympus 520 i julegave, og er kjempefornøyd med det. Nå sitter jeg å kikker etter et rimelig objektiv. Tenkte på et 70-300 mm objektiv. Har hørt at Sigma leverer prisgunstige objektiver, men det ser ikke ut som om de har det til kameraet mitt. Er det problemer å få prisgunstige objektiver til kameraet? Det eneste jeg kan finne er Olympus sitt eget objektiv og det koster jo ca 3000,-. Det er sikkert et meget bra objektiv, men jeg er ikke interessert i å bruke så mye penger på objektiv. Noen som kan gi meg gode råd og tips? Er fersk innen foto hobbyen

 

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For under 3000,- kan man ikke forlange all verdens.

 

Hvis du vil ha billig, se på Sigma 55-200mm (ca 1000,-). Er helt greit til prisen, men ikke forvent det beste. Det er sagt at kit-objektivet 40-150mm (noe sånt) er like så godt, og koster noe hundringser mer.

 

Huset er jo det billige, så kommer det viktigste, nemlig objektivene ;) Fikk du bare huset, eller fikk du med 14-42mm også? Hvis ikke, så kan det være greit å se på det.

Lenke til kommentar

Nå har jeg testet litt teleobkjetiver på Olympus E-420, så jeg våger noen påstander.

 

Fikk låne en 40-150mm f/4-5.6 i forrige uke. Den er kompakt og en god makker til 14-42mm-en. I tillegg virker den uforskammet skarp, har god kontrast og er et generellt trivelig bekjentskap. Her kan du se noen bilder jeg tok i forrige uke.

 

Jeg selv har kjøpt en 70-300mm som også leverer gode bilder, men er nok et vanskeligere objektiv å bruke i det daglige. Grunnen til det er at det er et godt stykke opp fra 42mm og til 70mm. Og 300mm blir langt på en Olympus. Heldigvis har du IS som hjelper på bevegelses-uskarphet.

 

Sigmaen har jeg ikke prøvd, så den skal jeg ikke uttale meg om.

 

Tom

Lenke til kommentar

Er 4/3 systemet ikke så godt på telezoom som det andre systemet, hvis det er slik jeg fostår deg? Ser at Sigma hadde et 150 mm objektiv, men vil det være nok da mon tro? Var på Rally Norway med et par kamerater. Fasiten der ble at han som hadde 200 mm, helst ville hatt 300 mm som han andre hadde, men det kan jo være 7 fots syken, som er kjent ifra mange andre ting.

Lenke til kommentar
Er 4/3 systemet ikke så godt på telezoom som det andre systemet, hvis det er slik jeg fostår deg? Ser at Sigma hadde et 150 mm objektiv, men vil det være nok da mon tro? Var på Rally Norway med et par kamerater. Fasiten der ble at han som hadde 200 mm, helst ville hatt 300 mm som han andre hadde, men det kan jo være 7 fots syken, som er kjent ifra mange andre ting.

 

Du kan gange brennvidde med 2 når du leser av brennvidde på objektiver som passer til Olympus. Det finnes mange objektiver i toppklasse for Olympus. Sigma 150mm er egentlig primært et makro-objektiv, og veier vel en del i forhold til brennvidde.

 

Det blir vanskeligere å holde kameraet stødig jo mer du forstørrer noe.

 

Her er foressten en fin sammenlikning av brennvidder: http://www.fototips.no/index.php?side=brennvidde

Lenke til kommentar
Er 4/3 systemet ikke så godt på telezoom som det andre systemet, hvis det er slik jeg fostår deg? Ser at Sigma hadde et 150 mm objektiv, men vil det være nok da mon tro? Var på Rally Norway med et par kamerater. Fasiten der ble at han som hadde 200 mm, helst ville hatt 300 mm som han andre hadde, men det kan jo være 7 fots syken, som er kjent ifra mange andre ting.

Joda, 4/3 er minst like bra som de andre. Det som er forskjellen er at bildesensoren er noe mindre, noe som gjør at du får smalere bildevinkel ved samme brennvidde (tenk større forstørrelse). Så der kompisen din må ha 300mm, så klarer du deg med 200mm. Det jeg snakket om, er en generell ulempe med alle objektiver med lang brennvidde.

 

Når du er på Rally Norway, flyshow og lignende, så vil nok en 70-300mm være midt i blinken. Til portrettter og generell telebruk, så tror jeg nok at 40-150mm passer bedre.

 

Tom

Lenke til kommentar

Olympus bruker Sigmas 70-300-konstruksjon i sitt 70-300-objektiv, det samme også med 18-200 (som er 18-180 hos Olympus), så det er nok grunnen til at ikke Sigma også selger dette objektivet til 4/3. Når det er godt lys er Olympus 70-300 toppers synes jeg, og jeg har til og med vært litt heldig med den som telemacro:

post-171067-1234826287_thumb.jpg

 

 

Objektivet var på tilbud før jul, og det var i tillegg noe cashback på det, men det ser ikke ut til å være tilfelle lenger.

 

Du vil nok ha mye glede av 40-150 også. Der finnes det to versjoner, en gammel og en ny. Det nye er antageligvis bedre, men det gamle er litt mer lyssterk (3,5-4,5 mot 4-5,6).

 

Her for rundt 1000,- med frakt: http://cgi.ebay.com/Olympus-Zuiko-Digital-...A1%7C240%3A1318

 

men du risikerer mva og fortollingsgebyr.

 

Kan kanskje prute litt her og? http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=103812

 

Ettersom det koster 1500 hos japanphoto: http://www.japanphoto.no/product/objektive...-150mm-f-4-5-6/

 

Lykke til.

Endret av Cax
Lenke til kommentar

Hmm.... Da får vi se hva jeg klarer å bestemme meg for. Er vel ikke noe dårlig linse den 200 mm fra Sigma heller da, i og med at Olympus bruker optikken fra sigma i sin 300 mm kanskje? Kan jo selvsagt være bedre kvalitet på 300 mm altså. Er sugen på objektiv nå, men det kan jo være bedre å vente, og kjøpe olympus sitt 300 mm.

 

Takk for god hjelp forresten! Er ikke lett å sette seg inn i alt sammen.

 

Har dere forslag til blits og eller? Er det den 36 r jeg burde gå for?

Lenke til kommentar
Hmm.... Da får vi se hva jeg klarer å bestemme meg for. Er vel ikke noe dårlig linse den 200 mm fra Sigma heller da, i og med at Olympus bruker optikken fra sigma i sin 300 mm kanskje? Kan jo selvsagt være bedre kvalitet på 300 mm altså. Er sugen på objektiv nå, men det kan jo være bedre å vente, og kjøpe olympus sitt 300 mm.

 

Takk for god hjelp forresten! Er ikke lett å sette seg inn i alt sammen.

 

Har dere forslag til blits og eller? Er det den 36 r jeg burde gå for?

 

 

FL-36R gjør nok susen for de fleste. Jeg har den, og den er liten og kjekk og har bra med muligheter. Svakheten er vel bare at det tar litt tid å lade den etter en full utlading, særlig når batteriene ikke er så spreke lenger. Det går an å se på Metz 48 også (pass på å få Olympus/Panasonic-versjon), som koster litt mer, men er betraktelig billigere enn FL50R.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...