Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil som slår seg av, spesielt i nedoverbakker.


Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er muligens en føler som regulerer forholdet mellom luft og bensin til motoren. Så kanskje det som skjer er at den får alt for mye bensin når du kjører i nedoverbakke. Påvirker den også slik at den får for mye bensin når den er varm og for lite når den er kald. Legg fram dette til verkstedfolkene for det er ikke den første feilen de tenker på.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har akkurat samme problemet med min bil, en peugeot 206 -05 modell. Men forskjellen er at bilen min dauer hver gang jeg girer ned, sånn fra 3-2 og 2-1. Ingen problemer med å gire opp, og når den først går, så går den normalt. Det virker ikke som om den dauer spesielt i nedoverbakker, d ajeg kjørte i går dauet den kun hver gang jeg girte ned, f.eks. i kryss, i en oppoverbakke da jeg måtte bremse ned for bilen foran osv. Dauer også når jeg skifter til revers. Utrolig irriterende! Den har også i det siste dauet når den står på tomgang, men jeg har tenkt at det har vært fordi motoren har vært kald. Får ta en tur på verksted med den så fort som mulig..

Lenke til kommentar

Når motoren slukker i rundkjøring el.l. ved lite gass-pådrag kan det lønne seg å ha på A/C hele tiden, da tvinges motoren til å ha et høyere turtall.

1) prøv også å helle dyse-rens/ forgasser-rens el.l. i tanken før en lang-kjøring

Når været tillater kan man så

2) rense rundt spjeldet med forgasser-rens el.l. Det er trolig mye sort guffe i en liten kanal forbi spjeldet, der hvor tomgangs-luften må gå når spjeldet er lukket.

3)Ellers kan man rense tomgangs-'motor' (IAC, idle air control) som har en pinne som går inn i og struper denne kanalen,

4) evt. kan man rense trottel posisjons sensor (TPS) som står på spjeld-akselen.

 

Jeg er kommet til steg 1 og 2 på min 10 år gamle Gr.Voyager og synes det har hjulpet litt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg har ikke opplevd akkurat det, men har opplevd at om jeg har høyt turtall og bråslipper gassen / trykker inn cluch så faller turtallet fort ned, og går ofte under tomgangstrutall. Har sett dette på en eldre A4 og volvo 940. Skjer bare i enkelte tilfeller, og jeg har tenkt at det har vært fordi motoren har vært kald eller noe slikt, og derfor mistet turtallet fortere enn elektronikken greier å forutsette, og derfor havner den litt på etterskudd når den skal gi tomgangsgass. Kan tenke meg at om tomgangen i tillegg er litt lavt justert så kan slikt førte til en stopp.

 

Har ikke sett dette på nyere biler, kanskje fordi elektronikken sampler turtall oftere, og derfor greier å kompensere bedre?

 

Jeg har samme problem som jeg har skrevet om i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1092792

 

Fant du ut av hva det var, eller er det noen andre som kjenner til det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...