Gå til innhold

Seagate Barracuda 7200.11 1,5 TB klikkelyder


Looke

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt inn denne harddisken og den klikkelyden som kommer hver gang jeg skal se film eller noe lignende er forferdelig irriterende. Jeg leste noe om at denne trengte en firmware update, noe jeg ikke greide å finne særlig mye mer ut av. Setter pris på hjelp

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvordan disse klikkelydene høres ut men er du helt sikker på at det er harddisken? Plukk gjerne ut harddisken og vær 100% sikker på at lydene kommer fra den. Når hører du lydene, under belastning eller hele tiden?

 

Disse hakkene du har i HD Tach grafene dine kommer ene og alene av at du bruker windows og dermed filsystem som fat og ntfs. Hakke oppstår fordi du har en dårlig fragmentert partisjon. HD Tach grafen representerer sekvensiell lesing fra disken, og når du da har masse fragmenter må lesehodet hoppe at og fram.

 

Hvor mye har du på disken? Det burde alltid være mer enn 20% ledig på en disk for at den skal kunne fungere optimalt.

 

Det jeg ville prøvd før jeg fikk den byttet er å ta en helformatering av disken (ikke hurtig).

 

!! Husk alltid å ha backup av viktige filer og dokumenter !!

Lenke til kommentar
Det jeg ville prøvd før jeg fikk den byttet er å ta en helformatering av disken (ikke hurtig).

 

!! Husk alltid å ha backup av viktige filer og dokumenter !!

Den eneste forskjellen på hurtigformatering og fullstendig formatering er at fullstendig formatering kjører chkdisk i tillegg. Alså den scanner gjennom disken etter dårlige sektorer og flagger disse.

 

Hvis du derimot skal slette all data på disken må du til med low-level format, som f.eks. Dban, eller killdisk.

 

Det er veldig mange som kjører fullstendig formatering i stedet for hurtigformatering fordi de tror det sletter all data fullstendig, og at det vil gi bedre resultater. Normalt gjøres dette ved ny installasjon av windows. Med mindre man har mistanker om at det er masse dårlige sektorer på disken, er dette totalt unødvendig, og gjør at det vil ta veldig mange ganger lenger tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...