Gå til innhold

Installere linux fra windows?


Anbefalte innlegg

swap bør typisk være like stor som mengden ram du har. / (root) trenger ikke være mer enn 10gb og /home velger du utifra hvor mye filer/dokumenter/musikk/film osv du skal ha. Men mindre enn 5-10gb er neppe noe poeng.

 

"Veiledet bruk største sammenhengende frie plass" gjør akkurat den den sier:

Hvis du har totalt 150gb og c:\ er på 100gb og d:\ er på 20, vil da "største sammenhengende frie plass" være de resterende 30gb

 

Men hvis du er i tvil eller er redd for dataene dine på windows, anbefaler jeg manuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for rast svar, men dette var tydeligvis mer avansert enn jeg trodde. Jeg har to harddiskdeler, er det slik at jeg skal utvide dem til fem, en swap, root og home? Så ikke noe slik i guiden

 

 

edit: eller var det bare et regneeksempel på hvor mye jeg trengte på den ene delen?

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Takk for rast svar, men dette var tydeligvis mer avansert enn jeg trodde. Jeg har to harddiskdeler, er det slik at jeg skal utvide dem til fem, en swap, root og home? Så ikke noe slik i guiden

 

 

edit: eller var det bare et regneeksempel på hvor mye jeg trengte på den ene delen?

 

/ eventuelt /home om du føler for det(rettelse, gidder), swap på 1/1 av ram(mindre om du har 2gig + ram, ingen vits å gå over).

Har Ubuntu(variant: Crunchbang) på en 8gb minnepenn, ganske moro egentlig. Har 200 til swap eller noe, og resten på / fordi jeg ikke gidder å drive å tøve med mer kompliserte saker. Vis jeg hadde fjernet Fallout 1 og 2 + 1 iso fil på 600 mb så hadde jeg hadd omtrent 4,8 gb med ledig plass mener jeg(har dradd in ganske mange programmer).

Siden du har tilgang til Win sin partisjon er det enda du trenger å lagre på Linux sin partisjon er omtrent wallpaper og tilsvarende. 10 gb burde holde i evigheter, eventuelt hvor mye du gir partisjonen(DVS, lagrer på den). Velg manual og ta D:\, krymp med 500mb mindre en orginalt og formater til Ext3 med /. De 500 frigjordte bruker du til swap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...