Gå til innhold

Vil denne kretsen fungere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser bra ut det.

men husk at maks spenning ut vil være ca. 10.5V og min spenning=1.5V.

LM317/LM317t har et spenningstap på ca. 1.5V. den siste kan vel tåle ca.19W tror jeg...

Jeg har bygd den samme kretsen til vannkjølingen min. da kan jeg skru viften helt av når jeg jobber på PCen. da har jeg minimum med støy.

 

Edit: viten skal ikke kobles der (nederste beinet). minuspolen på viften skal kobles til jord. helt ned forbi pot'en.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så viktig med en kondensator der?

Den er nok bare der for å jevne ut rippel på signalet ut fra LM'en. I en litt mer krevende krets, med påfølgende krav til stabilitet på utsignalet, er den nok vesentlig, men til viftestyring er den nok overflødig. Viften bryr seg nok ikke om det kommer litt "hakkete" spenning inn.

Lenke til kommentar

Inneholder ikke kretsen din en del feil?

 

for det første skal R1=240ohm stå mellom OUT og COM.

LED'et skal gi en indikasjon på hvor høy spenning som er på utgangen.

R_diode og LED skal kobles mellom OUT og jord.

I_LED = 10.5V/300ohm=35mA : er ikke dette litt for mye for en diode?

Du vil ikke merke noe lysforskjell mellom en på 25mA og 35mA.

R2=2.2k, men i kretsskjemaet ditt har denne verdien 900Ohm.

 

Jeg bare lurer :-)

 

"Automatisk spenningsregulator" har også feil: Hvorfor står 2.2k mellom 12V og IN på LM317T? hvorfor er OUT blitt definert som jord og viftene blir plassert mellom 12V og COM?

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så viktig med en kondensator der?

Den er nok bare der for å jevne ut rippel på signalet ut fra LM'en. I en litt mer krevende krets, med påfølgende krav til stabilitet på utsignalet, er den nok vesentlig, men til viftestyring er den nok overflødig. Viften bryr seg nok ikke om det kommer litt "hakkete" spenning inn.

 

Den jeg ikke forstod hvorfor er der, er den som står foran kretsen. Den på 0,1uF. Hva er det den gjør godt for, noe må det vel være?

Lenke til kommentar
Hei. Jeg lurte på om denne kretsen vil fungere som vifteregulator.

Er det noen koblinger som er feil?

 

Ja... potmeteret er kobla slik at det ikke regulerer noe som helst. Midterste pinnen på poten må kobles til et av de andre beina. Fortrinnsvis det til høyre, slik at hastigheten øker når du vrir med klokka.

 

Og M1 bør kobles mellom OUT og Jord, ikke OUT og com - der ligger det til enhver tid bare 1.25V.... det blir det ikke særlig mye luft av.

 

Ellers er den grei, men du vil nok ha en kondensator, liten elektrolytt, både på IN og OUT til jord.

Lenke til kommentar
Les denne: http://www.wvi.com/~rberry/cookbook/topten.htm

Søk på "bypass", så finner du den.

Og hos SeattleRobotics har de en bra forklaring av hva en "bypass capacitor" gjør. Det er som jeg skrev i posten over at den fjerner rippel.

 

Definisjonen på en bypass capacitor:

A capacitor employed to conduct an alternating current around a component or group of components. Often the AC is removed from an AC/DC mixture, the DC being free to pass through the bypassed component.

Lenke til kommentar

Joda, begge kondensatorene står i bypass. Men C1 er ikke for å fjerne rippel i tradisjonell forstand, den er for å hindre selvsving. Som det står i databladet, den er nødvendig hvis det er litt avstand bort til filterkondensatoren. Det som typisk skjer er at det plukkes opp HF, og hvis du har for mye av det på inngangen så blir det forsterket og kan lage selvsving. Hvis du får selvsving så blir regulatoren veldig ustabil, og kan i verste fall brenne av.

C2 er mer for å glatte "rippel", men det er rippel forårsaket av belastningen. Hvis du har noe som trekker jevn strøm så trengs den ikke, men har du noe som trekker pulser så er det bra å ha den.

Rippel er en betegnelse jeg bare vil bruke på 100Hz fra en uregulert strømforsyning. En regulator (som LM317) fjerner rippel. En 0.1uF kondensator kan ikke fjerne rippel, den virker bedre på langt høyere frekvenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...