Gå til innhold

BK! HDR-Skog (mitt andre forsøk av hdr er på BK)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så dere mener at jeg ikke vil få HDR effekt når utganspunktet er jpeg?
Jo, men i mindre grad.

Og jeg mener altså at det er bortkastet tid.

Må si meg enig her! Dette er jo uansett ikke et motiv som krever HDR. Hvis du tror du kan bruke kun et jpeg-bilde som utgangspunkt for HDR, så er det nok et par ting du ikke har forstått?!

Lenke til kommentar
Det går da vitterlig an. Men det krever mye mer av personen som gjør det.

Nei, det går ikke an. Du kan tonemappe det for å få rare farger og selektiv kontrast, men du får ikke noe større dynamisk omfang enn du hadde i orginalfilen.

 

I NX2 og Lightroom 2 (og kanskje flere?) kan man forøvrig gjøre individuelle områder lysere og mørkere direkte i RAW-filen.

Lenke til kommentar

Finn fram stativet og ta bilder av hagen fra stuevinduet.

Husk å skru av alt lys inne først slik du unngår refleksjoner.

 

Så kan du øve deg på tonemapping -i det minste.

 

HDR kan være utrolig stilig, dog liker jeg HDR best når effekten ikke er påfallende synlig -slik at det ser realistisk ut.

Lenke til kommentar
Jo, men i mindre grad. For å få skikkelig HDR må du skyte 3 eller flere eksponeringer i RAW. Forøvrig bør man alltid skyte i RAW når man ta landskapsbilder (noe hdr ofte er)

 

 

 

Hva er den store forskjell på RAW og jpeg..og har du noen link til oppskrift på å lage HDR bilder, hvordan man setetr de sammen?

 

Har aldri gjort dette før og helelr aldri tatt bilder i RAW men det høres sepennende ut og verdt ett forsøk.

Lenke til kommentar
Åjoda, du kan åpne en jpeg. fil i raw editor i photoshop. Så lager du 3 forskjellige filer med forskjellig eksponering. At det blir drit er jo en annen sak.

En raw fil har 12 eller 14 bits per farge kanal. Så det kan man gjøre noe med. Men en JPEG fil har kun 8 bits per kanal, selv om du åpner den i en RAW konverter.

 

Med andre ord, bortkastet tid.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...