Gå til innhold

Frostveske i vann i et vannkjølingsett,anbafalles det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veeel.. frostvæske er jo til for at vannet IKKE skal fryse (hvis jeg ikke husker feil)..

Hvis du klarer å få vannet ned til en temperatur på UNDER 0°C (trolig enda kaldere siden vannet er i sirkulasjon), SÅ kan det lønne seg med frostvæske..

ellers.. tviler på at du kommer til å få bruk for det.

Skrevet
"]Veeel.. frostvæske er jo til for at vannet IKKE skal fryse (hvis jeg ikke husker feil)..

Hvis du klarer å få vannet ned til en temperatur på UNDER 0°C (trolig enda kaldere siden vannet er i sirkulasjon), SÅ kan det lønne seg med frostvæske..

ellers.. tviler på at du kommer til å få bruk for det.

Det er jo ikke bare for å holde vannet flytende under 0°C da.

Frostvæske er også giftig på den måten at det er bakteriedrepende, og derfor hindrer alger og andre stoffer å forringe kobber og evt. andre deler i vannkjølingsanlegget.

Standard er å bruke 10% frstvæske og 90% destilert vann (samme som batterivann, finnes på alle bensinstasjoner, ca. 19,- literen)

Skrevet

traskas:så da kan jeg bare kjøpe væske med 10% frostvæske og 90% destilert vann(som kjøpes på bensin stasjon)som jeg heller oppi tanken da,som renner rundt vannkjølingsystemet da?Har jeg forståt rett,at jeg bare trenger battrivann??

Skrevet

Du kjøper en liter med batterivann. siden ett lite system ikke tar mer enn 4-5 dl. Da blir regnestykket sånn:

5dl = 50cl

10% av 50cl er 5cl <----- det er mengden frostvæske du skal ha i vannet.

Den ferdigblandede væsken er den som skal helles på tanken og som skal sirkulere i systemet ditt..

Skrevet
traskas:så da kan jeg bare kjøpe væske med 10% frostvæske og 90% destilert vann(som kjøpes på bensin stasjon)som jeg heller oppi tanken da,som renner rundt vannkjølingsystemet da?Har jeg forståt rett,at jeg bare trenger battrivann??

Har du et system uten luft i klarer du dag sannsyligvis uten noe tilsettning til vannet. Alger blir neppe et problem i et rent, oksygenfritt system.

Problemet er at hver prosent av glykol du heller i ødelegger kjøleegenskapene til vannet.

/MBE

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...