Gå til innhold

Taktikk rundt budrunde på bolig


Corlan

Anbefalte innlegg

Sitter nå midt oppe i et boligkjøp(håper jeg), og kunne trengt noen råd angående hvor taktisk jeg burde vær i denne sammenhengen.

 

Jeg var på visning på onsdag og la inn meget lavt bud på torsdag (i går) mest for å komme med i prosessen og måle om det var andre interessenter på banen. Fikk telefon 3 timer senere om at det budet ikke var akseptert av selger, hvilket er greit nok. Det er nå fredag og jeg regner med at megler vil ringe hvis andre bud kommer andre bud, da det er i hans interesse å få i gang budkrig regner jeg med.

 

Spørsmålet er da hva bør jeg gjøre. Burde jeg sitte litt på gjerdet, eller burde jeg være proaktiv og legge inn et nytt bud da det ikke ser ut som andre interessenter har helt kommet på banen enda (merkelig, for leiligheten er dødsfet)

 

PS. Mulig dette hører hjemme under bolig mer enn økonomi. Flytt bare tråden i så tilfelle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var i liknende situasjon som deg for noen år siden. Var eneste budgiver, la inn lavt uten å få aksept. Ventet noen dager og la inn nytt bud litt høyere. Fikk den tilslutt etter litt frem og tilbake med selger.

 

Rådet mitt er å ikke stresse. La selger få kjenne litt på at leiligheten ikke er solgt, men at det finnes en interessent der ute (deg). Umiddelbart etter visning har kanskje selger forventning om å få den til prisant. eller høyere. Etter hvert som dagene går uten at salget er i boks vil selger muligens justere forventningene. Du kan jo alternativt be om et motbud fra selger og så kan dere jo jobbe dere derfra. Da må megler jobbe litt for lønna si også...

 

EDIT. De fleste oppegående meglere vil selvsagt kontakte deg hvis det kommer et bud, men du bør jo alltids få det bekreftet at de faktisk ringer deg hvis noe skjer.

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar

Jeg har ingen fasitsvar på dette, are kommer med et par ting som du kan tenke på.

 

 

Om du ikke har gjort det alt, bestem deg for hvor mye du er villig til å gi (ikke hvor mye du kan gi, med mindre dette er et lavere tall) for leiligheten. Dersom det skulle bli budrunder med korte frister er dette tallet greit å ha klart i minne. Og for all del ikke si dette tallet til megler.

 

Det finnes budgivere som slenger ved betingelsen at "dette budet er kun gyldig dersom ingen andre interessenter informeres". Dette funker selvsagt begge veier, det kan komme inn andre bud uten at du får vite om det, eller du kan bruke dette selv.

Se her:

http://www.dinside.no/788768/boligkjopernes-hemmelige-vaapen

 

Motbud.

Dette er et bud fra selgeren som en respons på ditt bud. Du kan feks gjenta ditt forrige bud og evt be megler be selger komme med et motbud om det ikke aksepteres.

Jeg ville her ikke økt budet i forhold til det opprinnelige budet da det vil formidle at "nå gå jeg opp litt til, men regner med at du ikke godtar det og vil ha mer. Og jeg er villig til å betale enda mer". (Si ifra om den var uforståelig).

 

Vet du noe om selger? Er det noen grunn til at han må selge snart (feks kjøpt nytt allerede/samlivsbrudd el.) Hastverk kan komme deg til gode. Den enes død er den andres brød.

 

Satt du noen frist på budet ditt?

Det som slår meg er at du fikk svar veldig raskt (3 timer). Hvis din frist var feks 12 timer så ville jeg tro megler ville ringe andre interessenter og informere om budet ditt, for deretter å vente til lengst mulig i håp om å få inn andre bud, før han fortalet deg at budet ditt var avslått.

Hadde du en lang frist kan det høres litt ut som at du er eneste interessent.

(En annen teori kan være at selger så på budet ditt som så lavt at det var useriøst og ville markere det, men hadde uansett trodd megleren ville brukt anledningen til å prøve å trekke i gang noe).

 

Er det satt opp ny visning?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke satt opp ny visning enda. Mitt første bud var veldig lavt ja. 300.000 under takst. Taket mitt er allerede satt og jeg kan nok gå litt over takst, men da igjen kommer problemet om leiligheten er verdt det.

 

Når det gjelder kjøper så har jeg lekt litt detektiv online og funnet ut via facebook og lignende at hun bygger hus med mann og barn etc, og må derfor selge.

 

Jeg lurte på om mitt neste steg var å spørre megler rett ut om han hadde flere interessenter. Er dette informasjon han må holde hemmelig?

Lenke til kommentar
Det kan være fornuftig å sjekke boliga.no for å finne ut hvor lenge boligen har vært til salgs. Denne informasjon er hellet tvilsom på finn.no

 

Interessant isde, har ikke sett den før.

Hvis jeg skjønner den rett: Her ligger alle boliger som er til salgs, men de hentes inn automatisk fra melger, det er ikke et sted man setter inn annonse selv?

Lenke til kommentar
Når det gjelder kjøper så har jeg lekt litt detektiv online og funnet ut via facebook og lignende at hun bygger hus med mann og barn etc, og må derfor selge.

ehh.. du mener selger?

 

Jeg lurte på om mitt neste steg var å spørre megler rett ut om han hadde flere interessenter. Er dette informasjon han må holde hemmelig?

Nei. Han må ikke holde dette hemmelig, men han kan (men skjønner ikke hvorfor det er interessant for megler). Når det gjelder faktiske bud er lovgivningen mye strengere på at disse skal kunne fremvises.

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke satt opp ny visning enda. Mitt første bud var veldig lavt ja. 300.000 under takst. Taket mitt er allerede satt og jeg kan nok gå litt over takst, men da igjen kommer problemet om leiligheten er verdt det.

Jupp, finne ut hvor mye du vil gi, ikke hvor mye du kan gi.

 

Når det gjelder kjøper så har jeg lekt litt detektiv online og funnet ut via facebook og lignende at hun bygger hus med mann og barn etc, og må derfor selge.

 

Jeg lurte på om mitt neste steg var å spørre megler rett ut om han hadde flere interessenter. Er dette informasjon han må holde hemmelig?

 

Jeg vil tro at dette er ting han i utgangspunktet kan fortelle om, men dette er jo et av de få kortene han kan holde skjult for å holde deg usikker og "presse" deg til å øke budet til noe selger godtar, så jeg tror egentlig ikke han vil si det. Men det er ikke ulovlig å spørre.

 

Har vel hørt om saker det megler er litt for snill med kjøper og røper mer enn han bør bare for å få salget unnagjort, feks slike ting som hvor lavt selger egentlig er villig til å gå eller lignende. Dette er jo uetisk ettersom megler i utganspunktet skal representere interessene til selger og handle deretter, men som kjøper er jo slike tullinger en gave.

Lenke til kommentar
ehh.. du mener selger?

 

Jeg mente selvfølgelig selger ja.

 

Har funnet ut nå at jeg er eneste som har kommet med bud så langt. Det er visstnok et par som prøver å ordne finansiering, men ikke før mandag. Har veldig lyst til å utnytte dette og presse selger til å gå i forhandlinger med meg i dag for å slippe en budkrig.

Endret av Covn
Lenke til kommentar

Det kan være forskjellen mellom budrunde og ikke budrunde dersom du greier det.

 

Samtidig så må du huske at selger vet at det kommer nye folk på banen på mandag og derfor nok må ha et ekstra dytt (i form av mer penger) for å være villig til å selge før en evt budrunde.

Lenke til kommentar

Bare litt usikker på nøyaktig fremgangsmåte. Megler vet antagelig at det ligger mer penger i å få meg til å vente til mandag, så regner med at jeg må overbevise ham om at vi tar det nå ellers så trekker jeg meg, selv om det forøvrig ikke stemmer.

Endret av Covn
Lenke til kommentar
Har funnet ut nå at jeg er eneste som har kommet med bud så langt. Det er visstnok et par som prøver å ordne finansiering, men ikke før mandag. Har veldig lyst til å utnytte dette og presse selger til å gå i forhandlinger med meg i dag for å slippe en budkrig.

Hvis det er megler som sier at han har et par som er interessert men som ikke har finansiering på plass enda, så er dette ikke så mye å bli klok på. Kan være potensielle kjøpere, eller noen megler vet ikke vil klare å ordne finansiering.

 

Vanskelig å si om du bør ha is i magen og vente til mandag, ringe på lørdag og sjekke fordi du har funnet et annet objekt du vurderer å legge inn bud på, eller prøve å gå for en avklaring øyeblikkelig.

Lenke til kommentar

«Har flere potensielle kjøpere, finansiering kommer straks på plass – så snart de har fått pantsatt katten, bestemor og en potteplante.» Klassisk meglersnakk for panikkreaksjonen de får når de har én interessant med et plagsomt lavt bud. :) Vanskelig å si noe om at dette er eneste rette tolkning, selvsagt.

 

Jeg ville oppført meg moderat interessert. Du vil ikke gi inntrykk av at du er villig til å by stort mer, men samtidig er det greit å virke seriøst nok interessert til at du faktisk blir kontaktet før leiligheten blir solgt til noen andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...