Gå til innhold

Den store *spinning* tråden!


Bruker-161582

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Har vært med på gruppespinning kun en gang. Da hadde jeg glemt drikkeflasken og fikk krampe i begge leggene så instruktøren måtte hjelpe meg av sykkelen.

 

Tar heller terrengsykkelen ut i frisk luft.

Lenke til kommentar
Jeg pleier og kjøre 30 minutter med intensiv sykkling 2 ganger i uken. Er dette bra, eller har dere noen bedre forslag?

 

Det er såklart bedre enn ingenting, men det beste du kan kjøre av såpass kortvarig sort, må nok være 4x4 intervaller som ser ca. slik ut: 10 min oppvarming, 4 min drag på 85 - 95% av makspuls, 3 min aktiv pause på ~70%, og så videre. Det blir da til sammen 4 drag og 4 aktive pauser. 5 - 10 min nedkjøring etter siste aktive pause. Er dog vanskelig å komme ned på 70% iløpet av 3 min om man har en topp på 95% av makspuls, så jeg setter 70% som en absolutt nedre grense, hvis ikke blir det så himla tungt å dra seg opp på 90 - 95% igjen.

 

Det sier seg forøvrig selv at man ikke kommer seg opp i sonen ved et blunk på dragene, så en liten "regel" kan være å bruke 2 min av det første draget på å komme seg i sone, 1 ½ min på det neste osv. Det får man nesten kjenne litt på selv. :)

Endret av christer-R
Lenke til kommentar

Ang, spinning, så har jeg noen spørsmål..

 

1) Jeg er en nybegynner, men har allerede satt meg noen mål foran årets sesong. Og derfor så har jeg nå begynt å tenke litt "økonomisk og smart", med tanke på treninga. Nå har jeg satt av 2 måneder framover med kun spinning og styrketrening på nærmeste treningsstudio, og da har jeg også satt opp litt program.

 

Altså, fra neste uke (starter virkelig da) og helt fram til 15 april (8 uker totalt), har jeg tenkt å trene på spinnsykkelen. Har allerede laget et lite opplegg, men trenger litt hjelp også.

 

1) Jeg skal bygge motor (utholdenhet), for det er det som blir det viktigste i ritt og ellers, for man starter jo i fullt kjør nesten med en gang.

 

Da har jeg tenkt å gjøre det på følgende måte;

 

2 økter langturer (Fettforbrennende trening, og slik som vanlig langturer på sommeren)

1 økt tempo (Tempotrening..)

1 økt distansetrening (Ikke intervaller, men høyere intensitet enn langturene. Fungerer på samme måte, bare høyere intensitet)

1 Kombiøkt av løping / styrke (f eks 45 min styrke, deretter 30 min løping..)

 

Totalt vil jeg ende opp med ca 7-8 timer, men dette er bare i starten.. Er dette fornuftig, eller er det noe annet jeg bør putte inn? Etter at jeg har kommet ca 2 uker med dette, vil jeg legge på mer intensitet (skifte ut en langtur med en ekstra distansetrening, og begynne med intervaller..)

 

Fornuftig, eller bortkasta?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Bruker spinningsykkel selv og som regel sitter jeg nøyaktig 1 time. Det er 10 nivåer på sykkelen. Den første halvtimen går jeg fra nivå 4 til 7. Da er jeg svett og god med høy puls. Den siste halvtimen øker jeg gradvis med nivå 8, 9 og 10. Altså 10 min på hvert av nivåene. Når jeg er ferdig står det som regel at jeg har forbrent 1200 kcal (eller noe liknende). Er det noe jeg bør gjøre anderledes her?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Bruker spinningsykkel selv og som regel sitter jeg nøyaktig 1 time. Det er 10 nivåer på sykkelen. Den første halvtimen går jeg fra nivå 4 til 7. Da er jeg svett og god med høy puls. Den siste halvtimen øker jeg gradvis med nivå 8, 9 og 10. Altså 10 min på hvert av nivåene. Når jeg er ferdig står det som regel at jeg har forbrent 1200 kcal (eller noe liknende). Er det noe jeg bør gjøre anderledes her?

 

 

Deler man opp økten i intervaller slik christer-R beskriver, får man bedre effekt. Finn den belastningen og tråkkfrekvensen du klarer å gjennomføre likt gjennom eksempelvis 4x4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...