Gå til innhold

GeForce GTX 260 eller ATI 4870


dup

Anbefalte innlegg

Jeg mener at GTX 260 c216 pr. i dag er et litt bedre valg enn 4870 - litt avhengig av hvilke spill man spiller og om man har planer om cf osv.

Nvidia's drivere er langt fra perfekte, det er heller ikke ATI's, men jeg liker ATI's drivermodell klart bedre. Ett poeng i negativ retning for Nvidia er hvis man skal kjøre SLI på lga775 plattformen må man ha ett Nforce chipsett - uansett hva man mener så er det ikke særlig tvil om at det ikke er den beste løsningen Nvidia har designet, Nforce for AM2/AM2+ er betydelig bedre i så måte.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
007CD du har tydeligvis noe feil med oppsettet eller skjermkortet ditt. Å påstå at GTX 280 er ustabilt er helt bak mål. Jeg har hatt mange ATI og Nvidia kort opp igjennom årene, og er såpass "reflektert" at selv om jeg har mottatt et defekt kort så påstår jeg ikke at hele serien er dårlig.

 

Hvor mange poster leser man ikke om varmeproblemer/artifacts på HD48xx kortene feks..?

 

Hadde selv valgt GTX 260 i dette tilfellet, just my 2 cents.

 

Det kan være skjermkortet som funker sånn halvveis... Skal ta en ny runde med kortet i flere HK når jeg får tid for å se om det vil funke bedre.

Dog de defekte skjermkortene jeg har hatt har ikke funket i det hele tatt, enten gikk det ad undas straks det ble 3D eller så var de 100% død det øyeblikket jeg startet maskinen.

Designet i 200 serien er ikke det beste, chippen er gigantisk og ett strømsluk uten like...

Funker fint som varmeovn i allefall kontra 3850 kortene mine.

Lenke til kommentar

Strømstyring har man jo på alle kort da, men er klart det blir varmeovner under load. Er det ikke sånn at ATI har såpass problemer med varmen at det må klokke ned under hard load? Isåfall er jo ikke ATI noe bedre, de bare vrir seg lurt unna problemet.

 

Edit: Lol, når vi snakker om det. Catalyst slutta å svare nå, bare fordi jeg skulle inn på CCC. Er ikke første gang heller

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
Strømstyring har man jo på alle kort da, men er klart det blir varmeovner under load. Er det ikke sånn at ATI har såpass problemer med varmen at det må klokke ned under hard load? Isåfall er jo ikke ATI noe bedre, de bare vrir seg lurt unna problemet.

 

ATi har brukt en litt dårlig løsning, temp messig så er kjøleren på GTX 280'n ganske bra dimensjonert.

Men! ATi sin løsning er å sette standard turtallet på sine kort superlavt for å bli kjent som stillegående, og jeg visste når de første bildene av 48xx serien kom så tvilet jeg på at det var rikelig med futt i orginalkjøleren de brukte.

58xx serien om de selger med samme kjøler kan bli bedre siden de satser på lavere strømforbruk (BRA med el prisene vi har her til lands og som skal bare bli verre) og dette burde også gi utslag i mindre varmeutvikling og du får kort slik som kjører like kjølig om ikke kjøligere enn mine 3850 som begge har mistet klistremerket sitt under last...

 

Kort design messig har ATi vært mer på rette veier med sine GPUer men de er LANGT fra perfekt, jeg slenger ut kritikk når jeg ser noe elendig til begge produsentene så sånn sett er jeg ganske grei :p

Men ATi har ikke på langt nær gjort like mange tabber som Nvidia i det siste, dette også grunnet at ATi har trukket seg fra brikkesett produksjonen.

At brikkesett avdelingen til Nv har gjort det dårlig skyldes begge sidene, Nvidia tok alt Intel spydde ut for god fisk noe som historien vil nevne at det er en dårlig ting å gjøre, bare spør VIA der, de hadde gyldig lisens men nektet å lage brikkesett til Intel CPUer grunnet måten Intel behandlet dem på og dette burde ha vært ett SERIØST clue for Nvidia som de hadde oversett.

 

Joda, begge leirene har svin på skogen og jeg ville løyet om jeg hadde sagt at mine 2x 3850 kort var 100% problemfrie, for det har de ikke vært.

Men den dag idag har jeg fått bukt med en god del av problemene som disse kortene hadde da spesielt har RivaTuner og Unwinder endelig gitt støtte for CrossFire vifte profiler slik at jeg ikke koket GPU nr 2 i CF oppsettet slik som var problemet før.

Ellers har jeg hatt problemer med CCC også selv, noe som jeg måtte fikse med en reinstall av hele driveren, men dette kom igjen av problemer med annen software som begynte en krangel og MS som slenger rotet rundt seg i Windows.

 

Ellers vil jeg si takk for SLi infoen din Beef Supreme, vi får se om det blir ett GTX 280 til når jeg har funnet ut om problemet ligger i GPU, drivere, eller hardware.

Personlig mistenker jeg drivere akkurat nå siden "hullene" ligger i generelt nyere spill mens eldre kjører ganske så bra.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Skal kjøpe meg et nytt skjermkort nå, og hadde mer eller mindre bestemt meg for et HIS 4870. Men så nå at det var et tilbud på Komplett på dette GeForce GTX 260 -kortet.

 

Hvilket av disse burde jeg gå for?

 

XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=424675

 

HIS Radeon HD 4870 1GB GDDR5

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=375903

 

 

 

Jeg tenkte jeg skulle gå for et kort med 1 GB, for det er vel anbefalt når man kjører en oppløsning på 1680*1050?

 

Håper på noen fornuftige svar! :)

Trå varsomt her, Dette er IKKE et core 216 kort ifølge hjemmesiden til xfx

 

# Produsentens varenr.: GX-260N-ADFF

 

http://www.xfxforce.com/en-us/ShoppingTool...Comparison.aspx

 

Dette er svakt av komplett og ligner på rent lureri.....

 

Her er testen som ligg med kortet.Sjekk gpu-z

 

http://www.nvnews.net/reviews/xfx_geforce_...260/index.shtml

Endret av jaf
Lenke til kommentar
Hei!

 

Skal kjøpe meg et nytt skjermkort nå, og hadde mer eller mindre bestemt meg for et HIS 4870. Men så nå at det var et tilbud på Komplett på dette GeForce GTX 260 -kortet.

 

Hvilket av disse burde jeg gå for?

 

XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=424675

 

HIS Radeon HD 4870 1GB GDDR5

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=375903

 

 

 

Jeg tenkte jeg skulle gå for et kort med 1 GB, for det er vel anbefalt når man kjører en oppløsning på 1680*1050?

 

Håper på noen fornuftige svar! :)

Trå varsomt her, Dette er IKKE et core 216 kort ifølge hjemmesiden til xfx

 

# Produsentens varenr.: GX-260N-ADFF

 

http://www.xfxforce.com/en-us/ShoppingTool...Comparison.aspx

 

Dette er svakt av komplett og ligner på rent lureri.....

 

Her er testen som ligg med kortet.Sjekk gpu-z

 

http://www.nvnews.net/reviews/xfx_geforce_...260/index.shtml

 

Hmm... Kanskje produktnr. er feil da? Synes det er rart at dette kortet blir levert med FarCry2 og Mirrors edge hvis det er Core 192. Har et XFX GTX 260 Core 192 selv som jeg kjøpte fra komplett.no som Demo1 kort. Og her var det Assassins Creed som fulgte med. Har inntrykk av at alle de nyere Core 216 kortene kommer bundlet med FarCry2

 

Edit: Og uansett om det skulle være Core 192 så er det et bra kjøp til den prisen. Forskjellen i ytelse mellom Core 192 og Core 216 er svært liten. Og Core 192 kortene ser ut til å klokke generelt bedre enn Core 216. Så da vil man veie opp for de ekstra shaderne uansett.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Takker for alle svarene som har kommet! :)

 

På bakgrunn av disse, og etter å ha lest litt rundt, pluss pris, valgte jeg kortet til Nvidia. Blir førtste nvidia på mange år, så dette blir spennende.

 

Men den siste informasjonen om at de muligens reklamerer for noe som ikke stemmer, bekymrer meg litt! Som nevnt så merker jeg muligens ikke noe til det, men her er det snakk om prinsipper! Men jeg får ta den eventuelle sorgen siden...

Lenke til kommentar

Ja da har jeg endelig mottatt kortet, og som Jaf nevnte, så var det core 192 og ikke 216! :(

 

Og ikke nok med det så var det KUN Far Cry 2 som fulgte med, og ingen Mirror's Edge! :no:

 

Dette var skuffende! Og kjenner jeg slike nettbutikker rett, så blir det et evig mas for å oppnå "rettferdighet"! Argh..

Endret av dup
Lenke til kommentar
Ja da har jeg endelig mottatt kortet, og som Jaf nevnte, så var det core 192 og ikke 216! :(

 

Og ikke nok med det så var det KUN Far Cry 2 som fulgte med, og ingen Mirror's Edge! :no:

 

Dette var skuffende! Og kjenner jeg slike nettbutikker rett, så blir det et evig mas for å oppnå "rettferdighet"! Argh..

 

Dårlig av komplett.no det der ja. Men vet ikke om jeg personlig hadde orket å klaget. Kanskje sendt de en mail og tipset iallefall. Hadde iallefall ikke giddet å sende kortet tilbake eller noe. Prisen var jo bra uansett.

Lenke til kommentar

Nei jeg gidder nok ikke å styre for mye med det. Ingen av de spillene fristet uansett, og hvis det er marginal forskjell på core 192 og 216 så driter jeg i det!

 

Men har sendt noen mail for å se hva som skjer. Første svaret jeg fikk var bare at jeg kunne sende kortet tilbake hvis jeg mente jeg hadde fått feil vare! Utrolig bra løsning på problemet! :thumbdown:

 

Etter at jeg skrev at dette var en svært dårlig løsning, da jeg vil tape på dette siden jeg kjøpte forrige ukes tilbud, så har jeg ikke hørt noe mer fra dem. Jaja.. gidder ikke styre mer med det. Men det er jo tydelig at det står feil informasjon på nettsidene deres, så dette burde de rette på før de lurer flere folk.

 

MEN! Har et spørsmål her. Jeg har som sagt liten erfaring med Nvidia, så jeg lurer på hva jeg trenger for å ha oversikt over temperaturer og vifta på kortet? Og eventuelt hva trenger jeg for å klokke litt opp? (disse tingene var jo inkludert i driverne til ati..)

Lenke til kommentar
Nei jeg gidder nok ikke å styre for mye med det. Ingen av de spillene fristet uansett, og hvis det er marginal forskjell på core 192 og 216 så driter jeg i det!

 

Men har sendt noen mail for å se hva som skjer. Første svaret jeg fikk var bare at jeg kunne sende kortet tilbake hvis jeg mente jeg hadde fått feil vare! Utrolig bra løsning på problemet! :thumbdown:

 

Etter at jeg skrev at dette var en svært dårlig løsning, da jeg vil tape på dette siden jeg kjøpte forrige ukes tilbud, så har jeg ikke hørt noe mer fra dem. Jaja.. gidder ikke styre mer med det. Men det er jo tydelig at det står feil informasjon på nettsidene deres, så dette burde de rette på før de lurer flere folk.

 

MEN! Har et spørsmål her. Jeg har som sagt liten erfaring med Nvidia, så jeg lurer på hva jeg trenger for å ha oversikt over temperaturer og vifta på kortet? Og eventuelt hva trenger jeg for å klokke litt opp? (disse tingene var jo inkludert i driverne til ati..)

 

Da bruker du EVGA Precision http://downloads.guru3d.com/EVGA-Precision...nload-2112.html

 

Her kan du både klokke og overvåke temperaturer. Har laget en liten klokketråd. Har samme kort som deg. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1048049&hl=

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...