Gå til innhold

Harddiskfeil mulig under "normal" transport (tog etc) med HD i bagasjen?


Gjest Slettet-QB4VTZbn

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QB4VTZbn

Hei!

 

Litt rart spørsmål kanskje, men jeg har en 1gb HD med musikkbiblioteket mitt som jeg liker å ta med meg hver gang jeg reiser hjem på ferie. Nå har jeg hørt at selv om HDen er slått av, kan nålen(e) vibrere og dunke inn i lagringsplatene inni HDen. Når man skrur av HDen, låses nålene der de stod sist, og det er jo veldig liten avstand mellom nål/stift og HD-platen.

Kan vibrasjoner, som kommer av når man går med en HD pakket inn i en stor koffert - og man går igjennom byen, sitter på nattog etc., over tid gi HD-feil (og korrupte/skadede filer)?

 

Takker! :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette vil nok mange svare ja på, serlig de mer skeptiske eldre generasjonen. Men etter egne erfaringer, som jeg har brakt med meg under mange episoder med harddisker som har dunket i bakken, vært med på uttallelige reiser etc. så tåler harddisker mer en man aner! Faktisk veldig overaska over hva de kan tåle:P Jeg vill tatt en backup av filene, og ikke være like nærvøs for harddisken. Er jo et av de billigste komponentene til pc nå for tia nesten :)

Lenke til kommentar

Et par tips er å unngå å ha den ytterst eller i bunn. Hvis baggen/kofferten/sekken går i bakken da skal det mye mindre til for at den blir ødelagt. Hvis du behandler bagasjen din med vett og ikke kaster den rundt så skal det en del til før harddisken blir ødelagt, men harddisker kan feile, så ta backup av det du trenger for å være sikker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Takker for svar, joda jeg har backup selvfølgelig. Har dritt meg ut på det tidligere.. :) Lurte vel egentlig hvorvidt små vibrasjoner (som ved reising) over tid kan gi feil på harddisk platen, men det er kanskje få som vet noe helt konkret om dette..?

 

takker igjen for svar.

Lenke til kommentar

Jeg har til dags dato ikke mistet noen disker indirekte pga "transport".

Jeg har flere bærbare og har hatt ett betydelig antall bærbare maskiner, jeg tenker ikke på at det er en HDD inne i den men behandler selvsagt maskinene pent.

 

De aller fleste HDD'er setter lesehodene i en egen "parkerings-sone" når de er skrudd av, dette for å forhindre skade.

 

Skade er nok mest sannsynlig når disken er i bruk og samtidig får G belastning.

På nyere disker for bærbare kan man velge å kjøpe modeller som har "free-fall" sensor som ytterligere begrenser muligheten for skader.

 

Hvis du reiser mye tror jeg nok jeg vil anbefale deg en bærbar 2.5" disk i stedet for en 3.5" murstein.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Ok, høres lovende ut. :) Jeg bruker 1-1.5 gb seagate og WD eksterne 3.5 disker, disse er veldig vanlige disker, så de burde ha noen form for "beskyttelse" skulle man tro..

Takker for svaret. :)

Lenke til kommentar
Ok, høres lovende ut. :) Jeg bruker 1-1.5 gb seagate og WD eksterne 3.5 disker, disse er veldig vanlige disker, så de burde ha noen form for "beskyttelse" skulle man tro..

Takker for svaret. :)

 

Sorry, men du mener vel 1 TB disker? Uansett så drar jeg med meg en 250 GB WD My Passport på alle mine reiser, pluss en bærbar og så langt (10 år med reising) har IKKE en HD feilet. MEN på en annen side kan jeg jo gi deg et "skrekk" eksempel på at en HD feiler.

Jobber på båt i utenriks fart, og vi hadde Valmarine ICMS (alle funksjoner i maskinen og på dekk kontrollert via PC) på den båten jeg var på. Vi hadde problemer med ICMS og fikk en service fyr ombord i New York, han kom fra Drammen. Dessverre hadde HDen på hans PC gått ad dundas under flyreisen, så det ble sendt ny HD med en kurer direkte fra Oslo til New York. Kureren hadde den HDen som hånd bagasje, men den HDen var også "DOA". Så Valmarine kastet vekk ca. 30 000 kr på service fyr og kurer og som spanjolene sier " Todo a la puta mierda". :new_woot:

Lenke til kommentar
MEN på en annen side kan jeg jo gi deg et "skrekk" eksempel på at en HD feiler.

Jobber på båt i utenriks fart, og vi hadde Valmarine ICMS (alle funksjoner i maskinen og på dekk kontrollert via PC) på den båten jeg var på. Vi hadde problemer med ICMS og fikk en service fyr ombord i New York, han kom fra Drammen. Dessverre hadde HDen på hans PC gått ad dundas under flyreisen, så det ble sendt ny HD med en kurer direkte fra Oslo til New York. Kureren hadde den HDen som hånd bagasje, men den HDen var også "DOA". Så Valmarine kastet vekk ca. 30 000 kr på service fyr og kurer og som spanjolene sier " Todo a la puta mierda". :new_woot:

Harddisker kan du jo få tak i på bare noen få timer omtrent hvor som helst i "den vestlige verden". I hvertfall dersom det ikke er veldig spesielle krav.

Raskeste og enkleste måten jeg kan tenke meg er å gå inn i en tilfeldig elektronikkbutikk, dersom de ikke har SATA harddisker, så kjøper du en ekstern harddisk og river den ut av kabinettet.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

1tb selvfølgelig, skriver stadig vekk feil på det... :) Bra historie..hehe.. Neida, jeg har backup av absoutt alt. Har 4 eksterne HDer stående på pulten min.

En annen ting er "snikende" HD feil som korrupte filer som dukker opp etter hvert. Før jeg gikk over til SSD i macbooken min, så merket jeg hvordan OSet ble stadig mer og mer ustabilt jo lengre tid det gikk etter installasjonen. Jeg har hatt SSD i 4-5 måneder, og OSet er fremdeles like stabilt som dagen jeg la det inn.

Så HDen trenger nødvendigvis ikke å dø, men kan få dårlige sektorer og korrupte filer pga. slitasje mht nål og HD-plater (??). Det er vel mest det jeg tenker på..

 

Takker for svarene!

 

 

 

Ok, høres lovende ut. :) Jeg bruker 1-1.5 gb seagate og WD eksterne 3.5 disker, disse er veldig vanlige disker, så de burde ha noen form for "beskyttelse" skulle man tro..

Takker for svaret. :)

 

Sorry, men du mener vel 1 TB disker? Uansett så drar jeg med meg en 250 GB WD My Passport på alle mine reiser, pluss en bærbar og så langt (10 år med reising) har IKKE en HD feilet. MEN på en annen side kan jeg jo gi deg et "skrekk" eksempel på at en HD feiler....og som spanjolene sier " Todo a la puta mierda". :new_woot:

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Harddisker kan du jo få tak i på bare noen få timer omtrent hvor som helst i "den vestlige verden". I hvertfall dersom det ikke er veldig spesielle krav.

Raskeste og enkleste måten jeg kan tenke meg er å gå inn i en tilfeldig elektronikkbutikk, dersom de ikke har SATA harddisker, så kjøper du en ekstern harddisk og river den ut av kabinettet.

 

Ikke akkurat de HDene da, begge hadde nemlig Unix installert med en haug test- og feilsøkingsprogrammer for ICMS. Pluss en masse annet, så det var nok ikke bare å jogge inn i nærmeste sjappe og kjøpe en ny HD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...