Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Treg Notebook - HD jobber overtid - hjelp en fersking


Anbefalte innlegg

Har en ny Acer aspire 4530,AMD Turion X2 Dual Core, Windows Vista Home premium, 2.00 GB ram, internet Explorer 8.

Harddisk © free memory 71 GB of 111 GB

(D) free memory 111GB of 111 GB

 

Harddisken jobber nesten hele tiden, lysdioden for HD blinker nesten hele tiden.

Alt gaar mega tregt i daglig bruk - hva kan jeg gjore ?

 

Kaspersky antivirus installert og aktiv.

Spybot search and destroy aktiv.

Windows Defender aktiv.

Windows Experience rating 4,0

Kingston USB flash drive 8GB er tilkoblet.

 

Jeg er bosatt i Thailand, dette er min forste PC - noen gode raad?

Kjope mere Minne ? Extern harddisk ? eller hva ?

Takk for hjelpen.

Elisabeth

Endret av Data-jomfru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prøv en diskfragmentering

Diskfragmentering er allerede kjort sist uke, og staar paa "run on wekly schedule".

Men fremdeles samme problem, alt gaar saa tregt (stopper ikke , men utrolig tregt).

 

Kjorer jeg for mange sikkerhetsprogram ?

Kaspersky + Spybot + Windows defender = samarbeider de OK, eller medforer disse treghet? hvem av disse er "unodvendig" ?

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd lignende like før harddisken min har tatt kvelden en gang. Jeg anbefaler deg å hente ned en live-cd med linux, og så teste å kopiere fra disken til /dev/null. Da kan du se hvordan det fungerer. ( cp [fil] /dev/null ). Hvis du gjør dette men en stor fil, så kan du ta tiden og se om du får fornuftig hastighet.

Lenke til kommentar

Vista har vel en funskjon som skal gjøre det raskere å søke etter filer kalt, indeksering eller noe i den dur. Denne fuksjonen har vist seg tidligere å kreve mye av harddisken.

 

Sitter ikke på en vista pc nå, så husker ikke helt trinn for trinn prosessen, men prøv å åpne start menyen for så å skrive inn i "søk" feltet "indeks" også trykk enter. Da skal du få opp en liste over hvilke mapper som blir indeksert, prøv å fjern alle som er her/skru av indeksering, også restart maskinen.

Lenke til kommentar
Acer er jo berømt for å stappe inn mye "dritt" programmer på alle sine maskiner. Madamen har en Aspire 5920G og hard disken jobber mye der også. Men det skulle ikke ha noe å si at du har de 3 programmene aktiv, normalt bruker ikke de så mye ressurer.

Som minibig sier, sjekk hvilke prosesser som er i gang.

Takk til alle for hjelp - har fulgt deres anbefalinger, men sliter fremdeles med harddisken. Som Chavalito sa "Acer stapper for mye inn i maskinene" .....

 

sporsmaal: burde jeg oppgradere til 4 GB minne?

 

Hjelper det noe paa hastigheten aa kjope en extern harddisk

(Seagate freeagent 500 GB Go/Desk)? 5400 rpm kontra 7200 rpm ?

 

Harddisk (C:) free memory 71GB of 111 GB ?

Hvor er de 250 GB maskinen "skal ha" ?

Indikerer dette ett problem ?

 

Beklager mine amator sporsmaal.

Elisabeth

Lenke til kommentar

Din Aspire har en 250GB hard drive som er delt opp i to partisjoner, en C: som er på 111GB, pluss D: som er på 111GB. Da har du 222GB, og så har du en eller to skjulte partisjoner hvor Acer har stappet inn recovery program etc.

Så det er ikke noe feil med disk plass slikt sett.

 

Nå har jo alle fabrikanter det med å lyve litt om størrelse på hard drives. Så i ditt tilfelle når de sier 250GB hard drive, så er nok riktig størrelse 232GB eller der omkring. Så de 10GB som mangler hos deg, har som sagt Acer skjult.

 

Selvsagt kan du oppgradere til 4GB minne, men Vista 32-bit vil kun kunne bruke 3GB av de, så det blr waste of money.

Tror ikke det vil hjelpe så mye å kjøpre ekstern disk, selv om den er raskere. Her vil USB eller Firewire tilkoblingen bli begrensningen i hastighet.

Har du sjekket hvor mye "Vitual Memory" maskinen har?

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Din Aspire har en 250GB hard drive som er delt opp i to partisjoner, en C: som er på 111GB, pluss D: som er på 111GB. Da har du 222GB, og så har du en eller to skjulte partisjoner hvor Acer har stappet inn recovery program etc.

Så det er ikke noe feil med disk plass slikt sett.

 

Nå har jo alle fabrikanter det med å lyve litt om størrelse på hard drives. Så i ditt tilfelle når de sier 250GB hard drive, så er nok riktig størrelse 232GB eller der omkring. Så de 10GB som mangler hos deg, har som sagt Acer skjult.

 

Selvsagt kan du oppgradere til 4GB minne, men Vista 32-bit vil kun kunne bruke 3GB av de, så det blr waste of money.

Tror ikke det vil hjelpe så mye å kjøpre ekstern disk, selv om den er raskere. Her vil USB eller Firewire tilkoblingen bli begrensningen i hastighet.

Har du sjekket hvor mye "Vitual Memory" maskinen har?

 

Virtual memory 2089 MB.

Kan/boer jeg justere dette opp eller ned ??

Hva blir konsekvensen isaafall?

 

OK, 4GB minne er waste of money + ekstern HD lite hjelp --- hva da ? ? ?

Bytte intern HD blir vel veldig mye dyrere?

Takk igjen for svar ( mer hjelp her i Forum, enn det er hos service senteret i Thailand ... Tusen takk alle.

Endret av Data-jomfru
Lenke til kommentar

Å øke størrelsen på swap filen er skjelden en ting som øker ytelsen på maskinen. Hvis windowsen din bruker mer enn 2GB+2GB minne (dette er altså snakk om 4 milliarder byte), så er det noe feil ett sted.

 

Min erfaring er at beste måten å fikse slike problemer på er å installere windows på nytt, og hoppe over alle disse programmene fra leverandøren. Med min Dell fikk jeg faktisk en windows recovery som ikke inneholdt alle disse tulleprogrammene i utgangspunktet.

 

Som et forsøk, la det første du gjør når du logger inn i windows være å sjekke hvor mye minne som er brukt. Hva grensen for galskap er i Vista har jeg ingen anelse om, men på Linux maskinen min, med nyeste KDE og fancy flashy effekter a'la det Vista har, så bruker maskinen omtrent 80MB minne etter oppstart, og da starter jeg opp både databaseserver, webserver og annet som jeg har kjørende i tillegg. Kanskje noen her har en anelse på hva fornuftig minnebruk ved oppstart er i Vista?

 

Hvis det er latterlig høyt, noe jeg forventer at det er, så bør du gjøre noe med det uansett. Om du ikke vil reinstallere, så slett så mye du kan av programmer, og skru av så mye du tør av services. Kjør deretter to-tre forskjellige virus scannere og både ad-aware og spybot.

 

Du er selvsagt også hjertelig velkommen til Linux verdenen om du ønsker det. Hører Suse fungerer bra for mange for tiden =)

Lenke til kommentar
Å øke størrelsen på swap filen er skjelden en ting som øker ytelsen på maskinen. Hvis windowsen din bruker mer enn 2GB+2GB minne (dette er altså snakk om 4 milliarder byte), så er det noe feil ett sted.

 

Min erfaring er at beste måten å fikse slike problemer på er å installere windows på nytt, og hoppe over alle disse programmene fra leverandøren. Med min Dell fikk jeg faktisk en windows recovery som ikke inneholdt alle disse tulleprogrammene i utgangspunktet.

 

Som et forsøk, la det første du gjør når du logger inn i windows være å sjekke hvor mye minne som er brukt. Hva grensen for galskap er i Vista har jeg ingen anelse om, men på Linux maskinen min, med nyeste KDE og fancy flashy effekter a'la det Vista har, så bruker maskinen omtrent 80MB minne etter oppstart, og da starter jeg opp både databaseserver, webserver og annet som jeg har kjørende i tillegg. Kanskje noen her har en anelse på hva fornuftig minnebruk ved oppstart er i Vista?

 

Hvis det er latterlig høyt, noe jeg forventer at det er, så bør du gjøre noe med det uansett. Om du ikke vil reinstallere, så slett så mye du kan av programmer, og skru av så mye du tør av services. Kjør deretter to-tre forskjellige virus scannere og både ad-aware og spybot.

 

Du er selvsagt også hjertelig velkommen til Linux verdenen om du ønsker det. Hører Suse fungerer bra for mange for tiden =)

Kjorte CCleaner + Spybot + Kaspersky - slo av alle Acers medfulgte programmer/ services, slo av.

Startet opp igjen, starter kun Task Manager performance = minne 940 MB (ingen andre program/vindu)

Latterlig hoyt, som du antok.... Du bruker 80MB ved oppstart - jeg bruker 940MB!

Startet opp dette forum, Minne 975 MB.

Reinstallere Windows ? Det fulgte ikke med noen CD, alle program innlagt fra fabrikken - hvordan kan jeg da reinstallere?

Slaa av programmer/ services - er nybegynner paa data - kan du navngi hva er trygt aa slaa av ?

Tusen takk.

Lenke til kommentar

har du prøvd å oppdatere biosen.

 

jeg har nettopp fått skiftet harddisken på min nye dell studio1735.

da jeg fikk den igjen gikk harddisken for fullt guffe.

etter mye googling kom jeg fram til ett forum, hvor de anbefalte å oppdatere bios.

jeg gjørde dette og etterpå var problemet forsvunnet.

 

lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...