Gå til innhold

Beste mini-pc ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer å kjøpe mini-pc, men vet ikke hvilken. Noen som har noen forslag til hvilken som er den beste? Noen som dere kan anbefale?

 

Jeg bestilte meg en Samsung NC10 for 2 uker siden fra england. Jeg må bare skryte denne opp i skyene, perfekt størrelse og overlegen kvalitet sammenlignet med tilsvarende konkurenter. Det eneste minuset er at den ikke er tilgjengelig fra norske butikker, og at tastaturet derfor er med engelsk oppsett. Jeg vet den har kommet til salgs i sverige, så det er jo lov å håpe den kryper videre hit til berget.

Lenke til kommentar
Jeg bestilte meg en Samsung NC10 for 2 uker siden fra england. Jeg må bare skryte denne opp i skyene, perfekt størrelse og overlegen kvalitet sammenlignet med tilsvarende konkurenter. Det eneste minuset er at den ikke er tilgjengelig fra norske butikker, og at tastaturet derfor er med engelsk oppsett. Jeg vet den har kommet til salgs i sverige, så det er jo lov å håpe den kryper videre hit til berget.

 

Jeg har siklet lenge på denne selv, og er overmoden for å bestille. Jeg har gjort litt research og forstått at tastaturoppsettproblemet er overkommelig, så lenge du "vet" hvor de riktige tastene er, evt. klistrer over noen nye tegn på tastene. Men hvordan er det med laderen fra england, (det er 230V?) bruker ikke de en annen type sokkel?

 

Hvordan bestilte du denne? Den eneste "enkle" måten jeg kan se å gjøre det på er å bestille fra Pixmania? De er jo ikke overvettes populære , men jeg har ingen erfaring med dem selv...

Lenke til kommentar

Jeg har testet og brukt følgende NetBooks:

 

Asus EeePC 900, 901 og 1000H

MSi Wind

Acer One

HP Mini

 

Av disse så skiller MSi Wind og HP Mini seg ut.

 

MSi Wind på grunn av at den er lett å legge inn OS X på, HP Mini på grunn av at den har en mye høyere oppløsning på skjermen enn de andre.

 

Hvis du bare skal ha en surfePC for bruk ved siden av en vanlig PC så er HP Mini et godt alternativ. Den er billig, ser godt ut, har 6-celler batteri og tastaturet er det beste jeg har opplevd på NetBooks. Det negative på denne er trackpaden som er vanskelig å venne seg til, samt CPUen som er veldig svak i forhold til Intel Atom. Når dette er sagt så virker maskinen utmerket med Windows XP / 7 når du først har startet den. Den kommer med 2 GB minne standard, og dette veier til dels opp for svak CPU.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Jeg har testet og brukt følgende NetBooks:

 

Asus EeePC 900, 901 og 1000H

MSi Wind

Acer One

HP Mini

 

Av disse så skiller MSi Wind og HP Mini seg ut.

 

MSi Wind på grunn av at den er lett å legge inn OS X på, HP Mini på grunn av at den har en mye høyere oppløsning på skjermen enn de andre.

 

Hvis du bare skal ha en surfePC for bruk ved siden av en vanlig PC så er HP Mini et godt alternativ. Den er billig, ser godt ut, har 6-celler batteri og tastaturet er det beste jeg har opplevd på NetBooks. Det negative på denne er trackpaden som er vanskelig å venne seg til, samt CPUen som er veldig svak i forhold til Intel Atom. Når dette er sagt så virker maskinen utmerket med Windows XP / 7 når du først har startet den. Den kommer med 2 GB minne standard, og dette veier til dels opp for svak CPU.

 

-KJ

 

HP 2140 eller Samsung NC10 - har begge fått kjempekritikker i tester !

Lenke til kommentar

Helt unødvendig å quote meg når du skal poste rett under meg... :)

 

NC10 har jo kliss like specs med alle andre 10,2", så eventuelle forskjeller der må ligge i tastatur eller nettkort / kvalitet på skjerm.

 

Jeg synes det svis av litt vel mye kalorier på å skulle skille mellom alle disse NetBookene med kliss lik spec. Man må vel ta med en maskin av hver farge fremover i tester av andre maskiner også?

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd følgende miniPcr:

Acer Asphire on A150

Asus eee 1000H

Lenovo Ideapad

MSI Wind U120

 

Den beste av de fire er Lenovo sin.

 

Den jeg har mest forhåpninger til er HP 2140. Med høyeste oppløslighet, alu chassi og giga bit nettverkskort er det en vinner. Riktig type CPU (N270) har de endelig klart å få inn i den også.

I Vista utgaven skal det vel gå å sette inn 4gig ram også (eller er det kanskje bare 2?). Det følger med nedgradering til XP pro. Da får det ikke hjelpe at den er litt dyrere.

Hadde den bare kommet med N280 prosessoren...

Lenke til kommentar

Samsung NC10 ser ut til å være den beste mini-pc`en per dags dato. Hovedgrunn til dette er et lekkert design, et bra og "stort" tastatur og ikke minst leveres maskinen som standard med 6-cellers batteri. Oppgradering til 2 GB ram gjøres enkelt ved dedikert slot. Maskinen leveres nå i Sverige (se samsung.se), men ennå ikke tilgjengelig i Norge. Utrolig kjedelig når det er nå jeg skal handle. Noen som vet noe mer om når denne maskinen vil være tilgjengelig "her på bjerget"? Andre nyheter?

Lenke til kommentar

Kan varmt anbefale eee 1000h (den jeg skriver dette på, hehe)

Den har et 6cellersbatteri noe som betyr at du får 5 timer batteri MED wifi og 7 timer batteri uten wifi, noe som er utrolig praktisk med en sånn liten pc.

 

Skjermen er veldig fin og lyssterk (nesten litt vel lysterk, men det er bare å skru ned lysstyrken)

 

Tastaturet er kjempebra. Like enkelt å skrive på som min 17" dell inspiron. Det eneste so mer litt rart er at pil-opp og høyre shift-knapp har bytta plass, men det venner man seg fort til :)

 

Jeg har en dell inspiron 9400 med en dual core-prosessor, men i praksis merker jeg ingen forskjell på ytelsen mellom den og eee 1000h. Denne er veldig snappy, jeg kjører office 2007, photoshop samt opera med 8 tabs mens ipoden min synkroniserer med itunes, og alt går som en drøm ;)

 

Eneste ankepunkt er vekten.. med en vekt på 1,4 kilo er den litt tyngre enn de andre 10" nettpcene (som veier ned mot 1kg). Men grunnen til at jeg valgte denne og ikke msi wind, lenovo s10 eller lg x110, var at med denne fikk jeg et 6cellers batteri (og lang batteritid) på kjøpet, mens de andre i beste fall gir 2timers batteritid med sine respektive batterier...

 

Jeg har den hvite eee 1000h og har ikke sett noen fingermerker. Det fulgte med en fin mappe (sleeve) til å ha den i, samt pusseklut.

 

Glemte noe av det beste: multitouch for trackpadden funker kjempebra! for å skifte mellom åpne vinduer, feks, drar man tre fingre litt nedover. To fingre skroller. Man kan stille inn masse rart, jeg har stilt inn slik at "klikk" på touchpadden med to fingre er som høyre museknapp, og tre fingre-klikk er som den midterste museknappen.

 

sammenligning mellom eee 1000h og samsung nc10: http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=53960

 

Jeg kjøpte min hvite eee 1000h fra cdon.no for 3528kr inkl frakt, og med norsk tastatur og norsk windows xp

Endret av muchacha
Lenke til kommentar

Hei har lyst til å henge meg på her, siden det var en masse bra svar men mye som gikk igjen uten at jeg for min del kunne dra noen sluttinger. Men som noen tidligere sa var at det kommer ann på hver bruker hva han legger mest vekt på.

 

Jeg skulle gjerne hatt en mini-pc med vekt på å kunne spille Spotify med ledning til forsterkeren på stereo-anlegget.

 

Så mine krav er rangert:

1. Utganger til lyd (og en bra utgang til bilde)

2. Minst mulig støy

3. Bra rekkevidde trådløst

4. Batteri kap.

5. Bluetooth pga evt. mus/tastatur osv.

 

Så det hadde hvert fint om dere kom frem med mere egenskaper på de maskinene som dere snakker om.

 

Så dere forstår at jeg skal ha en enkel pc til vanlig surfing og musikk, men må virke bra på tråløst så den rekker rundt i huset uten problemer. Videremå den ikke bråke så mye på vanlig surfing,

Kanskje jeg bruker den litt til å ta inn bilder fra kamera og sende videre til NAS-diske.

 

Griffin95

Lenke til kommentar

Griffin95:

Synes det virker som eee 1000h ville vært et bra alternativ for deg.

1. Den har (som de andre nettpcene) én lydutgang og én lydinngang, samt VGA som bildeutgang.

Det gjelder de fleste nettpcene

2. Den er stillegående, og du har mulighet til å skru ned prosessorhastigheten.

3. Den har et veldig bra trådløst kort. Som hardware.no sier i testen sin: "Vi setter stor pris på at maskinen kommer med et raskt trådløst nettverk (802.11n)" (http://www.hardware.no/artikler/asus_eee_pc_1000h/58176/4) Jeg bor i en kjeller og har store problemer med trådløst vanligvis, men ikke med eee 1000h :) Den faller ikke ut

4. batterikapasiteten med det medfølgende 6cellersbatteriet er, som tidligere sagt, veldig bra (7 timer uten wifi, 5 timer med wifi)

5. eee 1000h har innebygget bluetooth

 

Hva angår støy er ikke jeg noen ekspert på det, men jeg hører ingenting fra pcn annet enn lyden av tastene når jeg skriver dette :p Har kjørt en del programmer uten å merke noe til støy, men vil tro at om maskinen blir veldig varm kan det jo hende det blir litt viftestøy, uten at jeg har opplevd det selv..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har ingen av mini-pcene cd-inn- og utgang?

 

Forstår ikke helt spørsmålet ditt. Ingen av dem har cd/dvd-stasjon, men alle har usb-porter så du kan kjøpe en ekstern dvdbrenner til 500kr og koble til usb-porten. Eller så kan du overføre det du har på cd/dvd til en minnepinne via en annen datamaskin og putte minnepinnen inni nett-pcn. Uproblematisk

Lenke til kommentar

LG X110, Harwdare.no quote:

 

"Når det gjelder å ha en PC man skal jobbe på i lengre tid, det vil si i en time eller mer, foretrekker vi X110 over Eee PC 1000H rett og slett på grunn av bedre tastatur, og generelt bedre konstruksjon og design. Skal man derimot ha med seg PC-en på lengre turer, og er mobil med maskinen under armen, er 1000H en klar favoritt."

 

 

Ved valg av slike maskiner er det smågreiene som avgjør. LG'en mangler Bluetooth, og den hadde lav batteritid ( Bare 3-cellers batteri ) men jeg var på randen til å kjøpe denne.

 

Ankepunktet ved mitt kjøp var oppløsningen, 1024x600. Man må scrolle mer opp og ned på disse maskinene enn ved andre, større bærbare.

 

Endte opp med 13" jeg. Tyngre og større, men så kommer jeg nok til å bruke mange timer bak den, og da ville en 10" vært for liten for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar
Har ingen av mini-pcene cd-inn- og utgang?

 

Forstår ikke helt spørsmålet ditt. Ingen av dem har cd/dvd-stasjon, men alle har usb-porter så du kan kjøpe en ekstern dvdbrenner til 500kr og koble til usb-porten. Eller så kan du overføre det du har på cd/dvd til en minnepinne via en annen datamaskin og putte minnepinnen inni nett-pcn. Uproblematisk

 

Men da kan man ikke se på DVD-er da?

Lenke til kommentar
Har ingen av mini-pcene cd-inn- og utgang?

 

Forstår ikke helt spørsmålet ditt. Ingen av dem har cd/dvd-stasjon, men alle har usb-porter så du kan kjøpe en ekstern dvdbrenner til 500kr og koble til usb-porten. Eller så kan du overføre det du har på cd/dvd til en minnepinne via en annen datamaskin og putte minnepinnen inni nett-pcn. Uproblematisk

 

Men da kan man ikke se på DVD-er da?

 

... jo. Ikke med bare pcn og uten noe annet, men hvis du kobler til en ekstern dvd-spiller til 500kr kan du det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...