Gå til innhold

Kindle 2 er lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal man kjøpe noe fra irex idag er

DR1000 å foretrekke fremfor iLiad. Firmaet kommer til å satse på DR1000 og har mer eller mindre forlatt iLiad. Den vil ikke få flere funksjoner, som egentlig var lovet fra begynnelsen av.

 

iLiad book edition er kliss lik 2nd edition, bare at den mangler wifi og kommer i sølv.

 

Greia med de store skjermene på irex sine produkter er at de passer mye bedre til å lese pdf-dokumenter. Selvsagt, hvis man kun er ute etter å lese skjønnlitteratur eller andre dokumenter som bare inneholder tekst, som er reflowable, gjør det seg bedre med en liten og hendig ebokleser. De gir deg også MYE bedre batterilevetid.

 

Det som er kult med iLiad, er at irex har levert ut all kildekoden og at det nå er et community som er i gang med å utvikle et open source os: iLiad OS.

 

For mer info om eboklesere, sjekk ut www.mobileread.com

Lenke til kommentar

Sure, jeg bruker min iLiad mest hjemme for å avlaste øynene fra pc-skjermen. Og så er det digg å ha mange bøker på et minnekort :) Jeg har ikke testet 6" leserne, men akkurat nå, liker jeg størrelsen på iLiad ganske godt :)

 

Jeg håper egentlig at du skaffer deg en iLiad, slik at du kan bidra til å programmere for den. Ja, jeg er bare ute etter å utnytte deg ;p

Lenke til kommentar
Argumentene mot touchskjerm er ganske logiske om man tenker seg om:

- Touchskjermer bruker mye strøm.

Ikke spesielt vanskelig å implementere en hardware-switch som skrur av/på touch-filmen og den tilhørende kontrolleren slik at det ikke trekker strøm når det ikke er i bruk :)

 

En annen som er basert på embedded linux (open source) som støtter det som kryper og går av dokumentformat.

Om ikke du er klar over det så er faktisk Kindle basert på Linux også. Men det er desverre ingen garanti for brukbar dokumentstøtte eller "åpenhet" i så måte.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Northwave: Den jeg egentlig drev og så på først som jeg refererte til var pixelar sin, og den har følgende (imponerende) formatstøtte: PDF, MOBI, DOC, WOLF, MP3, HTML, TXT, CHM, FB2, Djvu, PNG, TIF, GIF, BMP, JPG, PPT, EPUB, LIT, PRC

 

Raijin: Heh. Regner liksom ikke med at jeg får noe tid til "fritidsprogramering" de neste to årene. Noe sier meg at jeg får nok med å jobbe på masteroppgaven.

 

Forøvrig ble det nevt tidligere i tråden at eneste forskjellen på iLiad book edition og iLiad 2nd edition er farge og wlan. Betyr det da at iLiad book edition også har støtte for notater og understrykninger? I tilfelle kan det jo kanskje være interesant (wlan-støtte har jeg absolutt ikke behov for)

 

(En helt annen ting er at dama sa om det kom flere "dingser" i posten nå, så ville de bli kastet i søpla, så jeg vet ikke helt om jeg tør å bestille en slik ;) )

Lenke til kommentar
Northwave: Den jeg egentlig drev og så på først som jeg refererte til var pixelar sin, og den har følgende (imponerende) formatstøtte: PDF, MOBI, DOC, WOLF, MP3, HTML, TXT, CHM, FB2, Djvu, PNG, TIF, GIF, BMP, JPG, PPT, EPUB, LIT, PRC

Jeg antok at det var hovedpoenget ditt, ville bare snike inn mitt eget også ;)

 

For meg er god formatstøtte helt kritisk og må på plass før jeg i det hele tatt tenker tanken på en slik enhet. Kindle er i så måte milevis fra mine krav, jeg kan ikke si jeg er spesielt begeistret for Amazon sitt lock'in forsøk (ser ikke bort ifra at de lykkes greit også). Det ble nevnt at denne deler likheter med iPod, og slik jeg ser det gjelder det i større grad dette enn utseende.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

For min del er ikke formatstøtte så kritisk. Jeg kommer nok i utgangspunktet bare til å lese artikler i pdf format, dog er støtten fin å ha de gangene en eller annen sullik sender meg en doc fil e.l. og jeg ikke har tid å konvertere.

 

Jeg kommer _aldri_ til å kjøpe en kindle, nettopp på grunn av lock-in, på samme måte som jeg _aldri_ kommer til å kjøpe en iPhone eller iPod. Litt selvrespekt må man jo ha ;)

 

Jeg gjetter dog at Amazon aldri vil lykkes, det finnes rett og slett altfor mange konkurenter som allerede leverer bedre produkt.

Lenke til kommentar

Yes, iLiad BE tar i bruk wacom-stylus.

Man trenger stylusen for annet enn basic navigering.

 

http://www.irextechnologies.com/products/bookedition/specs

http://wiki.mobileread.com/wiki/E-book_Reader_Matrix

http://wiki.mobileread.com/wiki/Category:IRex_iLiad

 

Jeg kjøpte min iLiad brukt, til halvpris. Nå som dr1000 har blitt lansert tror jeg du vil finne en del brukte iLiads rundt omkring. mobileread.com har selv et eget bruktmarked, som er hvor jeg kjøpte min :)

 

Northwave, fbreader har blitt portet til iLiad'en, så formatstøtten er ganske bra.

 

http://wiki.mobileread.com/wiki/ILiad_FBReader

Lenke til kommentar
Yes, iLiad BE tar i bruk wacom-stylus.

Man trenger stylusen for annet enn basic navigering.

Kult. Da er den faktisk vurderbar. Behov for stylus gjør meg ingenting, da jeg uansett foretrekker slikt ;)

Eneste da er at den er litt større og tyngre enn jeg egentlig hadde tenkt meg, samt at jeg er litt skeptisk til dette:

Short Battery Life and not as advertised (admitted by iRex never to surpass approx. 10 hours, 15 hours with new, larger battery)

Et spm. til (maser fælt nå ;) ) kan man overføre notatene man har tatt sammen med dokumentet til pc, slik at man kan skrive ut dokumentet med notater på?

Lenke til kommentar

Når man lager notater i pdf-dokumenter, opprettes det automatisk en ny kopi av det opprinnelige dokumentet som inneholder notatene dine. Så ja, man kan overføre til pc :)

 

Jeg har ikke testet det selv, men siden det er deg, kan jeg sjekke det ;p

 

Dog, jeg synes ikke det er så stas å lese pdf på iLiad, med mindre dokumentet er satt opp sånn at det passer bra til skjermstørrelsen/oppløsningen. Hvis man må drive å scrolle frem og tilbake på samme side blir det fort mye stress, ettersom skjermen trenger rundt ett sekund på å oppdatere.

 

Boot-tiden er også på nærmere 40 sekunder.

 

Personlig ble jeg litt skuffet over kjøpet. Jeg forventet at den skulle være en alt-mulig-gadget. Men den funker bra til å lese på.

 

Ah, by the way, når man skriver på den, så er det litt lag. Streken tegnes ikke før noen tidels sekunder etter at du har gjort bevegelsen. Det kan være forvirrende i begynnelsen, men man blir vant til det.

 

Hvis du har flere spørsmål, send pm :)

Lenke til kommentar

Bruker selv en Sony 505 reader og er kjempefornøyd. Har aldri lest så mye som nå. Touch skjerm kommer i annen rekke fordi jeg bruker den som bok. Ikke som datamaskin. Kindle sitt system med å kjøpe bøker gjennom nedlastninger direkte til lesebrettet synes jeg er litt for begrenset. Muligheten til å laste ned bøker, konvertere dem til ønsket format og å bruke pc som "bibliotek" gir langt flere muligheter.

 

Min Sony e-reader har blitt en fast følgesvenn på flyplasser, tog og i alle situasjoner der man må vente. Rett og slett et glimrende produkt.

Lenke til kommentar
Bruker selv en Sony 505 reader og er kjempefornøyd. Har aldri lest så mye som nå. Touch skjerm kommer i annen rekke fordi jeg bruker den som bok. Ikke som datamaskin. Kindle sitt system med å kjøpe bøker gjennom nedlastninger direkte til lesebrettet synes jeg er litt for begrenset. Muligheten til å laste ned bøker, konvertere dem til ønsket format og å bruke pc som "bibliotek" gir langt flere muligheter.

 

Min Sony e-reader har blitt en fast følgesvenn på flyplasser, tog og i alle situasjoner der man må vente. Rett og slett et glimrende produkt.

 

Det er ganske nyttig å notere, understreke og markere sider i bøker. I særdelshet om du kan slå dette av og på, slik at "boka" ikke tar sakde av det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er svært fornøyd med min sony PRS-505, selv om den ikke har touchskjerm eller wifi eller slikt. Veldig god støtte for de aller fleste formater, og har et batteri som bare varer og varer -- i tillegg til at den er svært liten.

 

£200 som jeg betalte er ikke så stivt i forhold til de andre merkene heller.

 

Cyclo: Jeg har lest at PRS-700 har samme kvalitet på skjermen som PRS-500, altså et steg tilbake i forhold til PRS-505. Men innebygget leselys hadde ikke vært å forakte da ^^ (men går sikkert utover batteritid)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...