Gå til innhold

Striper i bildet når det er kaldt? pentax k20d


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Regner med å sende det inn til uka og være uten kamera en stund :( . Får lade opp igjen kompakten igjen da.

Dette minner meg om hvorfor jeg bestemte meg for å alltid ha minimum 2 DSLR til en hver tid. Jeg er fullstendig fortapt uten :)

Det kan vi se i signaturen din ;)

 

Ellers må jeg si at dette er veldig bra av Pentax.

Lenke til kommentar
Pentax oppgir et temperaturområde på 0°F - 104°F hvilket tilsvarer 0°C - 40°C.

Strengt talt så tilsvarer 0oF ca. -18oC :)

 

Strengt tatt så har du helt rett, her har jeg regnet helt feil, beklager og takk for korreksjonen. Uansett så forandrer ikke dette hovedpoenget i mitt opprinnelige innlegg.

 

Ønsker dere en fortsatt fin dag.

Lenke til kommentar
Når det gjelder værtetting så har vel den lite med temperatur å gjøre (hvis en da ikke ser for seg frosset damp som danner pakninger ;-) ).

0-40 grader C er en utbredt spesifikasjon for "operasjonstemperatur" for DSLR. Det gjelder for D300'en min også. Poenget mitt er at hvis Pentax blir kjent som "det merket som kan få problemer med elektronikken i minusgrader", så vil det virke negativt inn på Pentax sitt image som blant annet bygger på robusthet og værbestandighet. Og selvfølgelig er temperatur en vital del av "været".

 

Helt enig med deg i at temperatur er en del av "været", men i reklamen fra Pentax har det vel kun vært referert til at fornuftig plasserte pakninger hinderer inntrengning av støv og vann, ikke at det er gjort grep for å ivareta store/små/plutselige endringer i temperaturer, uavhengig av om dette er internt i apparatet eller omgivelsestemperaturen. Som du sikkert la merke til så slengte jeg på en smiley i det opprinnelige innlegget.

 

Helt oppriktig så er jeg litt forbauset over de ting jeg leser om K20D. Rett før årskiftet, da det var gode priser hos Japan Foto, så reiste jeg til Manglerud-avdelingen for å kjøpe et K20D samt et Fuji F50, men den gang ei. I og med at det ikke var mulig å få prøve K20D på noen som helst måte så skrinla jeg begge kamera-anskaffelsene der og da. Så, her sitter jeg fortsatt med mitt K100D og Fuji F-10, og har konkludert med at det trolig blir overgang til Nikon om ikke lang tid både pga. driftsproblemer og ugrei kundehåndtering i samband med Pentax, synd men sant. I pressen og i brukefora så klages det på mange forskjellige forhold rundt K20D, de nye objektivene og generelt på en nokså betenkelig kvalitetskontroll. Alt dette tatt i betraktning er i ferd med å endre mitt mangeårige gode forhold til Pentax, man blir lei til slutt. Når det er sagt så er det jo ikke sikkert at gresset er så mye grønnere på den andre siden heller, men det er sjelden jeg hører at grunnleggede funksjoner skaper problemer i Nikon-produkter, men kanskje tar jeg feil.

 

Ha en fortsatt fin dag.

Lenke til kommentar

Det står 0c grader i boka.

 

Uansett så forandrer ikke dette hovedpoenget i mitt opprinnelige innlegg.

Hovedpoenget i ditt opprinnelige innlegg er att vi ikke kan klage når det ikke virker under 0c pga. av produsenten sier att nettop 0c grader er grensa for vilken temperatur man kan bruke kameraet i. Men du sier også att du/vi ikke trenger å like att det ikke virker, og heller kansje burde velge ett annet merke neste gang. Hvorfor skulle man velge ett annet merke som også bare garanterer 0c, det må jo være for de det andre merket virker ved enda kaldere tempratur. :whistle: Faktum er att de aller fleste kameraer virker i kulda uten noe problem og det gir en almenn oppfatning av att alle kameraer burde virke når det er kaldt. Ergo syns jeg man har full rett til å klage. Selvfølgelig skjønner jeg att for eks. Pentax da kan velge å se bort fra klagene, men om de gjør det så er de ikke tjent med det i lengeden.

 

Du sier også att værtettingene ikke har noe med tempraturen å gjøre, og det er helt korrekt. Men måten de promoterer kameraet sitt på som ett allværskamera tilsier att det burde kunne brukes i kulda.

 

Jeg klarer heller ikke å finne noen plass der det står oppgitt att 0c grader er en grense, annet enn en plass i boka. Da jeg ser det som ganske sikkert att det er av allmenn oppfatning att ett kamera fungerer i noen minusgrader så forlanger jeg å se ett stort "OBS! Kan ikke brukes i kuldegrader" merke på all reklame for kameraet, om det faktisk ikke er meningen att man skal bruke det under 0c

 

De sier selv i en reklamefilm : The weather seals alow you to shoot in anny kind of conditions. (27sek)

Edit: Det kom noen poster til her mens jeg skrev denne

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar
...

Jeg klarer heller ikke å finne noen plass der det står oppgitt att 0c grader er en grense, annet enn en plass i boka. Da jeg ser det som ganske sikkert att det er av allmenn oppfatning att ett kamera fungerer i noen minusgrader så forlanger jeg å se ett stort "OBS! Kan ikke brukes i kuldegrader" merke på all reklame for kameraet, om det faktisk ikke er meningen att man skal bruke det under 0c

Jeg skal ikke utgi meg for jusekspert, men jeg tror at kameraprodusentene og spesielt Pentax ville få store problemer med å gjemme seg bak denne reservasjonen, som kun blir opplyst i brukermanualen.

Hvorfor? Jo fordi de nok raskt ville møte seg selv i døra i forhold til villedende markedsføring, og det blir fyfy i følge norsk forbrukerlov.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt min K20D i 6-10 minus grader. Ingen problemer.

Har hatt tilfeller der den "fryser". Men det er noe med spenning/strøm greier. Man får det ordnet på garantien, og det kommer ikke tilbake etter det er blitt fikset.

 

Det er selvfølgelig deler i ett kamera som ikke fungerer bra under kalde forhold. Dette er noe Pentax ikke kan klandres for.

Lenke til kommentar
... og har konkludert med at det trolig blir overgang til Nikon om ikke lang tid både pga. driftsproblemer og ugrei kundehåndtering i samband med Pentax, synd men sant. I pressen og i brukefora så klages det på mange forskjellige forhold rundt K20D, de nye objektivene og generelt på en nokså betenkelig kvalitetskontroll. Alt dette tatt i betraktning er i ferd med å endre mitt mangeårige gode forhold til Pentax, man blir lei til slutt. Når det er sagt så er det jo ikke sikkert at gresset er så mye grønnere på den andre siden heller, men det er sjelden jeg hører at grunnleggede funksjoner skaper problemer i Nikon-produkter, men kanskje tar jeg feil.

 

Ha en fortsatt fin dag.

Starten i sitatet her får meg virkelig til å stusse. Ugrei kundehåndtering? Hvordan da? Jeg har ingen ting å utsette på måten jeg har blitt behandla av Fovi? Jeg får tvert i mot ikke fullrost dem. Nå er det ny importør, så situasjonen er litt mer uoversiktelig akkurat for øyeblikket, men jeg stoler på at ting vil gå seg til. Når det gjelder selve Pentax, så er mitt eneste alvorlige ankepunkt, de nærmest evigvarende utsettelsene på DA* 60-250/5. Akkurat det, syns jeg er klønete. Denne tråden f.eks ser jo ut til å bli et kroneksempel på god kundehåndtering. Fovi har tilsynelatende identifisert et problem, og løser det.

 

Så derfor lurer jeg, hva er det konkret som får deg til å trekke slike konklusjoner?

 

Det samme når det gjelder driftsproblemer. Jeg har aldri opplevd driftsproblemer. Tre kamerahus, null problemer. Jeg er imponert over hva disse tre husene har tålt uten å protestere.

 

I likhet med mange andre så har jeg lest om problemer, men jeg har altså ikke opplevd dem selv. Og jeg merker meg at det er de samme problemene, fra de samme personene, som dukker opp i ulike fora. Jeg tviler ikke på realiteten i det disse forteller, men jeg ser at historiene gjentas uendelig antall ganger. Så jeg tror det er lett å gå i den fella at det er mer problemer enn det virkelig er.

 

Kvailtetsproblemer. Det kan se ut som om Pentax hadde problemer kvalitetskontrollen på DA* 16-50/2,8. Der dukka det opp uforholdsmessig mange feil, etter mitt syn. Men bortsett fra det eksemplet, så har jeg en sterk følelse av at det handler om de samme mekanismene som jeg var inne på over. Enkelthistorier resirkuleres så mange ganger, at de gir et feilaktig inntrykk.

 

Så som du selv er inne på, det er ikke sikkert at gresset er grønnere på den andre siden av gjerdet.

 

Ok. Det var "forsvarstalen" :)

 

Det jeg egentlig lurte på var som sagt dette med kundehåndtering. Har du selv dårlige erfaringer, eller har du nær kjennskap til noen har opplevd dårlig kundehåndtering fra Pentax sin side?

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Gikk igjennom noen eldre bilder nå.

Fant ett til som jeg har oversett før. Det var egentlig værre. med lilla og grønne striper.

Den gangen var det i allefall varmegrader ute. Var skikkelig klinete ute på åkeren jeg sto på.

Photo ME viser kameratempratur på +19c og jeg hadde tatt mange bilder før dette.

Det viser jo att dette er ganske så tilfeldig og kansje det ikke har noe med kulda å gjøre heller.

Blir spennende å se om de får fikset dette.

 

post-81990-1234623693_thumb.jpg

kun resize

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg hadde blitt en smule lang i maska om jeg hadde kjøpt et kamera som ikke håndterte en skikkelig norsk vinter. Selv mitt gamle D70 holdt ut i mange ekstremsituasjoner med lavere temperaturer enn -30. D70 forventet jeg faktisk skulle feile, men det gjorde det aldri - ble dryppende våt inni når jeg rusler inn i varm hytte etterpå, men det gikk også fint.

 

Skjer dette med et av mine fremtidige Nikon kamera, og importør/produsent ikke håndterer dette på en skikkelig måte så dumper jeg umiddelbart alt mitt Nikon utstyr på bruktmarkedet uten å blunke. Hadde en uheldig episode med mitt Nikon D700 i høst (hot pixler som ikke de klarte å remappe, grunnet servicesoftware Nikon selv benytter ikke støttet D700. Etter marerittrunden med meg fikk de korrigert feil i servicesoftwaren mot D700 også). Importør startet med å ikke oppføre seg - hadde et par runder og til slutt ble jeg lei og ga dem klar beskjed om at jeg vurderte å switche til Canon. Var tydeligvis et magisk ord (Canon) - for noen timer etterpå fikk jeg beskjed om at jeg kunne hente et nytt :)

 

Konklusjonen er at alle kamera man kjøper i dag er masseprodusert, feil kan oppstå - det viktige er hvordan produsent og distribusjonskanalene håndterer det når noe skjer. Synes Pentax har vært veldig løsningsorientert rundt dette problemet.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Det står 0c grader i boka.

 

Jeg klarer heller ikke å finne noen plass der det står oppgitt att 0c grader er en grense, annet enn en plass i boka. Da jeg ser det som ganske sikkert att det er av allmenn oppfatning att ett kamera fungerer i noen minusgrader så forlanger jeg å se ett stort "OBS! Kan ikke brukes i kuldegrader" merke på all reklame for kameraet, om det faktisk ikke er meningen att man skal bruke det under 0c

 

Hvis du klikker på følgende lenke: http://www.fovi.no/accounts/433774/File/SLR/K20D/17018.pdf

så vil du finne at brosjyren sier 32°F til 104°F (0°C til 40°C), dog kan jeg ikke finne at det er nevnt i den norske brosjyren, og det er jo litt underlig.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Ok. Det var "forsvarstalen" :)

 

Det jeg egentlig lurte på var som sagt dette med kundehåndtering. Har du selv dårlige erfaringer, eller har du nær kjennskap til noen har opplevd dårlig kundehåndtering fra Pentax sin side?

 

Nå har det seg slik at jeg også har god erfaring med FOVI og de var ikke adressaten i det tilfellet. Via bekjente (mangeårige Pentaxbrukere i utlandet) er det fremkommet at både kundehåndtering og presision i servicerbeider fra Pentax har vært meget varierende i løpet av de siste to årene. Nå kan sikkert mye av dette tilbakeføres de omlegginger/oppkjøp som har skjedd med Pentax, trolig ingen enkel prosess for noen (Hoya-oppkjøpet), men det er jo synd at det går ut over den generelle kvaliteten. Det er jo å håpe at dette etterhvert bedrer seg. Da jeg anskaffet ny DSLR fra Pentax så var det etter mange og grundige undersøkelser for å avdekke eget behov og hvilket merke/produkt som kunne gi meg dette og da ble valget enkelt.

 

Når det er sagt så har jeg ikke kjennskap til at den tidligere norske importøren FOVI har tilsvarende dårlig rykte, og det er jo bra da de fortsatt skal yte teknisk service Pentax-produktene.

 

Mvh

Endret av PentaxK100D
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...