Gå til innhold

Billedkunst: Er det mulig å lage plakater?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
så det er mulig altså? Tøft :)

 

Rasterbator? dette koster penger gjør det ikke?

og btw, bruker man vanlige ark til å skrive ut de bildene?

Nei, det kostar ikkje pengar :) Eg har berre brukt vanlege ark når eg har skrevet ut, og synes dette gir ein relativt god kvalitet i grunn. Sjølvsagt er det mogeleg å investere i fotopapir osv for den ekstra interesserte :)

 

Hei, ble interessert i programmet jeg også. Finner dessverre ikke noen download-sider som fungerer, sider jeg blir linket til fra Google er nede. Har du muligheten til å uploade programmet et sted, aspic?

 

Eg har ikkje lasta ned programmet sjølv, men brukte ein "online" versjon av programmet på nettsida deira. Og ja, det virkar som om nettsida er ganske nede for tida, men her

skal du ha ein link som fungerer.

 

Her ser dykk mitt forsøk på plakat med 4*4 A4-ark :)

post-100969-1234767124_thumb.jpg

Edit: fiksa linky.

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Når du skal ta bilder med tanke på plakat, og hvis du har mulighet med kameraet ditt, bør du ta bilder i RAW-format. Jo bedre oppløsning, jo større kan bildet blåses opp uten å bli kornete.

 

du sier at visst jeg har mulighet til å ta med kamera? Jo det har jeg forsovet, men er det ikke mulig å bruke dette programmet til bilder man har lagret og funnet på nettet også?

Lenke til kommentar
Når du skal ta bilder med tanke på plakat, og hvis du har mulighet med kameraet ditt, bør du ta bilder i RAW-format. Jo bedre oppløsning, jo større kan bildet blåses opp uten å bli kornete.

 

du sier at visst jeg har mulighet til å ta med kamera? Jo det har jeg forsovet, men er det ikke mulig å bruke dette programmet til bilder man har lagret og funnet på nettet også?

 

Jeg mener om du har mulighet til å ta bilder i RAW-format på ditt kamera? Det er ikke alle kameraer man kan gjøre det med, man må gjerne litt opp i pris, innen speilrefleks.

Lenke til kommentar

Man kan likevel ha det som en god huskeregel å bruke råformatet så mye som mulig. Hvis man fikser og trikser mye med bildet(noe man gjerne gjør når man lager en plakat) så vil et jpeg-bilde miste kvalitet for hver eneste gang du lagrer det(jpeg kompimeres på nytt hver gang du lagrer det etter å gjøre endringer). Bruk råformatet så mye som mulig ellers vil du til slutt ende opp med et bilde som vil se totalt tullete ut.

 

Eller kan et tips være å benytte seg av vektorgrafikk så mye som mulig, dette egner seg dårlig til foto, men vektorgrafikk vil se like bra ut uansett hvor mye du forstørrer det :w00t:

 

Mvh Håkon

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...